Samenleesboek: Patrick Süskind - Het parfum

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
tiba

Berichtdoor tiba » 06 Feb 2005, 21:46

Is hij meer dier dan mens?
Ik zit erover te prakkizeren. Dat van dat instinct is wel goed gevonden, maar alles is bij hem in functie van de geur. En dat is ook een simplificatie van dieren! Dieren hebben een band met hun moeder, met andere dieren van de roedel of de kudde, hebben de zorg voor andere dieren (olifanten) enz...Zelfs dat vind je bij hem niet.
Mij lijkt het eerder een ver doorgedreven fantasie van een schrijver: hoe zou een persoon reageren die leeft voor geur. Welke invloed kan dat hebben enz. gekoppeld aan de afwezigheid van normen die algemeen menselijk zijn. Afwezigheid van moraal dus. Ook afwezigheid van een aantal "dierlijke" kenmerken.
Wat zo fascinerend is, is dat de schrijver dit consequent tot het einde doortrekt. Je kunt hem niet op foutjes betrappen (met een loupe
misschien). De geurobsessie groeit maar, gelijk met zijn groei in de amoraliteit. Waar men aanvankelijk nog medelijden kan hebben met de verworpen jongen, krijgt men meer en meer een afkeer van hem. Zijn moorden zijn koud en weloverwogen, perfect voorbereid, enz.. (toch niet dierlijk).
Tevens toch enorm goed geschreven en het leest nog vlot ook. Geen plezierig boek, je houdt er geen lekker gevoel aan over, maar wel uitermate goed.

Groetjes. Tiba.

Dario

Berichtdoor Dario » 06 Feb 2005, 23:09

tiba schreef:Is hij meer dier dan mens?
Ik zit erover te prakkizeren. Dat van dat instinct is wel goed gevonden, maar alles is bij hem in functie van de geur. En dat is ook een simplificatie van dieren! Dieren hebben een band met hun moeder, met andere dieren van de roedel of de kudde, hebben de zorg voor andere dieren (olifanten) enz...Zelfs dat vind je bij hem niet.
Groetjes. Tiba.

Niet alle dieren zijn kudde dieren, niet alle dieren hebben een band met hun ouders. Als hij dan toch een dier zou zijn dan een solitair dier, natuurlijk. Ook opvallend is dat alles waar hij voor langere tijd geweest is op mysterieuze wijze in het verderf stort, dat doet weer denken aan een duivel of demon. Alleen weet hij niets van dat verderf, hij is daar totaal niet bewust mee bezig. Alleen met die geur.

Dario

Berichtdoor Dario » 06 Feb 2005, 23:17

Zijn moorden zijn koud en weloverwogen, perfect voorbereid, enz.. (toch niet dierlijk).

Juist wél dierlijk. Een roofdier dood ook perfect voorbereid, koud en weloverwogen. Een dier dood uit noodzaak er komt geen emotie aan te pas, alleen een verlangen. Zo ook bij hem.

De geurobsessie groeit maar, gelijk met zijn groei in de amoraliteit.

Ben ik niet met je eens. Er is bij hem - in mijn ogen - nooit sprake van moraliteit. Ook niet in het begin van het boek.

tiba

Berichtdoor tiba » 06 Feb 2005, 23:24

Dat tot in de details voorbereiden van iets (bij de laatste moord heel duidelijk), lijkt mee eerder voor een mens, ook het weloverwogene: jaren wachten ....

Groetjes. Tiba.

tiba

Berichtdoor tiba » 06 Feb 2005, 23:30

Ja, het tweede (mijn quote is mislukt) is niet goed geformuleerd, ik bedoelde eerder met zijn misdadigheid.

Groetjes. Tiba.[/quote]

Dario

Berichtdoor Dario » 07 Feb 2005, 00:40

tiba schreef:Dat tot in de details voorbereiden van iets (bij de laatste moord heel duidelijk), lijkt mee eerder voor een mens, ook het weloverwogene: jaren wachten ....

Groetjes. Tiba.

Ja, op die manier wel inderdaad. Maar dat heeft puur met het tijdsbesef van de mens te maken en zijn vermogen tot reflectie. Iets wat dieren niet of in hele beperkte mate bezitten.Niet met het gegeven dat een dier daar moreel moeite mee zou hebben. (maar rationeel)

tiba

Berichtdoor tiba » 07 Feb 2005, 11:54

Kunnen we dan zeggen dat hij een mens is , zonder enige moraal, met een geurobsessie waarbij hij op een dierlijke d.i. instinctmatige wijze reageert, maar dat hijwel degelijk rationeel is en planmatig te werk gaat en over zijn daden reflecteert?

Groetjes. Tiba.

Dario

Berichtdoor Dario » 07 Feb 2005, 13:09

tiba schreef:Kunnen we dan zeggen dat hij een mens is , zonder enige moraal, met een geurobsessie waarbij hij op een dierlijke d.i. instinctmatige wijze reageert, maar dat hijwel degelijk rationeel is en planmatig te werk gaat en over zijn daden reflecteert?

Groetjes. Tiba.

Hahahaha, zoiets ja. Alleen zitten we dan nog met het mysterieuze gegeven dat het niet goed afloopt met de mensen met wie hij lange tijd contact heeft gehad. Dat heeft iets demonisch, alsof er iets van hem is achtergebleven. Wat dat betreft is de vergelijking met een 'teek' die de schrijver ergens maakt in het boek wel heel treffend.

tiba

Berichtdoor tiba » 07 Feb 2005, 13:56

Zit hier ook te lachen. Blij dat we tot een soort compromis zijn gekomen. Over dat demonische moet ik nog nadenken. Vind wel wat of zuig wel wat uit mijn duim..

Bernadet, kun jij je ook bij dit soort van conclusie aansluiten, en Lizzy en Bianca en Inge en wie allemaal nog heeft gereageerd?

Groetjes. Tiba.

bianca

Berichtdoor bianca » 07 Feb 2005, 14:56

Ik kan me helemaal vinden in de conclusie die jullie getrokken hebben.

Dario

Berichtdoor Dario » 07 Feb 2005, 15:08

:) Het blijft maar een interpretatie, natuurlijk. Wanneer je zoveel verschillende opvattingen uit één boek kan halen dan zegt dat ook iets over de kwaliteit van een boek, vind ik.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2005, 11:19

Het boek van Patrick Süskind zal deze zomer verfilmd worden met wat nu bekend is Tom Tykwer als regisseur. Meespelen zullen oa Dustin Hoffman, Alan Rickman en Ben Whishaw zal Grenouille spelen.

http://imdb.com/---/

Roel

Berichtdoor Roel » 21 Mar 2005, 13:26

De grote vraag is wat voor film dat gaat worden. Ik denk dat het al een knap moeilijk te verfilmen boek is. Tykwer is nou een regisseur die je voor zo'n boek niet zou verwachten. Ik bedoel het toverachtige, poetische van de stijl van Susskind zie ik Tykwer niet echt overbrengen. Daarnaast kan het wel weer eens een commerciele film worden, als Dustin Hoffmann gecast is! Terwijl dit nu juist een europese film zou moeten worden. Even afwachten dus.

Hermine

Berichtdoor Hermine » 17 Feb 2006, 20:56

Een boek dat je moet uitlezen, ondanks de misselijkheid die je bekruipt.
Ik verwacht niet veel van de film. Hoe gaan ze in godsnaam zijn obsessie voor een 'geur' weergeven?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2006, 12:16

Hem een grote rode neus geven???

Inge

Berichtdoor Inge » 18 Feb 2006, 13:57

een film zoals je in die 3D bioscopen vind. Je krijgt een blauw-rood brilletje op en via ventilatiesystemen laat men het je zelf ruiken terwijl hij gewoon door de stank doorgaat, Zonder verpinken :lol: :lol: :lol: Iedereen in de bioscoop ziek van de geur en de acteur gaat rustig door :lol: :lol: Tja, mijn verbeelding slaat weer op hol. Is mijn grootste zonde dat ik zo'n dingen zo levendig in mijn hoofd krijg. Lag hier al half slap van het lachen :lol:

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2006, 00:13

En dan zou je ook gaan kijken en ruiken, Inge??

Inge

Berichtdoor Inge » 19 Feb 2006, 11:53

Tja, da's de vraag he. Dat kijken zie ik wel zitten maar dat ruiken :lol: :lol: :lol: als er in het boek een beschrijving gegeven werd van hoe sommige dingen roken...... Ik denk dat veel mensen misselijk uit de bioscoop zullen wegrennen. Ik zie de reacties in de kranten al. Rampenplan afgekondigt naar aanleiding van geurhinder in bioscoop na avant permiere van het parfum van suskind :lol: :lol: :lol:

groetjes

Hermine

Berichtdoor Hermine » 01 Nov 2006, 20:27

Hermine schreef:Een boek dat je moet uitlezen, ondanks de misselijkheid die je bekruipt.
Ik verwacht niet veel van de film. Hoe gaan ze in godsnaam zijn obsessie voor een 'geur' weergeven?

Ik heb de film gisteravond gezien.
Een aanrader!!! (hoewel -ie soms op m'n lachspieren werkte)

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Dec 2006, 02:06

Soms op de lachspieren? Vaak, en dan een lach vol ongeloof..
Zo ongeloofwaardig allemaal. Ik heb nu jullie reacties gelezen, op het boek dus, en merk dat de film heel dicht bij blijft..
Ik vond het echt helemaal niks..en ik ga dus zeker niet opnieuw proberen het boek te lezen. Ik wist al dat de stijl me niet aan stond, maar nu weet ik dat ik het verhaal ook nog niet geloof!
Erg he..

En Inge, een film met reuk, dat kan natuurlijk helemaal niet.. Dan zouden de mensen in de zaal de film niet meer uitzitten, die zijn met andere dingen beizg.. Nou ja zeg..

Inge

Berichtdoor Inge » 16 Dec 2006, 10:53

Nou ja, niet kunnen????? In Bellewaerde is een soort van 3D cinema waarin ze iets brengen over een kat die op een kerkhof loopt enz. Niet alleen bewegen de zetels met het springen van de kat mee maar als er bv. een emmer water omvalt dan voel je het in de zaal "spetteren" en ook als de kat aan iets ruikt kun je het ook ruiken. Ze doen dat natuurlijk met verstuivers die in het plafond zitten. De techniek staat voor niets. Maar daar duurt het maar een kwartiertje, ik denk niet dat het een hele film uit te houden is (voor de mensen in de zaal althans niet).

Inge

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Dec 2006, 12:55

Ik bedoel niet dat het technisch niet mogelijk is Inge..maar denk je eens in dat de reactie hetzelfde is als in de film..en dat moet natuurlijk, anders haal je het concept van de film onderuit.
Ik borduur gewoon voort in het idee van het verhaal. En dan kan het echt niet.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Dec 2006, 14:13

Nee ALS ze al die geuren konden maken van het boek dan eindigde het misschien in een orgie.

Bernadet

Inge

Berichtdoor Inge » 16 Dec 2006, 19:53

Of met een zaal doodzieke mensen :lol:

leni

Berichtdoor leni » 17 Dec 2006, 21:17

Ik ga gewoon niet kijken..trouwens in mijn land hier spelen ze de film alleen in de grote steden en die liggen veraf..ik denk niet dat ik iets mis. Zo houd ik enkel mijn goeie herinneringen aan het boek en het verhaal...het is van het knapste en beklijvendste dat ik ooit heb gelezen.
Leni

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”