berdine schreef:Voor zover ik me herinner had hij zelf heel simpel werk, maar hij eigende zich werk toe van zijn collega.
Iets van rapporten schrijven en dat deed hij wel goed. Hij "zat" wel veel in het kamertje, maar hij had een gestructureerd
werkplan voor elke dag. Zijn collega's hadden dan wel geen kamertje, maar waren veel tijd kwijt met kletsen en
koffiedrinken e.d. Dus ik denk dat hij niet minder werkte dan de rest. Eerst moest dat stiekem, 's avonds als iedereen weg
was, maar later kreeg hij die rapporten gewoon van zijn baas.
Hij kwam op mij een beetje autistisch over. Hij was absoluut niet sociaal, dat werd hem ook niet in dank afgenomen. Ik denk
dat ze ook daarom weinig geduld met hem hadden.
Het is natuurlijk vrij vreemd als iemand constant tegen een muur aan zit. Want dat deed hij dacht ik.
Als ik het goed onthouden heb dan zat de deur van het kamertje tussen twee andere deuren in. Björn zat of stond dan
tegen die muur, terwijl hij dacht dat hij in het kamertje zat en aan het werk was. Hij deed dan denkelijk helemaal niets,
alleen in zijn hoofd.
Wat mij het meest bevreemd is dat niemand wist dat hij dacht dat hij in een kamertje zat. Ze zagen alleen een collega
constant tegen een muur hangen. Hoe het precies zat weet ik niet meer want volgens jullie werkte hij 's nachts en 's
avonds in het kamertje maar hij leverde wel werk af, tot grote tevredenheid van zijn superieuren... (Ik had in mijn hoofd dat
hij 's nachts op zijn eigen plek in het kantoor zat te werken, en dat ging goed omdat hij dan rust om zich heen had.)
Maar... het kan ook zijn dat hij die tevredenheid ook maar verzon.
Hij ging steeds vaker zijn kamertje in en dan krijg je een onhoudbare situatie.
Het lijkt er sterk op dat Björn autistisch was, gezien de perfecte, keurige rangschikking in het kamertje en de discipline van
zoveel tijd werken en dan 'pauze'. Ik denk dat hij veel teveel prikkels kreeg op dat kantoor en heel erg dat kamertje nodig
had om overeind te blijven. Niemand begreep of zag dat. Net wat hier al gezegd wordt, misschien was het goed gegaan als
er wat meer aandacht voor zijn gedrag was geweest en iemand hem gevraagd had wat hij deed enz. of als hij echt een eigen kamertje had gekregen.
Dettie