Alessandro Baricco - Land van glas / Oceaan van een zee

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Alessandro Baricco - Land van glas / Oceaan van een zee

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2006, 10:47

Alessandro Baricco is schrijver, musicoloog, saxofonist en gelegenheidsacteur. Vooral dat laatste vind ik mooi, want wat is de gelegenheid? Gaat het er om dat Baricco de gelegenheid heeft of krijgt? En op het podium of in het leven? Signor Baricco neemt de gelegenheid altijd en vertelt ons bij gelegenheid de werkelijkheid. Met fluweel. Niet de werkelijkheid zoals wij die kennen en niet willen zien. Baricco neemt ons mee naar een andere dimensie.

lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/alessandro-baricco

yvonnep
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Apr 2009, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 16 Sep 2006, 15:55

Wat een enthousiast verslag, Yvonnep.
En zeggen dat ik de schrijver helemaal niet ken :( .
*Zucht* er valt nog zoveel te lezen.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Sep 2006, 09:56

De link werkt momenteel niet, vrijdag echter nog wel. Ook niet als je op de hoofdpagina op "italiaanse schrijvers" klikt, werkt het niet!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Sep 2006, 12:08

De link doet het weer, gelukkig.

Yvonnep, je bent hier goed bezig, een mooie geplaveide weg banend door de italiaanse literatuur.
Ik ben zelf ook een groot liefhebber van Baricco, heb alle boeken die in het Nederlands vertaald zijn gelezen.
Heb je al eens iets gelezen van Morazoni. Ben de titel kwijt, maar het was een warm, beeldend boekje. Echt de moeite waard.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Sep 2006, 12:33

Die Oceaan van een zee lonkt al tijden naar me. Het klinkt vrij bizar allemaal maar dat is wat me juist aantrekt.
Ik ga er eens achteraan.

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 18 Sep 2006, 14:52

Ja, Oceaan van en zee staat al heeeel lang op mijn leeslijst. Het is vaak uitgeleend in de bieb, en vaak wil ik eerst iets anders lezen. Maar met die prachtige verslagen van Yvonnep, loop ik weer helemaal warm.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 21 Sep 2006, 11:17

Moet je zeker doen, Berdine!
En Baricco leest vrij gemakkelijk, zeker als je zoals ik het onvermijdelijk in een roes leest. Alleen City vond ik een lastiger boek.

berdine schreef:Ja, Oceaan van en zee staat al heeeel lang op mijn leeslijst. Het is vaak uitgeleend in de bieb, en vaak wil ik eerst iets anders lezen. Maar met die prachtige verslagen van Yvonnep, loop ik weer helemaal warm.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2006, 14:46

het is maar wat je makkelijk noemt, als je het niet begrijpt valt dat toch niet mee.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 Sep 2006, 13:07

Ik heb "City" nog steeds op mijn TBR-stapel liggen (na een enthousiast verhaal van een vriendin in een aanbiedng aangeschaft).
Ik probeer nu overigens kaartjes te krijgen voor een toneelvoorstelling naar aanleiding van zijn boek "Zijde".
Ben benieuwd!!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 23 Sep 2006, 13:12

Van die toneelvoorstelling heb ik een goede recensie gelezen. Komt helaas niet in bij ons.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 24 Okt 2006, 19:10

Oceaan van een zee. Ja een mooi boek. Niet helemaal begrijpelijk, maar toch. Sommige stukken zijn moeilijk en lezen traag. Filosofisch. Andere stukken zijn heel humoristisch, alsof de schrijver de spot drijft met zijn eigen "zware" verhaal. Daar schiet je razendsnel doorheen. Het middenstuk, het verhaal van het vlot vond ik heel aangrijpend. Net als Yvonnep, was ik ook benieuwd naar de gekke namen van de kinderen in het Italiaans. Doot? Staat dat voor dood? Zijn de kinderen engelen? Het verhaal speelt zich af in een soort niemandsland. Op de grens van de zee en van het land, tussen leven en dood, tussen hemel en hel, een soort vagevuur? Nee ik kan van geen kanten alles verklaren en toch vond ik het mooi.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Okt 2006, 09:51

Hoi Berdine,

Dit boek las voor mij als een gedicht, gedragen door de golven van de woorden vloog ik over de bladzijden. Daarom is het verhaal totaal weg, alleen flarden hangen nog in mijn hoofd.
Dus hoogste tijd voor herlezing.
Ik hoop dat het mooiste boek van Baricco voor mij blijft.

berdine schreef:Oceaan van een zee. Ja een mooi boek. Niet helemaal begrijpelijk, maar toch. Sommige stukken zijn moeilijk en lezen traag. Filosofisch. Andere stukken zijn heel humoristisch, alsof de schrijver de spot drijft met zijn eigen "zware" verhaal. Daar schiet je razendsnel doorheen. Het middenstuk, het verhaal van het vlot vond ik heel aangrijpend. Net als Yvonnep, was ik ook benieuwd naar de gekke namen van de kinderen in het Italiaans. Doot? Staat dat voor dood? Zijn de kinderen engelen? Het verhaal speelt zich af in een soort niemandsland. Op de grens van de zee en van het land, tussen leven en dood, tussen hemel en hel, een soort vagevuur? Nee ik kan van geen kanten alles verklaren en toch vond ik het mooi.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten