Jeroen Brouwers - Bittere bloemen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Jeroen Brouwers - Bittere bloemen

Bericht door berdine »

Korte inhoud: Grijsaard maakt tegen zijn zin een cruise over de Middellandse Zee. Als ex-rechter, ex-politicus en ex-schrijver heeft hij voldoende om op terug te zien, wat hij doet met vrolijk cynisme en opgewekt gekanker. Het voorbije leven was allerminst zonder succes, maar wat eraan ontbrak heeft zijn vereenzaamde nadagen bepaald. Aan boord ontmoet hij een vroegere leerlinge, op wie hij nog steeds verliefd is. Het eiland Corsica is het decor van enkele gebeurtenissen, die de oude man en de veel jongere vrouw een etmaal in elkaars gezelschap houden.

Vrolijk cynisme en opgewekt gekanker vond ik het niet. Je wordt behoorlijk kriegel van al dat gemopper. Het is dat er een behoorlijke dosis zelfspot bijzit, anders had ik het aan de kant gelegd. De toon is neerbuigend, de taal vol verkleinwoordjes, vooral wanneer het over de geliefde gaat, die daardoor niet in haar waarde wordt gelaten. De oude man weet dat hij zichzelf volkomen belachelijk maakt, maar gaat desondanks door met haar het hof maken, tot het bittere eind. Het beste zijn de aangrijpende passages over de dood van zijn moeder. De taalvaardigheid van de auteur en de vlotte verteltrant maken veel goed.
Marjo

Re: Jeroen Brouwers - Bittere bloemen

Bericht door Marjo »

Van een eerdere Jeroen Brouwers werd ik ook kriegel. Is het zijn manier van schrijven misschien?
berdine

Bericht door berdine »

Nou, "Bezonken rood" vond ik prachtig. Maar dit boek is heel cynisch, ongeveer zoals Dimitri Verhulst in "Godverdomse dagen". Humoristisch dat wel, en wáár ook, zoals hij afgeeft op de volkse medemens, maar erg onprettig. Na een paar blz. heb je wel weer even genoeg negativiteit over je heen gekregen. De oude man maakt ook zichzelf belachelijk en dat vergoelijkt de boel een beetje.
Het zijn ook die verkleinwoordjes. Het meisje draagt een rokje en heeft een sieraad in haar naveltje. Ze schrijft versjes en ze werkt in een winkeltje. Dat meisje (inmiddels een volwassen vrouw) wordt niet voor vol aangezien. Dat irriteerde me ook.
Als type wordt de oude man wel heel goed neergezet.
Ik weet niet van welk boek jij kriegel werd, maar ik heb alleen deze twee gelezen, dus ik weet niet of hij meer boeken in deze stijl heeft geschreven.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik heb geen idee (meer) welk boek ik gelezen heb. Dat is jàren geleden...
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dat waren de boeken Geheime kamers en Bezonken Rood Marjo.

http://www.leestafel.info/jeroen-brouwers

Toch handig zo'n Leestafelsite :D

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Toe maar, twee zelfs...
Het is negatiever blijven hangen dan ik het toen las.
Plaats reactie