Annemie Berebrouckx - Kleintje of het grote geheim 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Annemie Berebrouckx - Kleintje of het grote geheim 4+

Bericht door Dettie »

Een prentenboek over seksueel misbruik bij kinderen.
Een goed boek of niet?

Lees de bespreking http://www.leestafel.info/nieuwste-recensies-tm-5-jaar

Dettie
Annemarie

Re: Annemie Berebrouckx - Kleintje of het grote geheim 4+

Bericht door Annemarie »

Poeh, moeilijk. Als ik afga op wat jij erover schrijft heb ik mijn twijfels over het boek. Misschien is het goed om het vanuit een vogeltje te schrijven maar het lijkt mij duidelijker voor een kind als het gewoon over een kind en een volwassen mens was gegaan. Nu wordt er eigenlijk nog teveel omheen gedraaid. Over zoiets moet klaar en duidelijk geschreven worden. Hoe moeilijk dat ook is.

Die kat had eruit gemoeten. Dat is niet realistisch. En genieten van wraak is niet iets om te stimuleren bij een kind.

Dat donkere vind ik op zich wel geschikt omdat het leven van een kind ingrijpend verandert nadat hem of haar zoiets is overkomen. Het past bij het gevoel dat dan overheerst. Alhoewel ik de kaft wel erg donker vind. Misschien waren grijstinten beter geweest. Natuurlijk is het allemaal heel heftig zo maar ja, dat is het onderwerp ook. Goed dat het kleurrijker wordt nadat het geheim is verteld. Maar van de andere kant kan het donkere het boekje een beetje eng maken voor een kind. Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.

Het is natuurlijk een heel moeilijk onderwerp om aan te kaarten bij een kind. Net als jij ben ik geen expert maar ik zou het persoonlijk niet op deze manier gebracht hebben. Jij schrijft dat er niet genoeg wordt ingegaan op de angst dat de dader de ouders wat aan gaat doen. Uit ervaring met dierbaren weet ik dat dat enorm speelt. En het gevoel dat het de eigen schuld is. Dus die twee dingen moeten erg goed uitgewerkt worden.

Tot slot lijkt het me niet de bedoeling dat kinderen bang worden. Ik vrees dat dit boekje toch een beetje die uitwerking zal hebben.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het is een boekje voor kinderen vanaf 4 jaar en dat maakt dus ook dat ik m'n twijfels heb. Is zo'n vogeltje dan juist toegankelijker en snapt een kind de connectie wel? Het boek is natuurlijk bedoeld om een kind aan de praat te krijgen, te helpen.
Maar ik vind de toon een beetje te volwassen. Het is een volwassen denkwijze die tentoon wordt gesteld.
Achterin staat ook in grote akelig groene letters dat het verteld moet worden aan hun ouders of aan iemand anders die ze vetrouwen. helemaal prima natuurlijk maar het wordt bijna als bevel gegeven.

Verlaat nooit het huis zonder toestemming van je ouders
Zeg nee tegen iedereen die zonder jouw toestemming aan je lichaam zit en als je jouw ouders niet graag in vertrouwen neemt, kies dan iemand anders om mee te praten.

Zeg je dit tegen een kind van 4?

het taboe moet doorbroken worden maar of dit de manier is...

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Verlaat nooit het huis zonder toestemming van je ouders
Zeg nee tegen iedereen die zonder jouw toestemming aan je lichaam zit en als je jouw ouders niet graag in vertrouwen neemt, kies dan iemand anders om mee te praten.
Tegen een kind van vier? Ik zou andere woorden gebruikt hebben want dit is veel te moeilijk.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het boek is voor kinderen vanaf 4 jaar... Ik vind het erg jong maar waarschijnlijk overkomt het dus ook zulke jonge kinderen.
Erg genoeg. Die gestelde leeftijd is dus ook een dilemma. Ik weet niet helemaal goed wat ik van dit boek moet denken.

Dettie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Een stukje uit een recensie van iemand die het met kinderen gelezen heeft

Het boek is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar. Uit nieuwsgierigheid heb ik het echter door kinderen uit groep 5 (zeven à acht jaar) zelf laten lezen. Ik vroeg hen gevraagd of ze konden vertellen waar het boek over gaat. "Het gaat over een kraai die een meisje pijn doet." Toen ik hen vroeg wat de Kraai precies had gedaan, bleek dit onduidelijk. Wel hadden ze begrepen dat het meisje niets durfde te vertellen omdat Kraai anders haar mama iets zou aandoen. Ze vroegen waarom Kleintje zichzelf kaal plukte. Ik gaf aan dat kinderen met zo'n groot geheim heel bang zijn, en zich daardoor anders gedragen, of zichzelf pijn doen. Vervolgens hebben we de tips doorgenomen en daarbij werd benadrukt dat grote (en kleine) mensen niet aan je mogen komen wanneer je dat niet wilt. En dat grote mensen kinderen meestal bang maken daarna, maar dat je het tóch moet vertellen. Dan loopt het met de dader heel slecht af, net zoals met de kraai.

Bron: http://www.peuterplace.nl/kinderboeken/ ... geheim.htm

dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Inderdaad te moeilijk dus. Kinderen halen de boodschap er niet uit.
Plaats reactie