Samenleesboek: Patrick Süskind - Het parfum

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Samenleesboek: Patrick Süskind - Het parfum

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2004, 14:34

Het verhaal gaat over Jean-Baptiste Grenouille. In de maand juli van 1738 wordt hij geboren achter een viskraam in Parijs. Zijn ongehuwde moeder wil hem, net als de vier baby's die hem voorgingen, tussen het visafval laten verdwijnen. Zijn gekrijs redt hem echter het leven en wordt haar noodlottig. Een paar weken later wordt zij onthoofd, omdat zij haar kind wilde vermoorden.

Lees verder...
http://www.leestafel.info/p-sueskind

Miranda Mei
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Apr 2009, 16:33, 3 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Okt 2004, 22:30

Mooie beschrijving van het boek van Süskind. Geeft me zin om het opnieuw te lezen. Het is te lang geleden om me alles nog goed te herinneren. Ik weet nog dat ik het heel goed en ook wat bizar vond.
Misschien ooit een samenleesboek? Wat denk je, Bernadet?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2004, 08:44

Ik heb het ook een hele tijd geleden gelezen en weet nog dat ik het erg goed vond. Het verslag haalt het verhaal weer helemaal naar boven
Ik vind het een prima idee Tiba om het een keer als samenleesboek te lezen!
Even wachten op Marjo, die is nu een paar dagen weg, wat zij ervan vindt.


Groetjes
bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Okt 2004, 11:11

Ik heb dit boek ook al weer een aantal jaren geleden gelezen, maar dit verhaal is mee nog goed bijgebleven. Susskind heeft met dit boek een absoluut meesterwerk afgeleverd. Ik vond het een zinderend boek. Zijn schrijfstijl was zeer poetisch en ik vond het ook betoverd, vergelijkbaar met Toverzangen van Ben Okri. Ik heb trouwens de rest van Susskind ook gelezen; hij behoort tot een van mijn favouriete schrijvers.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Het Parfum

Berichtdoor Sarah » 26 Okt 2004, 14:58

Prachtig boek. Sterker nog, een van mijn lievelingsboeken. Ik krijg meteen weer zin om het te gaan herlezen.

Miranda Mei
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 Okt 2004, 00:25
Locatie: Friesland
Contact:

het parfum

Berichtdoor Miranda Mei » 26 Okt 2004, 22:37

hahah, nou Bernadet,

kennelijk heb ik een boek gerecenseerd dat iedereen al gelezen heeft en waarover de meningen niet verdeeld zijn. Heeft het wel zin om er een samenleesboek van te maken? ;)


Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2004, 23:21

Mooie aanleiding om het weer te lezen wat ik graag zou willen, het is zeker 3 jaar geleden als het niet langer is dat ik dit gelezen heb!
Heb ik een mooie stok achter de deur. En... we hebben het niet besproken en... dit is echt een boek om een lekkere discussie over op te starten!

Zie het helemaal zitten :D
Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 27 Okt 2004, 21:29

Bij mij is het minstens t i e n jaar geleden, vandaar dat een en ander vervaagd is!

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 27 Okt 2004, 21:40

vergelijkbaar met Toverzangen van Ben Okri.

Hé Rotor, blij dat ik hier ook iemand over Ben Okri hoor. Ik las van hem De hongerende weg, nu alweer een vijftal jaren geleden en was absoluut over-enthousiast. Toverzangen las ik niet. Alweer een boek om te onthouden!

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2004, 20:39

Mijn eerste reactie: samenleesboek? Best. Ik heb het dus nog niet gelezen. Ben de enige blijkbaar.
Maar als het lijkt op de Hongerende weg, schrik ik terug. Ik kwam niet door dat boek heen!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Okt 2004, 21:02

Hallo Marjo,

Blij dat je terug bent! Op de hongerende weg lijkt het volgens mij in geen mijlen! Ik pikte alleen in op een opmerking van Rotor. Maar voor zover ik het nog weet hebben die boeken niets met elkaar te zien :lol:.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2004, 21:09

Haaaa die marjo, heb je gemist!

Ik heb Hongerende weg gedeeltelijk gelezen en vond het ook niets maar. ... Het parfum is ECHT goed. Weet bijna zeker dat je dat een goed boek vindt.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Okt 2004, 09:25

hallo Tiba,
Goed dat je ook al eens iets van Okri gelezen hebt. Toverzangen moet je zeker lezen als je van betoverend (en dat bedoel ik letterlijk) proza houdt. Maar Okri, heb ik gemerkt schrijft niet altijd zo, een ander boek wat ik van hem gelezen heb vond ik veel minder. De stijl was totaal anders, veel soberder. Nou durf ik niet de beweren dat dit een minder boek was, omdat ik zo door de stijl-verandering overrompelt werd, dat ik door mij teleurstelling niet in staat was een goed oordeel te geven. Ik zal eens zoeken welk boekje (het was niet dik) dit geweest is. Is De Hongerende weg niet een pil van zo'n 600 bladzijden? Zoiets staat me tenminste bij!
Ik kwam Ben Okri voor het eerst tegen in het tweede programma van Wim Kayser over het uiterste boeiende onderwerp "herinnering" (VPRO).

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Okt 2004, 23:32

De hongerende weg is inderdaad een pil, en ja, betoverend zou je ook dat boek kunnen noemen, is met veel magie en dromen en geesten. Wat een toeval trouwens. Ik ken Ben Okri ook van datzelfde programma!

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 01 Nov 2004, 10:38

Dan heb ik het juiste boek voor ogen. Ik heb Toverzangen het eerst gelezen. Daar was ik razend enthousiast over. Maar toen ik dat dunnetje had gelezen, ebte gek genoeg nog meer van Okri te lezen weer weg.
Tiba, dat is heus geen toeval, als we dezelfde interesses hebben is het heel normaal dat we beiden dat programma gezien hebben. Daar wordt je naar toe getrokken. Ik ben benieuwd of Kayzer in de toekomst nog met zo'n reuze reeks op tv komt!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Nov 2004, 12:31

Daar kijk ik ook naar uit!!!! Ik heb trouwens ook de boeken "Van de schoonheid en de troost", "Vertrouwd en zo vreemd" en nog een dacht ik.

Groetjs. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2004, 16:00

Hallo Tiba,
Ik heb er al zoveel jaar niet meer naar gekeken, dat ik complete titels kwijt bent. Het boek van de eerste serie heb ik en daarop staat in het zwart een foto van alle deelnemers zittend of staand. Ik zal het eens opscharrelen. Ik heb het toen wel helemaal gelezen. Die andere heb ik niet aangeschaft. Ik vond die eerste serie van heel hoog niveau en zo interessant met Oliver Sachs, Freeman Dyson etc mensen die allemaal zo hun eigen kijk op de wereld hebben, waarin we leven.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Dec 2004, 09:40

Ik ben vol goede moed weer begonnen aan het parfum, maar wist al gelijk op de eerste bladzijde waarom ik het een keer eerder niet uitgelezen heb. Ok. Stelregel is 50 pagina's, en die heb ik doorgeworsteld. Ik vind het vreselijk saai, de hoofdpersoon niet interessant, kortom, Nee, Niks voor mij

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 23 Dec 2004, 10:38

Hallo Marjo,
Smaken verschillen inderdaad, want voor mij is het Parfum een van de boeiendste boeken ooit gelezen. Dit is echt een boek voor de romantici! Het is een diepgravend boek over een aantal onderwerpen en dat is dus voor jou saai. Dit boek is voor mij ook een lang gedicht, zo mooi vind ik het geschreven!!! Ik heb dus alles van Suskind gelezen en dan kom je erachter dat hij van allerlei stijlen hanteert, dit is zijn meest barokke.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Dec 2004, 15:24

Ik ben niets diepgravends tegengekomen, het was alleen maar gezeur over dat niemand hem moest omdat hij een vreemd kind was. Ik ben afgehaakt na de moord op dat meisje. Dat was de druppel..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2004, 16:11

Dan begint het pas! Ik weet dat ik het toen (jaren geleden) een goed boek vond. Juist omdat het weer eens heel wat anders was.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2004, 13:37

Marjo, o zo niks diepgravend??? En dan zijn speelse maar diepgravende onderzoek naar de mens en zijn reukvermogen en hoe dat een rol speelt in ons leven!!! Het bijzondere, betoverende van het boek, is dat de lezer aan de hand van de neus door het boek wordt rondgeleid!
Dit is een echt onthaast-boek, niet voor mensen die over een snelweg willen razen, maar die willen slingeren over een landweggetje.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2004, 18:01

ik houd niet van slingeren, maar razen vind ik ook niks.
Misschien kwam dat wat jij bedoelt na de eerste 50 pagina's.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 04 Jan 2005, 12:34

de mijne is bijna uit. :) het leest zo vlot dat ik me gisteren moest inhouden om het niet uit te lezen. Ik moest vandaag met mijn dochter op controle in het uz en had natuurlijk leesvoer nodig :D :D :D
zo kom ik nog eens aan lezen toe :D :D :D
groetjes inge

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 06 Jan 2005, 12:02

Het parfum is uit en ik weet niet goed wat ik van het boek moet "vinden". Het leest erg vlot, ik kon bijna niet stoppen met lezen maar achteraf heb ik er zo'n vreemd gevoel over. Effen alles proberen op een rij te zetten.
Eerst thuis op papier en als iedereen gelezen heeft kan ik het dan hier zetten :D :D :D kwestie van het niet te verpesten.

groetjes Inge


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten