C.S. Lewis - De kronieken van Narnia (het betoverde land)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

C.S. Lewis - De kronieken van Narnia (het betoverde land)

Berichtdoor Inge » 05 Dec 2006, 23:43

Ik ben begonnen met de kronieken. "Het onverwachte antwoord" laat ik maar even voor wat het was (is). Ik zit nu een 70-tal bladzijden ver en er is al 1 ding waar ik me in erger: Volgens het verhaal zijn we ergens in 1800 - 1900? want ze rijden nog met koetsen maar toch komt het woord euro er al 2 keer in voor (blz. 43: "Die jurken kosten stuk voor stuk wel duizend euro, blz. 71: "En ik heb niet meer dan een euro op zak"). Wat ik ook niet begrijp hoe men in Londen over guldens kan praten (blz. 66: "Leen me eens vijftig guldens of zo").
Ik heb direct gekeken van welk jaar mijn boek is: derde druk 2006. Vertaalt door Madeleine van den Bovenkamp-Gordeau.
Ik zal er het boek niet voor laten maar ik vind het onconsequent zijn van de valuta best vervelend. Konden ze niet gewoon over ponden praten? Zelfs kinderen kunnen dat best opzoeken dat er in die tijd in engeland met ponden betaalt werd om niet te zeggen nog betaalt wordt want in Groot Britannië betaal je nog altijd met pond sterling.

Inge

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2006, 12:33

Zijn we helemaal een ander boek aan het lezen? In mijn exemplaar, toch ook vertaald door diezelfde Madeleine komt helemaal geen geld voor. Ik heb ook geen idee of ze in Londen zijn..en koetsen? Geld? niks van gelezen..
Dit boek is vaak opnieuw uitgegeven, in andere vormen ook nog..Dus welk boek lezen we nu?
Ik heb hier dus ook een vertaling van Madeleine van den Bovenkamp. Het is de filmeditie, met foto's. De titel is kort maar krachtig "narnia" met als ondertitel "de leeuw, de heks en de kleerkast".
Ik heb het uit, en ik heb begrepen dat dit in ieder geval het eerste boek is van de kronieken.
Welk boek lees jij nu Inge?

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 06 Dec 2006, 12:50

Ik lees de kronieken van Narnia. Er komen 7 verhalen in voor, samen 1184 blz.. Ik heb net het neefje van de tovenaar uit. Nu begin ik in deel 2: De leeuw, de heks en de kleerkast.

Voor degene die ook de kronieken helemaal lezen: nu stoppen!

V
E
R
K
L
A
P
P
E
R


Digory en Polly werden door de oom van Digory "weggetoverd" naar Het woud tussen de werelden. Ze ontdekten de wereld Charn waar ze de koningin van Charn wakker maakten. Die koningin is nu blijkbaar de heks Jadin. Ze maken ook het "geboren" worden van Narnia mee. Daar zingt de leeuw Aslan Narnia tot leven. Digory heeft van de leeuw een appel meegekregen om zijn ma weer gezond te maken. Het klokhuis heeft hij samen met de ringen begraven in de tuin. De boom die erdoor tevoorschijn komt wordt blijkbaar later de kast. Dat is heel kort wat er in dat eerste del gebeurde.

Inge

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2006, 13:04

Aha, dus die kinderen Edmund en zo, komen in het eerste deel niet eens voor!? Maar in de delen na deel 2 weer wel?

In deel twee komen ook ongerijmdheden voor, Inge, maar die zijn volgens mij niet aan de vertaling te wijten. Het is duidelijk geschreven in een tijd waarin kinderen niet beschouwd werden als de jong-volwassenen van nu.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Dec 2006, 09:06

Die kinderen, Lucy, Edmund, Peter en Susan komen inderdaad in het eerste verhaal niet voor. Wel in het tweede, dat helemaal over hen gaat en in het derde (De jongen en het paard) als koningen en koninginnen Alhoewel ze op het einde van deel 2 naar huis gaan. :?

Het boek doet mij een beetje denken aan een kruising van In de ban van de ring, stravaganza, de tovenaar van oz, ppppffff aan wat heb ik nog al gedacht tijdens het lezen.

Het is vlot leesbaar maar ergens krijg ik het gevoel, na 3 delen gelezen te hebben dat het boeienste er een beetje af is.

Inge

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Dec 2006, 13:40

Dat klopt, aan die boeken dacht ik ook. Maar C S Lewis was eerst toch? Alhoewel, Tolkien was ook rond die tijd geloof ik. Zou ik even na moeten kijken, maar heb nu geen tijd.
Overigens is Tolkien wel van een veel betere klasse dan Lewis.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Dec 2006, 14:12

Ik denk dat Tolkien eerder was. Hij schreef de Hobbit al in 1937. De leeuw, de heks en de kleerkast verscheen maar in 1950.

Inge

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Dec 2006, 16:35

Ik heb hier dus ook een vertaling van Madeleine van den Bovenkamp


ja ik ook.

Ik moest ook met regelmaat aan Tolkien denken tijdens het lezen.
Dit boek legt de Christelijke symboliek er iets dikker bovenop volgens mij.

groeten,
Wil

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Dec 2006, 17:35

Misschien daardoor de reactie van Marjo
Het is duidelijk geschreven in een tijd waarin kinderen niet beschouwd werden als de jong-volwassenen van nu.
ik vind het met momenten zelfs een beetje "belerend"

Inge

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Dec 2006, 18:03

Ha Inge, dat wilde ik nou net niet zeggen, maar het is wel zo.
Maar zolang ik in gedachten houd uit welke tijd het boek stamt, stoor ik me er niet zo aan. Wel stoort het me dat er dingen soms niet kloppen. In het ene hoofdstuk (deel 2 dus) zijn de kinderen binnen de kortste keren op een bepaalde plek, en als ze dan terug gaan duurt het uren..een kind accepteert veel..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Dec 2006, 18:30

zijn de kinderen binnen de kortste keren op een bepaalde plek, en als ze dan terug gaan duurt het uren..een kind accepteert veel..


ha ha..ik ook blijkbaar want dat is mij niet eens opgevallen.
Ik was niet zo heel helder toen ik dit boek las :oops:

Groeten,
Wil

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Dec 2006, 21:57

Er zitten wel meer zo'n dingetjes in. Maar ik denk dat een kind daar veel minder op let en dat het zich meer laat leiden door het verhaal zelf.

Inge

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 09 Dec 2006, 18:11

Ik heb juist (een van) de film De leeuw, de heks en de kleerkast gezien. een vriendin had hem mij gisteren meegegeven.
Ik vond de film kunstmatig, ongeloofwaardig,.... De special effects waren bedroevend. Het leek meer op een uit zijn voegen gegroeid toneelstuk. Te geacteerd. Ik zat heel de tijd te denken: "met de technologie die we nu hebben konden ze daar toch wel meer van gemaakt hebben". Maar wat blijkt nu???? Ik heb de tv versie, uitgegeven door de bbc, bekeken (1988). Ik ga nu natuurlijk op zoek naar de versie van disney. Eens kijken wat het daar geeft

Groetjes Inge

Ps: In het boek kom ik niet echt meer vooruit. Ik zit nu aan deel 4: Prins Caspian en het begint zo stilletjesaan vervelend, saai te worden. Ergens wordt het te ongeloofwaardig, langdradig,.... Ik weet niet of ik er nu mee doorga. Ik heb de leeuw, de heks en de kleerkast gelezen dus kan ik al meepraten met de discussie hier. Later, als het weer een beetje bezonken is kan ik weer verder met de andere delen. Het is niet de eerste keer dat mij dat opvalt bij reeksen, dat als je ze na elkaar leest ze vervelend worden.

Inge

Ah ja Marjo, nog een van die dingetjes.... En het viel me niet alleen op in het boek maar ook in de tvreeks. Als Aslan de beelden wakker blaast vraagt er op een bepaalt iemand hoe ze uit het kasteel moeten komen want de poorten zijn gesloten..... De reus beukt de poorten dan in..... Ik vond het om te gieren..... want hoe waren de leeuw, susan en lucy dan binnen gekomen????? Door gesloten deuren????? En.... Edmond was er ook gewoon binnen gestapt......

Grappig!

En nu voor de laatste keer:

Groetjes Inge

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Dec 2006, 19:25

Ik vond het om te gieren..... want hoe waren de leeuw, susan en lucy dan binnen gekomen?????




ha ha ha..de schaamte slaat steeds harder toe hier..ik heb blijkbaar nog een kinderlijke geest..ik heb alles zomaar voor geloofwaardig aangeknomen.

Groeten,
Wil

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2006, 19:29

Ik meen dat de leeuw gesprongen was met de meisjes op zijn rug. Ik herinner me iets van een enorme aanloop. Maar Edmund? Dat weet ik niet.
ach, het gaat ook over tovenarij, dan kan alles..

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 09 Dec 2006, 19:30

Ik denk dat het vooral een kwestie is van er te beginnen op letten. Eerst viel het me ook niet op maar toen ik me begon te ergeren aan euro's en guldens (deel 1: Het neefje van de tovenaar) begon ik op meer dingen te letten..... En dan haal je ze nogal gemakkelijk eruit.

Inge

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Dec 2006, 20:31

Ik was niet zo in orde toen ik het las..een kinderboek lees dan makkelijk weg, maar hier zijn me inderdaad wat details ontgaan.

het is ook wel zo trouwens dat als een verhaal me boeit, en dat was hier wel het geval, ik bereid ben alles te geloven.

Groeten,
Wil

MoniquevZ
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 Feb 2006, 18:13

Kerst

Berichtdoor MoniquevZ » 11 Dec 2006, 12:21

De kronieken, in 1 groot boek gebundeld, liggen straks voor mij onder de Kerstboom.
Mijn zoon heeft een paar losse delen gelezen en was erg enthousiast. Het lijkt me leuk ze allemaal te hebben, ik wacht met spanning af!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Dec 2006, 12:53

is het een kinderboek of een boek voor volwassenen?

Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 11 Dec 2006, 12:56

Ik heb de volledige kronieken van Narnia nu van de bibliotheek. Maar het is precies zoals Monique zegt: een echt hebben-hebben boek. Schitterend uitgevoerd, met prachtige tekeningen. Ik vind het echt een boek voor jong en oud!
Ik kan er, denk ik, pas het komend weekend aan beginnen.

groetjes, irene

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 11 Dec 2006, 13:08

Met tekeningen???? Ik heb ook de volledige kronieken maar bij mij staan er geen tekeningen in. :? Het is bij mijn weten een jeugdboek.

Inge

MoniquevZ
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 Feb 2006, 18:13

Tekeningen

Berichtdoor MoniquevZ » 11 Dec 2006, 13:19

In mijn boek staan ook geen tekeningen Inge. Die denk ik er dan maar bij ;-)

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 11 Dec 2006, 13:46

De Complete Kronieken van Narnia: C.S. Lewis.
Sfeervolle tweekolomsuitgave met alle zeven delen van de inmiddels klassieke Engelse fanatasysaga. Met de originele, nu ingekleurde Narnia-illustraties van de kunstenares Pauline Baynes.Uitgave: Callenbach, uitgeverij Kok, Kampen, 2006. www.narnia.com , www.kok.nl
Deze heb ik nu en is o zo mooi....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Dec 2006, 14:31

Marjo heeft een verslag gemaakt,

klik hier http://www.leestafel.info/cs-lewis

--
Laatst gewijzigd door Dettie op 06 Mar 2010, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Dec 2006, 15:59

En het is toch echt een jeugdboek. Er staat een voorwoord van Lewis in "mijn" boek, en dan is het duidelijk dat hij voor een kind heeft geschreven.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten