Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 02 Sep 2011, 13:32

WilV schreef:>>>>>Zelf ben ik nog steeds niet verder gegaan in de biografie van Bob den Uyl, een boek waar m'n vader nog een kleine bijdrage aan geleverd heeft.

en nu zijn wij (oke, ik) natuurlijk nieuwsgierig naar wat voor bijdrage?

Groeten Willeke

Mijn vader heeft vroeger met Bob den Uyl in een orkestje gespeeld en heeft de schrijver daar foto's van gegeven en ook met hem over het verleden van Bob den Uyl als muzikant gepraat.

WilV

Berichtdoor WilV » 02 Sep 2011, 14:38

Wat leuk. Ook voor jou om te lezen lijkt me.

Groetjes Willeke

Renate

Berichtdoor Renate » 03 Sep 2011, 07:42

WilV schreef:Wat leuk. Ook voor jou om te lezen lijkt me.

Groetjes Willeke

Zeker, maar het is toch wel een wat tragisch figuur geweest en dat maakt het lezen van z'n biografie niet altijd even leuk.
Het gekke is dat bibliotheekboeken bij mij altijd voorrang krijgen.
Ik heb ook nog een Engels boek over muziek, waar ik maar een hoofdstuk in gelezen heb. Het zit vol voetnoten en dat maakt het lezen ook niet altijd even gemakkelijk.

Net uit:
Vonne van der Meer - Zondagavond
Een heel ontroerend boek, dat soms toch wel erg dichtbij kwam. Het gaat over een vader, z'n dochter en een andere vrouw, die hij als baby in de oorlog gered heeft. Daar is nog een geheim aan verbonden, dat hij eindelijk aan z'n dochter wil vertellen. Helaas heeft die een afspraak met een man, hoewel ze zegt dat ze moet werken. De man krijgt bezoek van de andere vrouw, die met hem naar bed wil. Dat loopt niet helemaal goed en de man verteld eindelijk z'n geheim. De vrouw blijft bij hem slapen en vindt hem de volgende dag in coma in de badkamer.

Momenteel lees ik:
Kim Schneyder - Hilfe ich bin reich
Dit is een humoristisch boek over een vrouw die een grote prijs in de loterij wint en besluit het geheim te houden. Ik heb net een hoofdstuk uit, dus kan er nog niet veel over zeggen, behalve dat het vrij luchtig is.

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Sep 2011, 15:58

Ik hérlees. Daar kom ik weinig aan toe, dus dat voelt als een luxe. Ik begin bijna altijd als ik herlees met 'gloed"van Marai, maar die had ik uitgeleend, en wel zo lang dat ik vrees dat ie weg is. Daarna gewoontegetrouw iets van Marquesz, en daarna iets makkelijks van Rasha Peper, (een Spaans hondje).

Eens even kijken wat ik vandaag uit de collectie ga vissen. Heb zin in iets niet al te zwaars.

Willeke

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Sep 2011, 18:38

Jemig Willeke! Ik heb hier nog zo'n 30 boeken liggen, die ik het laatste halfjaar, al dan niet tweedehands heb aangeschaft. En in mijn kast staan er nog tientallen ongelezen!
Ik begin nu aan het laatste boek voor mijn "uitdaging". Eigenlijk was ik klaar, maar omdat ik in de loop van het jaar heb besloten om niet gewoon ongelezen boeken, maar van de ongelezenen de dikste boeken uit de kast te pakken, ga ik er eentje vervangen. Het wordt "Triomf" van Marlene van Niekerk.
"Agaat" was goed bevallen, dus ik ben benieuwd.

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Sep 2011, 19:37

Ik heb in de vakantie en de weken erna echt óntzettend veel gelezen, en ineens was mijn nachtkastje leeg.

Gek he, een vol gestapeld nachtkastje voelt als een luxe,
maar een leeg nachtkastje ook, kan ik zomaar uit al die planken kiezen wat ik nog eens herlezen wil.
Gebeurd niet zo vaak.

Groetjes Willeke

Renate

Berichtdoor Renate » 12 Sep 2011, 11:26

Ik haal m'n boeken hoofdzakelijk uit de bibliotheek en het resultaat is dat de boeken die ik koop nog wel eens willen blijven liggen. Ik moet nog steeds verder gaan in "Electric Eden". Het had een goede bespreking, maar ik vind het een vreselijke kluif.

"Hilfe ich bin reich" heb ik inmiddels uit. Het was wel aardig, maar toch wel met een wat bouquet-reeks achtige afloop. Probeer eens het winnen van een loterij geheim te houden, als je allerlei mensen, zoals je vriendinnen en je ouders een plezier wilt doen en je ook zelf nog met groot genoegen veel geld uitgeeft. Overal vindt de hoofdfiguur wel een leugentje voor, maar soms kosten die leugentjes haar weer extra geld. Zo koopt ze op een gegeven moment een roze mini cabriolet en vertelt dan aan haar vriendinnen dat ze het ding als reclame min of meer cadeau heeft gekregen. Haar vriendinnen willen dat dan natuurlijk ook wel, dus koopt ze uiteindelijk ook voor hen zo'n auto.

berdine

Berichtdoor berdine » 13 Sep 2011, 10:27

Het is ook wel een pil, dat Electric Eden. Het lijkt me ook niet gemakkelijk te lezen.
Ik heb mijn "pil" uit. Die las wel gemakkelijk en ter compensatie ben ik gisteravond begonnen in Dr. Glas van Hjalmar Söderberg. Dat heb ik op 20 pagina's na al uit. In een mooie, zorgvuldige stijl legt Dr. Glas zijn filsofische overpeinzingen vast in zijn dagboek: De vreselijke echtgenoot van een geliefde patiënte vermoorden of niet.... Ben benieuwd waar het op uit draait.

Renate

Berichtdoor Renate » 13 Sep 2011, 11:03

Electric Eden staat ook vol met voetnoten, dus je moet iedere keer weer naar achteren bladeren, om vaak tot de ontdekking te komen dat er alleen wordt aangegeven waar een citaat vandaan komt. Ik lees meestal in bed en daar is Electric Eden niet echt geschikt voor.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 14 Sep 2011, 12:44

John Fowles, Het liefje van de Franse luitenant (The French lieutenant's woman)
Lezer100

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 16 Sep 2011, 23:16

Ik lees nu: Vechten voor Max van Antoinette van Heugten.
Thriller waarbij de van moord verdachte Max lijdt aan het aan autisme verwante syndroom van Asperger. Zijn moeder Daniëlle (advocate maar bovenal moeder) twijfelt aan het feit dat haar zoon de moord gepleegd heeft en gaat tot het gaatje om te bewijzen dat hij onschuldig is, ondanks zijn ziektebeeld en toenemende gewelddadigheid jegens zichzelf en anderen.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 21 Sep 2011, 12:19

Hans Kilian, Stadsgezicht (poëzie)
Lezer100

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2011, 13:15

Momenteel lees ik weer een Duits boek.

M'n vader is nog bezig in de biografie van Frits Hotz en is zichzelf al een paar keer tegengekomen.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 21 Sep 2011, 13:29

Renate schreef:Momenteel lees ik weer een Duits boek.

En dat is ?
Lezer100

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2011, 15:46

Lezer100 schreef:
Renate schreef:Momenteel lees ik weer een Duits boek.

En dat is ?

Daniel Scholten - Die falsche Tote
Dit is een thriller die zich in Zweden afspeelt. Ik ben nogal dol op thrillers.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 21 Sep 2011, 18:35

Ik ga vanavond beginnen in De verzekering van Joost Heyink.

irene

Berichtdoor irene » 28 Sep 2011, 10:11

Ik ben al bijna 6(!!!) weken bezig in Hoe laat eigenlijk van Jannah Loontjes, een boek dat ik normaal in een middag uitgelezen zou hebben...

groetjes, irene

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2011, 10:13

Je moet maar denken dat het nu even zo is. Ik herken het wel, soms heb je zoveel aan en in je hoofd zitten dat lezen gewoon niet goed lukt. Maar... het komt weer terug hoor!
Hou je taai meid.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 28 Okt 2011, 11:26

Bijna uit: De liefdeskunstenaar van Jane Alison, fictieve biografie van Ovidius in de tijd voor zijn verbanning naar Tomi. Poëtische taal en niet heel gemakkelijk leesbaar, maar het verhaal sleept je toch mee.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2011, 11:34

Ik heb net uit: 'Kamer' van Emma Donoghue. Mensen, wat een boek..

berdine

Berichtdoor berdine » 28 Okt 2011, 11:57

Moeten we op het verslag wachten? Of ga je er hier nog iets meer van vertellen?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2011, 12:45

Staat al op de site.

Renate

Berichtdoor Renate » 28 Okt 2011, 17:26

Ik heb onlangs Beatrice en Vergilius van Yann Martel gelezen. Een mooi boek over een schrijver die een fragment van een toneelstuk over Beatrice en Vergilius toegestuurd krijgt en contact krijgt met de schrijver. Het vreemde vond ik dat de schrijver pas tegen het einde van het boek, door heeft waar het toneelstuk precies over gaat, terwijl ik dat als lezer al eerder doorhad.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2011, 09:42

Was dat niet de bedoeling van Yann Martel Renate, dat de lezer wél weet waar het over gaat? Of had je niet die indruk?

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 31 Okt 2011, 12:35

Ik weet niet of het de bedoeling van de schrijver was, dat de lezer wel weet waar het over gaat, terwijl de hoofdfiguur het niet doorheeft. Het zou kunnen, maar het is natuurlijk vreemd, als je als lezer exact dezelfde informatie hebt als de hoofdfiguur van het boek. En zeker als de hoofdfiguur van het boek zelf bezig is geweest met het schrijven een boek over hetzelfde onderwerp, namelijk de holocaust, dan is het wel vreemd dat je de overduidelijke indicaties die in het verhaal over Beatrice en Vergilius worden gegeven, niet worden opgepikt. Als je dan het woord "Aukitz" leest en nog wat andere indicaties, dan moet het toch ook voor de hoofdfiguur wel duidelijk zijn?

Terug naar “Diversen - proza”