Nieuw aangeschaft

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Annagien

Berichtdoor Annagien » 05 Jul 2005, 17:10

Prachtig al die aankopen van jullie!
Eric.....volgens mij moet jij alleen maar boekenkasten in huis hebben staan zo langzamerhand ;)

Helaas ontbreken mij de financiele middelen om vaak boeken te kopen. Gelukkig was ik heel erg blij met een verjaardagsoogst van maar liefst 4 boeken. De Da Vinci Code en het Berninimystery van Dan Brown, en de Vergelding van Jilliane Hoffman (een geweldige thriller, echt een pageturner).
Op mijn verlanglijstje staat bovenaan het tweede deel van "de Dromers" van David Eddings....komt binnenkort uit denk ik.

groetjes, Annagien

WilV

Berichtdoor WilV » 05 Jul 2005, 17:26

Hoi Annegien,

Niets dat zo n gevoel van rijkdom geeft (vind ik) als een stapeltje
(verjaardags) boeken,

kijk je wel eens on line voor tweedehands?
moet je van houden, maar daar kun je vaak voor een paar euro leuke boeken krijgen,
Je moet altijd wel rekening houden met porto kosten, ... maar vooral dunne boeken zijn vaak een koopje.

Groetjes,
Wil

Annagien

Berichtdoor Annagien » 05 Jul 2005, 17:34

Hoi Wil,

Online naar tweedehands heb ik nog nooit gekeken. Zal ik eens doen, bedankt voor de tip.
Wel eens naar tweedehands boekenwinkels geweest, dat wel. En een aantal maanden geleden met een vriendin (die net zo leesgek is als ik) naar een boekenmarkt in Deventer geweest, in een oude kerk.
Dat was fantastisch, werkelijk waar. Het was voor mij gewoon kwijlen.

Daar heb ik als leukigheidje wel een slag geslagen trouwens. Een stripboek over tante Pollewop van Godfried Bomans. Mijn dochter is onlangs gaan samenwonen in een nieuwbouwwijk, en jawel......in de tante Pollewopstraat (ligt hier in de stripheldenbuurt).
Om het compleet te maken de Pa Pinkelmanstraat ligt erachter ja.

groetjes, Annagien

WilV

Berichtdoor WilV » 05 Jul 2005, 17:47

Die boekenmarkt in Deventer lijkt me geweldig ja..wil ik ooit nog eens een keer naar toe.

Persoonlijke 2e hands on line tip..boekwinkeltjes.nl
heel veel verschillende aanbieders, en tot nu toe prima kwaliteit boeken.

Wat grappig een stripboek van tante Pollwwop,...daar ben ik een grootliefhebster van ..Pas nog een boek van gekregen :)

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2005, 20:13

welkom Annegien, leuk je hier op het forum te 'zien'.

7 augustus is die boekenmarkt weer in Deventer, het is me te ver reizen. Maar ooit ga ik een keer.
Ik ga elk jaar naar Bergen (N-H) die is altijd begin augustus en daar is een hele goede tweedehands boekenmarkt. Vlak daarvoor ben ik jarig en dan vraag ik altijd geld, je raadt al waar dat naar toe gaat.
Verder is qoop.nl ook een goede tweedehands boekenveiling. Ik heb een hekel aan hele oude boeken en zij hebben er foto's bij staan zodat je kan zien hoe de staat van de boeken is. Ik heb er zelfs boeken vandaan gehaald die nog in de plastic verpakking zaten, splinternieuw dus.
En... de Slegte... daar moet ik gewoon met oogkleppen op en een hele grote boog omheen lopen. Maar het is zo gek ik sta altijd ineens binnen, hoe dat nou kan? ;)

En verder is er nog bookcrossing, mensen ruilen dan boeken met elkaar.

Bernadet

Hendrik

Berichtdoor Hendrik » 05 Jul 2005, 22:04

En... de Slegte... daar moet ik gewoon met oogkleppen op en een hele grote boog omheen lopen. Maar het is zo gek ik sta altijd ineens binnen, hoe dat nou kan? Knipoog/Wink

Waarom? Koop je dan teveel?

Onlangs is er een filiaal van de Slegte in Leeuwarden geopend, ik heb er al even rondgekeken (had helaas reden tot haast) en ik kan me voorstellen dat het moeillijk is om met minder dan vijf boeken die winkel uit te gaan.
Ik zag daar bijvoorbeeld - schrik niet - een stapel hardcover editie's van de verzamelde werken van Shakespeare in het oud Engels voor maar 7,95 :shock: .

Maar de tweede hands boeken vind ik er wel wat aan de dure kant, hoewel het aanbod ruim is, goed gesorteerd en er echt juwelen van boeken tussen zitten. Ik zag WF Hermans, Renate Dorrestein, Louis Couperus, etc. en heb niet eens goed kunnen kijken. De prijzen liggen er echter wel hoog, voor tweedehands boeken, ze weten daar echt wat een boek waard is.
Heel anders is de kringloop, in Bergum bijvoorbeeld, haal ik morgen 'De graaf van monte Christo'. Een vriend van me vind dat een fantastisch boek, en wees me erop.
De prijs?.... 1€!
Volgens mij worden de boekenprijzen daar met een weegschaal bepaalt :P .

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2005, 08:22

Ik vind de Slegte een heerlijke winkel en inderdaad kom ik altijd wel weer met een paar boeken voor een leuk prijsje naar buiten.

Ja bij de Slegte zal de prijs wat hoger liggen maar het zijn ook vaak splinternieuwe boeken die overgebleven zijn, die daar liggen. Dat wil niet zeggen dat het slechte boeken zijn alleen is daar geen media-aandacht aan besteed of geen reclame voor gemaakt. Vaak vind je er juweeltjes van boeken tussen.

Bernadet

Eric

Berichtdoor Eric » 06 Jul 2005, 19:58

Annagien schreef:Op mijn verlanglijstje staat bovenaan het tweede deel van "de Dromers" van David Eddings....komt binnenkort uit denk ik.

Is al uit zelfs....
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Hendrik

Berichtdoor Hendrik » 06 Jul 2005, 22:02

Eric schreef:
Annagien schreef:Op mijn verlanglijstje staat bovenaan het tweede deel van "de Dromers" van David Eddings....komt binnenkort uit denk ik.

Is al uit zelfs....

Lijkt me ook een mooi boek. Ik heb een tijd gehad dat ik alleen maar fantasie romans las, o.a. boeken van David en Leigh Eddins.
De dromers moet ik dus zeker nog een keer lezen. Ik geloof dat mijn 'fantasie-moeheid' bijna over is.

Eric

Berichtdoor Eric » 06 Jul 2005, 23:07

Ik heb een viertal mooie fantasy titels mogen toevoegen aan mijn collectie nog te lezen boeken....

= Deborah Chester: De Bokaal (Derde Boek) (Fantasy)
Theresa: de twijfelende aanstaande bruid; Gavril: de verwende prins met duistere ambities; Alexeika: een prinses die vecht tegen de koning; Dain: voorbesteld tot grootste daden.
Dain, half mens, half Elf, heeft ontdekt dat hij de rechtmatige koning van Neder is en niet zijn oom, die de troon op onrechtmatige wijze heeft verkregen en het volk van Neder tiranniseert. Dain heeft gezworen dat hij de Bokaal van het Eeuwige Leven zal vinden. Met deze bokaal kan bij Vrouwe Theresa genezen, de liefde van zijn leven. Maar Theresa is beloofd aan Prins Gavril, zijn grote rivaal. Op zijn wanhopige queeste ontmoet hij Alexeika, rebel en paardendief, die hem belooft zich volledig voor zijn zaak in te zetten. Samen moeten ze niet alleen de gevaren van de reist trotseren, maar ook de moordenaars ontwijken die gestuurd zijn door de koning...

= Ian Irvine: Duister is de Maan (Deel 3 van de Sage van de Spiegel) (Fantasy)
In oeroude tijden werd de Weg tussen de Werelden verbrijzeld, waarna Santh een strijdperk werd van vreemde rassen. Die strijd eindigde met de verbanning van Rulke de Verrader. Diezelfde Rulke leeft echter nog en dorst naar wraak.

Llian en Karan zitten vast in de vreemde dimensie waarover Rulke heerst. Alleen hij kan de poort naar Santh openen, maar Karan is doodsbang voor hem. Op Santh probeert men wanhopig die poort te verzegelen voordat Rulke doorbreekt. Als ze daarin slagen, kunnen Karen en Llian nooit meer terug...

= Chris Wooding: De Vloek van Alaizabel Gray (Fantasy)
Temidden van de donkere straten van Londen loert een onvoorstelbare verschrikking. Gruwelijke dingen schuilen in het Oude Kwartier. Wie 's nachts de straat op gaat, is een gemakkelijke prooi voor de wolven en moordenaars die de kronkelige straatjes teisteren, of voor nóg dodelijker wezens...
Maar niets is gevaarlijker dan het kwaad in vermomming. De ogenschijnlijke rijkdom en liefdadigheid van de hoogste kringen vormen een dekmantel voor een monsterlijk verbond dat een bedreiging vormt voor de hele mensheid. En het middelpunt ervan is de beeldschone, kwetsbare, mysterieuze Alaizabel Cray...

= Chris Wooding: Gif (Fantasy)
Gif is altijd koppig en geneigd tot tegenspreken. Dus wanneer ze ontdekt dat haar babyzusje is gestolen door de elfen, besluit ze de Elfenheer zelf op te zoeken om haar terug te halen. Maar dat blijkt niet gemakkelijk. Gif belandt in een wereld van intriges, waar een sinistere groep halfgoden samenzweert om de Hiërophant ten val te brengen. Want de Hiërophant, de heer der heren, schrijft weer, en zijn pen zal over ieders lot beslissen...
Met alleen haar vernuft en haar vrienden om haar te helpen, moet Gif de dodelijke Elfenheer weerstaan, haar zusje redden en een complot verstoren dat het einde van de mensheid kan betekenen. Wat haar wacht, gaat verder dan ze ooit had kunnen verzinnen...
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2005, 09:10

Koop je al die boeken Eric?
Ik wilde dat ik het me kon veroorloven, zovéél boeken...

Bernadet

Eric

Berichtdoor Eric » 07 Jul 2005, 20:09

Fantasy koop ik inderdaad, literatuur en spanning krijg ik - gelukkig - vrij vaak toegezonden door uitgeverijen. Vanwege mij werk. Dat zijn de kleine voordeeltjes.... :lol:

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2005, 11:08

Werk je als recensent Eric? (Nee, ik ben niet nieuwsgierig)

En... nieuw in huis
De thuiskomst van Anna Enquist!!

Bernadet

Hendrik

Berichtdoor Hendrik » 08 Jul 2005, 20:18

Vanochtend heb ik even een bezoekje gebracht aan 'De Slegte'. Dit is mijn oogst:

Huis te huur: F Bordewijk
Ingebonden verhalenbundel, met 11 surealistische verhalen.
Karakter van F Bordewijk heeft een enorme indruk op mij gemaakt, dus ik heb deze zonder aarzelen gekocht.
Surrealisme en Magisch realisme, is dat niet hetzelfde?
Van magisch realisme kan ik erg genieten, hoewel het misschien een woord is dat te snel gebruikt word.

Ogenblikken in Valois: Hella S Haasse
Boekje over haar leven in een onbekende streek in Frankrijk. Waarin ze onder andere verteld over de geschiedenis van dat gebied.

Glamorama: Bret Easton Ellis
Lijkt me niet zo'n heel goed boek, lijkt me net zo iets als zijn andere boek: American Psycho. Maatschappelijk geangageerd, kritiek leverend door met een vanzelfsprekende toon, schijnbaar zonder een oordeel uit te spreken, een leven te beschrijven.
American Psycho duurde me te lang, te veel oppervlakkige type's die lange vervelende gesprekken voeren, te veel herhaling, als ik genoeg heb gaat hij nog pagina's door.
Maar goed, dit is echt zo'n boek voor als ik te moe ben voor boeken die wat hechter zijn geschreven.

Bernlef's Beste: Bernlef
5 verhalen van Bernlef, die volgens hemzelf zijn beste zijn.
Ik heb nog nooit eerder iets van hem gelezen, maar heb dat wel al een tijd willen doen. Het is een populaire schrijver, dus als ik het niks vind kan ik het boek makkelijk ruilen met iemand.

De eerste leerschool der Liefde: Gustave Flaubert
De titel sprak me aan, daarom heb ik de eerste bladzijde gelezen en daarom moet ik dit boek lezen. ;)
Verder heb ik er nog nooit iets over gehoort, ik ken de schrijver niet en de tekst op de achterflap is nietszeggend.
Maar ja, soms moet je het risico op een miskoop gewoon nemen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2005, 20:35

Hendrik wat een wereldaankopen heb je gedaan!

Gustave Flaubert is bekend van madame Bovary, misschien zegt je dat wat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit wat van hem heb gelezen.

En Bordewijk!!! Een van mijn favoriete schrijvers! Ben heel benieuwd hoe dit boek is.
Surrealisme is meer dan het waarneembare
magisch realisme is een richting in de kunst waarin een poging wordt gedaan de werkelijkheid te verbinden met een andere of hogere werkelijkheid, waardoor hallucinerende beelden of droomeffecten ontstaan.
Dus ik denk dat je wel gelijk hebt .

Hella Haasse is altijd goed.

Bret Easton Ellis ken ik niet.

Bernlef heb ik nog niets van gelezen, op een of andere manier schrikt hij me af, net als Vestdijk. waarom? Geen idee.

Zie je wel als je bij De Slegte naar binnen gaat kom je altijd wel met iets naar buiten.

Veel leesplezier en vertel je hoe je ze vond?

Bernadet

Hendrik

Berichtdoor Hendrik » 08 Jul 2005, 21:35

Bernadet schreef:Gustave Flaubert is bekend van madame Bovary, misschien zegt je dat wat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit wat van hem heb gelezen.

De titel komt me bekent voor ja, maar ik heb het niet gelezen.

En Bordewijk!!! Een van mijn favoriete schrijvers! Ben heel benieuwd hoe dit boek is.
Surrealisme is meer dan het waarneembare

quote: Nochtans zijn er overkoepelende kenmerken vast te stellen: het enerzijds zo precies en gedetailleerd mogelijk uitbeelden van de motieven of handelingen wordt aan de andere kant licht verbroken door een subtiel vervreemden van de werkelijkheid.(...)gaat men in de literatuur integendeel uit van een niet puur rationeel geordende wereld en poogt men via de literatuur er een tweede, magische dimensie aan toe te voegen. un quote

Dit vind ik zelf wel een aardige definitie.

Meer in mijn eigen ervaring van surrealisme:
Niet alleen meer dan het waarneembare, maar ook het realisme vervreemdend maken door een soort overbelichting van het realisme en het toevoegen van droom-achtige elementen.
Een soort sfeer.

Ja, en dan is voor mij magisch realisme en surrealisme hetzelfde.

Hella Haasse is altijd goed.

Dat is ook mijn ervaring.

Bret Easton Ellis ken ik niet.

Ken je American Psycho ook niet? Is toch een bekent boek. (vooral vanwege de verfilming)
Het boek is wat te gehyped en overschat naar mijn smaak. Heeft voor nogal wat opschudding gezorgt bij de uitkomst. Omdat de hoofdpersoon een lustmoordenaar is, en de schrijver geen stelling neemt in het boek tegen die moorden, maar ze en passant en emotieloos laat gebeuren.
[/quote]

Eric

Berichtdoor Eric » 12 Jul 2005, 23:27

Bernadet schreef:Werk je als recensent Eric? (Nee, ik ben niet nieuwsgierig)

Ik "werk" als recensent voor http://www.crimezone.nl maar ben ook nog eens werkzaam als manager voor de grootste boekhandels van Nederland. Krijg dus redelijk wat boeken.... :D

Ik klaag dan ook niet. ;)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2005, 23:44

En ik ben niet jaloers, echt niet hoor, écht niet, grmbl ;)

bernadet

Eric

Berichtdoor Eric » 16 Jul 2005, 09:59

Nieuw in mijn boekenkast:

= Cecilla Thornton: Om De Eeuwige Nacht (Boek 3 van de Bitterbynde Trilogie) (Fantasy)
In zijn burcht in het rijk van de eeuwige nacht heerst Morragan de Ravenprins. Hier, in het hart van de sinistere elfenmagie, moet de vondeling die zich Tahquil noemt het geheim van haar afkomst zoeken...

= Douglas Adams: Het Restaurant Aan Het Eind Van Het Heelal (Deel 2 in een trilogie van vij delen) (Fantasy/SF)
Geen paniek! Dit is geen déjà vu! Vijfentwintig jaar geleden verscheen Douglas Adams' onwaarschijnlijke bestseller The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Daarom verschijnen nu alle afleveringen van deze 'trilogie in vijf delen' in een herziene vertaling. Het verhaal is inmiddels legendarisch:

Op een donderdagmiddag werd de Aarde vernietigd om plaats te maken voor een hyperruimtesnelweg. De enige overlevende, Hugo Veld, is wat van slag door dit alles. Zeker nu hij is opgepikt door een gestolen ruimtejacht, aangedreven door onwaarschijnlijkheid. Alles wat hij wil is gewoon zijn tea!

= John Irving: De Watermethode Man (Roman)
Om af te komen van een afwijking aan zijn urinekanaal kiest Fred Tumper voor de watermethode: veel drinken voor en na het vrijen. Omdat het gewenste succes uitblijft besluit hij uiteindelijk toch tot een operatieve ingreep. Hij is nog maar net geholpen of hij meent dat zijn vriendinnetje Tulpen hem bedriegt met zijn oude vriend Ralph Packer. Fred verlaat Tulpen en slaat zich, met zijn herstelde mannelijkheid, verder door het leven. Wanneer hij hoort dat Ralph Packers verfilming van zijn leven in de bioscoop draait, gaat hij kijken. Het einde van de film schokt Fred zo dat hij besluit een nieuw leven te beginnen.

= Kelly Jones: De Zevende Eenhoorn (Roman)
Alexandra Pellier, conservator in het Cluny Museum in Parijs, wijdt na het overlijden van haar echtgenoot al haar energie en aandacht aan haar werk. Wanneer ze tijdens een opdracht in het klooster van Sainte Blandine in Zuid-Frankrijk enkele tapijten onderzoekt, ontdekt Alex een schets van een nog niet eerder ontdekt middeleeuws tapijt. Zou dit tapijt ergens verborgen kunnen liggen in het klooster?
Alex is ervan overtuigd dat het tapijt onderdeel is van de beroemde De dame met de eenhoorn-serie, die al in haar museum hangt. Ze wil dit tapijt dan ook bemachtigen voordat anderen haar voor zijn. De enigen die haar in de weg staan, zijn de aartsbisschop van Lyon, die het op instorten staande klooster in een hotel wil veranderen, en de ambitieuze conservator van een Amerikaans museum. Maar er staat nog meer op het spel: Jacob Bowman, een Amerikaanse vriend van de kunstacademie, is teruggekeerd naar Parijs en raakt betrokken bij het drama. Zal Alex’ vastbeslotenheid om het tapijt in handen te krijgen haar uiteindelijk haar laatste kans op liefde kosten

= Lee Child: Voltreffer (Thriller)
In een Amerikaanse stad worden op klaarlichte dag vijf mensen doodgeschoten. Het kost de politie weinig moeite om de dader te achterhalen, want de scherpschutter heeft onmisbare aanwijzingen achtergelaten.

Al enkele uren na de zinloze slachting is james Barr gearresteerd, en de waterdichte bewijzen tegen deze exmilitair zijn een schoolvoorbeeld van effectief politiewerk. Maar Barr weigert te praten, en voor zijn advocaat heeft hij slechts een boodschap: 'Haal jack Reacher.'

Reacher is een knappe, intelligente en keiharde ijzervreter, die een kleurrijke militaire loopbaan achter de rug heeft. Nu zwerft hij rond, zonder vast adres. Het lukt Barrs advocaat dan ook niet om hem te traceren - maar dat hoeft ook niet. Reacher is zelf al op weg naar Barr.

Waarom heeft Barr om hem gevraagd? Denkt hij dat Reacher zijn onschuld kan aantonen? Heeft deze kristalheldere zaak toch nog een onvermoede kant?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2005, 10:35

Oh Eric! wat doe je me aan! Komt ie weer met allemaal leuke boeken voorbij.
Die Douglas Adams! én de watermethodeman! die wil ik ook nog steeds eens lezen. En dat boek De zevende eenhoorn lijkt me ook goed. Ik heb een ander boek gelezen over de dame met eenhoorn-serie.

Nou dan kom ik hier met mijn karige aanwinst.
Ik had De stoel van Hemingway gelezen van Michael Palin en gisteren zag ik een boek van Hemingway voor 3 euro Een Amerikaan in Parijs. Ja die moest ik gelijk hebben natuurlijk!

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2005, 12:14

Dat andere boek over de eenhoorn was van Kylie Fitzpatrick, ik zag het laatst voor een prik bij De Slegte, en ik heb het hier. Die van de zevende eenhoorn wil ik ook lezen..
De andere, hè gelukkig hoef ik die niet..ik kan het niet bijbenen..
Lees jij die boeken ook allemaal Eric?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2005, 12:30

Die zevende eenhoorn werd aangeboden als recensieboek bij de boekgrrls Marjo! Misschien als je snel bent....
Ik heb nog een recensieboek liggen van de grrls dus kom toch niet in aanmerking denk ik.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2005, 12:34

ik was snel...maar heb nog niets gehoord van Eisjen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2005, 13:29

nee ze antwoordt pas na het weekend, ze wacht altijd even op meerdere liefhebbers. Ik heb het ook gevraagd dus ALS ik het krijg, wat er niet in zit, dan krijg jij het natuurlijk ook van me.
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Jul 2005, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric

Berichtdoor Eric » 16 Jul 2005, 15:43

Marjo schreef:Lees jij die boeken ook allemaal Eric?

Ik probeer ze allemaal wel te lezen, Marjo. Ik lees ongeveer 100-120 boeken per jaar. Maar soms krijg/koop ik er meer, maar wie weet.... als ik 150 jaar oud zou worden en mijn ogen goed blijven..... 8) :?

Terug naar “Diversen - proza”