Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Lezer100

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Lezer100 » 24 Aug 2012, 20:39

berdine schreef:
Lezer100 schreef:Hartmann von Aue, Iwein

Lees je dat in het Oud-Duits??? :shock:

Ja,maar wel met een woordenboek bij. De grammatica heb ik lang geleden wel bestudeerd. Eigenlijk niet zo echt moeilijk.
Lezer100

berdine

Berichtdoor berdine » 25 Aug 2012, 19:20

Nou het lijkt me toch heel wat!

Ik heb "De vrouwen van Baba Segi" uit. Het is een heel aardig boek over een Nigeriaanse familie waar door de komst van een vierde vrouw, de gemoederen danig verhit raken. De drie andere vrouwen gebruiken steeds grovere middelen om de vierde weg te werken en de echtgenoot wil alleen maar dat ze zwanger wordt. Dat wil maar niet lukken en tenslotte neemt hij haar mee naar het ziekenhuis voor onderzoek. Daardoor komen de verhoudingen op scherp te staan.
In de niet al te lange hoofdstukken zijn afwisselend de verschillende hoofdpersonen aan het woord. Dat geeft de schrijfster de mogelijkheid iedere vrouw haar verleden en beweegredenen om met Baba Segi te trouwen uit de doeken te doen. Het is even opletten wie er aan het woord is. Lastig zijn de namen van de familieleden. Baba Segi heet zo, omdat hij de vader is van Segi. De moeder van Segi, zijn eerste vrouw heet Iya Segi. Dat zijn dus al 3 Segi's. Dan heet de derde vrouw Iya Femi, moeder van Femi. De tweede vrouw is Iya Tope. Dat klinkt tenminste een beetje anders. Bolanle, de vierde heeft nog haar geboortenaam. Baba blijft de naam van zijn eerstgeborene dragen. Dat is allemaal best verwarrend.
Het boek leest lekker weg en is goed geschreven, maar het is geen boek dat erg diep gaat. Het zal me wel niet bijblijven.
Zo voldoende, Dettie?

Inmiddels ook "Het verwoeste leven van Foekje Dillema" uit. Beetje rommelig verhaal met veel herhalingen. Maar het is een klein eerbetoon aan een mannelijke vrouw, die min of meer voor bedrieger werd uitgemaakt. Had ze 50 jaar later geleefd, dan was ze nooit voor man uitgemaakt. Vooral de manier waarop dat is gegaan in die tijd is schrijnend. Arme Foekje!

Nu is "Na Hannibal" van Barry Unsworth aan de beurt.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 25 Aug 2012, 22:19

Potver, Berdine! Ik zou ook weer eens een Unsworth willen lezen!
Je kiest van 'mijn' favoriete schrijvers steeds de boeken die ik nog niet gelezen heb!

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Aug 2012, 08:15

berdine schreef:
Inmiddels ook "Het verwoeste leven van Foekje Dillema" uit. Beetje rommelig verhaal met veel herhalingen. Maar het is een klein eerbetoon aan een mannelijke vrouw, die min of meer voor bedrieger werd uitgemaakt. Had ze 50 jaar later geleefd, dan was ze nooit voor man uitgemaakt. Vooral de manier waarop dat is gegaan in die tijd is schrijnend. Arme Foekje!

Dat lijkt me ook nog een interessant boek. Ik weet niet hoe de situatie nu zou zijn geweest. Kijk maar naar de Afrikaanse hardloopster (kwam ze niet uit Zuid-Afrika?) die ook nog wel het nodige over zich heen heeft gehad. En in het verleden is er ook nog een transseksuele tennister geweest, die uiteindelijk geschorst is.

berdine

Berichtdoor berdine » 26 Aug 2012, 10:49

Marjo schreef:Potver, Berdine! Ik zou ook weer eens een Unsworth willen lezen!
Je kiest van 'mijn' favoriete schrijvers steeds de boeken die ik nog niet gelezen heb!

Nee, nee , Marjo, deze ken je al. Ook verschenen onder de titel "Een zomer in Italië". Valt dat effe tegen.....

berdine

Berichtdoor berdine » 26 Aug 2012, 11:08

Renate schreef:
berdine schreef:

Dat lijkt me ook nog een interessant boek. Ik weet niet hoe de situatie nu zou zijn geweest. Kijk maar naar de Afrikaanse hardloopster (kwam ze niet uit Zuid-Afrika?) die ook nog wel het nodige over zich heen heeft gehad. En in het verleden is er ook nog een transseksuele tennister geweest, die uiteindelijk geschorst is.

Foekje zou in deze tijd als vrouw zijn aangemerkt. Er is een paar jaar geleden DNA van haar onderzocht. Ze was toen al overleden. In de jaren 50 was de wetenschap nog niet zo ver. Bovendien wordt het probleem al in de puberteit onderkend en behandeld (met hormonen b.v.). Er heerste in die tijd ook een enorm taboe op dit soort zaken, zodat er ook niets over de zaak Foekje naar buiten werd gebracht. Daardoor ontstonden er geruchten. Half Nederland moet gedacht hebben dat ze een man was, die zich als vrouw voordeed. Ze had alleen een paar mannelijke chromosomen.
Tegenwoordig gaan ze daar wat zorgvuldiger mee om. Er tellen ook meerdere factoren mee.
Foekje, met de ploeg op weg naar Frankrijk, werd in Hilversum uit de trein gehaald. In een hoekje van het station werd haar bruutweg gezegd, dat ze geen vrouw was en voor het leven geschorst werd. Een treinkaartje richting Friesland kon er nog net van af. Het zal je als vrouw maar overkomen....

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2012, 11:22

berdine schreef:Nou het lijkt me toch heel wat!

Ik heb "De vrouwen van Baba Segi" uit. Het is een heel aardig boek over een Nigeriaanse familie waar door de komst van een vierde vrouw, de gemoederen danig verhit raken. [...]
Het boek leest lekker weg en is goed geschreven, maar het is geen boek dat erg diep gaat. Het zal me wel niet bijblijven.
Zo voldoende, Dettie?

Leuk berdine dat je nog even vertelt hoe het boek "De vrouwen van Baba Segi" is. Als ik je goed begrijp is het een lekker tussendoorboek maar meer ook niet.

Tja die Foekje Dillema, ik weet niet of het nu zoveel anders zou zijn. Afgunst is er altijd en mensen kunnen heel ver gaan in hun afgunst. Hoewel de onderzoekstechnieken natuurlijk nu beter zijn, maar alleen het idee al dat er aan je getwijfeld wordt en mensen je niet geloven...

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 26 Aug 2012, 11:53

Dettie schreef:

Ik heb "De vrouwen van Baba Segi" uit. Het is een heel aardig boek over een Nigeriaanse familie waar door de komst van een vierde vrouw, de gemoederen danig verhit raken. [...]
Zo voldoende, Dettie?

Leuk berdine dat je nog even vertelt hoe het boek "De vrouwen van Baba Segi" is. Als ik je goed begrijp is het een lekker tussendoorboek maar meer ook niet.

Tja die Foekje Dillema, ik weet niet of het nu zoveel anders zou zijn. Afgunst is er altijd en mensen kunnen heel ver gaan in hun afgunst. Hoewel de onderzoekstechnieken natuurlijk nu beter zijn, maar alleen het idee al dat er aan je getwijfeld wordt en mensen je niet geloven...

Dettie

Jawel, hoor Dettie, nu zou het anders gaan. DNA-techniek kenden ze toen nog niet. Volgens de documentaire zou ze nu gewoon "vrouw" verklaard zijn. Twijfel en afgunst zullen er natuurlijk altijd blijven. Maar ze zou niet geschorst zijn en haar records hebben mogen houden.

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Aug 2012, 12:39

berdine schreef:
Dettie schreef:

Zo voldoende, Dettie?

Dettie

Jawel, hoor Dettie, nu zou het anders gaan. DNA-techniek kenden ze toen nog niet. Volgens de documentaire zou ze nu gewoon "vrouw" verklaard zijn. Twijfel en afgunst zullen er natuurlijk altijd blijven. Maar ze zou niet geschorst zijn en haar records hebben mogen houden.

DNA-techniek zou nu uitgewezen hebben dat haar DNA gemengd was, iets wat vermoedelijk ook met de Zuid-Afrikaanse hardloopster het geval is. Ook hier is nog wel de nodige ophef over ontstaan. Jaloezie is van alle tijden. Fanny Blankers-Koen, of haar man, heeft ook niet zo'n mooie rol gehad in het verhaal over Foekje. Ik heb er indertijd ook iets over op TV gezien en ik moet het boek beslist lezen.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 26 Aug 2012, 14:43

Ik lees nu: De Schaduw contra de Schorpioen van Havank & Ross; met dezelfde gevoelens als Marjo..... ;) .

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 29 Aug 2012, 09:16

En gisteravond begonnen in het recensieboek Zonder Lisa van Svea Ersson. Deze lag al wat langer op de stapel; ik kwam er om een of andere reden niet toe hem eraf te pakken. Overdonderend, overrompelend begin waarin balans nog even gezocht moet worden, maar het boek boeit wel vanaf het begin. Afwachten of het overstelpende begin wordt voortgezet in een meer uitgebalanceerde thriller.

berdine

Berichtdoor berdine » 29 Aug 2012, 19:38

Ben begonnen in De man zonder ziekte van Arnon Grunberg. Het begin viel heel erg tegen. De stijl van "De boer komt de stal binnen en melkt de koe", zoals elders op het forum werd besproken. Daarbij voortdurend storend gewissel van tegenwoordige naar verleden tijd, soms maar een enkele zin. Vertelt hij iets wat in het verleden gebeurde, maar zijn moeder heeft nog steeds bruin haar, dus die zin staat dan weer in de tegenwoordige tijd. Ik ging dus letten op inconsequenties en die zijn er dan ook. Verder een zin als "Ze had hem dodelijk aangekeken." Ik moest gemiddeld per pagina anderhalf keer zuchten. :shock:
Maar zo rond pagina 30 komt het verhaal opeens op gang en vergeet ik op de stijl te letten. Toch maar even doorlezen dus.....

Renate

Berichtdoor Renate » 29 Aug 2012, 19:45

Inmiddels Het Merlot Mysterie uit. Ik vond het wel een leuk boek, hoewel het misschien een beetje 'over the top' was. Het einde was heel mooi, hoewel de overgang tussen het humoristische deel en het slot dat ineens wat meer diepgang lijkt te hebben, misschien wat abrupt was. Mag ik Ilja Gort er overigens nog op wijzen dat je een handrem niet intrapt.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 29 Aug 2012, 20:03

Goh, missers van twee toch beroemde schrijvers...die laten dus ook wel eens een steek vallen!

Renate

Berichtdoor Renate » 29 Aug 2012, 20:23

Marjo schreef:Goh, missers van twee toch beroemde schrijvers...die laten dus ook wel eens een steek vallen!

Ach ja, ik doe graag dingen met mieren. :D

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2012, 20:47

Renate schreef:
Marjo schreef:Goh, missers van twee toch beroemde schrijvers...die laten dus ook wel eens een steek vallen!

Ach ja, ik doe graag dingen met mieren. :D

:lol: ik zit hardop te lachen hier, dat zeg je heel netjes Renate!

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 01 Sep 2012, 12:27

"De man zonder ziekte" vond ik qua verhaal nog wel aardig, maar de stijl kon me niet bekoren. Het boek wisselde ook nogal van saai, naar spannend, en weer terug.
Nu Dave Eggers' "Een hologram voor de koning". Ik blijf in het Midden-Oosten....

Renate

Berichtdoor Renate » 01 Sep 2012, 14:41

Momenteel weer bezig met de derde thriller die ik uit de bibliotheek heb gehaald. Dit keer iets van de Belgische schrijver Danny Beyens. De titel van het boek is 'Het spoor van de jakhals'.
Het verhaal begint met de vonst van een lijk op een kerhof dat geruimd moet worden. Het lichaam is in lappen gewikkeld en draagt een plaatje van een jakhals bij zich. In een ziekenhuis raakt een patiënte, die een auto-ongeluk heeft gehad, slaags met een medepatiënte, die ze er van beschuldigd dat ze een ketting heeft gestolen, die de eigenares zou moeten beschermen tegen de jakhals, die achter haar aan zit. De patiënte wordt naar een psychiatrische inrichting gebracht, omdat men vermoed dat ze aan paranoïde wanen lijdt. Het verhaal wordt afgewisseld met stukken over een reis naar Egypte, waar de vrouw die nu opgenomen is, bij is geweest. Deze reis heeft een paar maanden eerder plaatsgevonden. Daar zijn dingen gebeurd, die vermoedelijk te maken hebben met het lijk op het kerkhof. De opgenomen vrouw heeft inderdaad wel de nodige psychische problemen, hetgeen ook tijdens de reis merkbaar is. Ze is zeer bijgelovig en lijdt aan triskaidekafobie, maar het idee dat ze achtervolgt wordt is vermoedelijk toch niet helemaal uit de lucht gegrepen.
De stukken die zich in Egypte afspelen halen wel de vaart een beetje uit het verhaal, maar vermoedelijk zijn ze noodzakelijk om te begrijpen hoe het een en ander in elkaar zit.
De leden van het reisgezelschap zijn:
René Schildermans - een gepensioneerde egyptoloog
Sabine Dugardein
Laura De Win - de vrouw die het auto-ongeluk heeft gehad
Klaas-Jan Bakker
Hoppe Vreman - een kunsthandelaar met de nodige problemen
Michael Roose
Vincent van de Walle - een would-be acteur die zich Vince Wall noemt en die meent dat hij in de VS een gevierd acteur zal worden
In Egypte bezoekt Laura De Win een waarzegster, die het nodige onheil voorspelt. Het is dan ook niet zo vreemd dat Laura, die toch nogal bijgelovig is, hierdoor helemaal snel van de kaart raakt.

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Sep 2012, 17:30

berdine schreef:"De man zonder ziekte" vond ik qua verhaal nog wel aardig, maar de stijl kon me niet bekoren. Het boek wisselde ook nogal van saai, naar spannend, en weer terug.
Nu Dave Eggers' "Een hologram voor de koning". Ik blijf in het Midden-Oosten....

Had ik dat maar niet gedaan! De hoofdpersoon van Eggers is al net zo'n sukkel als die van Grunberg. Daarbij zitten ze in hetzelfde gebied met dezelfde problemen. Ze zijn er allebei voor hun werk. Ze komen allebei met verboden drank in aanraking. Ik betrapte me er op dat ik details van Grunberg's boek door dat van Eggers' ging vlechten, zodat ik af en toe in de war was, hè, hoe kan dat nou? :shock: Het boek van Grunberg zit vol dreiging en achterdocht en daardoor kon ik wat de hoofdpersoon van Eggers beleefde ook niet objectief bekijken. Ik zocht overal van alles achter.
Kortom ik heb die twee boeken flink door elkaar gehaald en kan Eggers' boek daardoor slecht beoordelen.
Heeft iemand anders "Een hologram voor de koning" al gelezen?

Nu maar heel iets anders: "Mont Blanc" van Edzard Mik.

Renate

Berichtdoor Renate » 04 Sep 2012, 20:31

Ik lees op dit moment 2 boeken tegelijk.
Was al bezig met: Douglas Adams - Tot ziens en bedankt voor de vis
Vandaag ben ik ook begonnen in: John Steinbeck - Reizen met Charley. M'n vader bleek dat in z'n boekenkast te hebben en daar Geert Mak het hierover in een interview had, besloot ik het toch maar eens te lezen.

De thriller heb ik inmiddels uit.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 07 Sep 2012, 07:42

Ik begin vandaag in een nieuw recensieboek: Geraakt van Els Ruiters. Op de cover staat simpel: Thriller (weer eens wat anders dan met al die niet toepasselijke bijvoeglijke naamwoorden). De schrijfster heeft volgens de achterkant al jeugdboeken en chicklits geschreven, maar dit is haar eerste thriller. Ik ken haar niet; ben benieuwd!

berdine

Berichtdoor berdine » 11 Sep 2012, 10:19

Mooi boek, Mont Blanc van Edzard Mik. Goed geschreven psychologische roman over een verstoorde vader/zoon verhouding. Nu eens niet een zoon die zijn vader van alles verwijt, maar een vader die moeite heeft zijn zoon te begrijpen. Paar schoonheidsfoutjes, niet al te storend.

Heb nu een oudje uit de kast gehaald: De brute bruiloft van Yann Queffélec. De eerste paar bladzijden dacht ik, jé het lijkt wel een stuiversroman, maar al gauw barstte het verhaal los. Heftig!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2012, 11:04

O ja, in de brute bruiloft ben ik ooit begonnen maar wat een akelig verhaal. Het arme kind. Ik heb het niet uitgelezen.

Dettie

dbeuker

Berichtdoor dbeuker » 11 Sep 2012, 13:31

Ik lees op dit moment Tagore : Zwervende vogels...

Zwervende zomervolges komen aan
mijn venster om te zingen en
vliegen weg.
En gele herfstbladeren, die geen
liederen hebben, dwarrelen en vallen
daar neer met een zucht..

De indiase dichter-filosoof Rabindranath Tagore kreeg in 1913 de Nobelprijs voor Literatuur.
Uit de schijnbare eenvoud van zijn teksten straalt een wijsheid die nog altijd het hart en het hoofd
van de lezer verlicht..
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Marjo

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2012, 20:32

Queffelec vond ik mooi. Ik heb nog een boek staan van hem, maar daar kom ik dus niet aan toe..

Terug naar “Diversen - proza”