Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
WilV

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor WilV » 07 Apr 2012, 12:41

Joanazinha schreef:Ik heb de tekst inmiddels via andere weg ontvangen (dank berdine ;) ). Goeie info die ik prima kan gebruiken bij het schrijven van de recensie. Blij mee! Wil bedankt voor het attenderen op het artikel en berdine bedankt voor het sturen van de tekst.

He, gelukkig dat het toch nog gelukt is!

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 07 Apr 2012, 18:40

Zo, de recensie van Fatale val is in concept klaar. Nu gestart in nieuw boek: Het zwarte vuur van C.J.Sansom. Lekkere dikke pil voor de Paasdagen!

WilV

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 12:03

Renate schreef:
WilV schreef:Ik lees over filosofen en wetenschappers in de middeleeuwen,
en ik heb er nog plezier in ook.

Dat klinkt interessant. Hoe heet het boek?

De recencie van "Gods filosofen" staat bij non-fictie Renate,
mocht je hem willen lezen.

Groetjes Willeke

berdine

Berichtdoor berdine » 10 Apr 2012, 13:52

"Alles kan kapot" beviel niet zo. Dat ligt niet aan de schrijver die het verhaal vertelt door drie verschillende personen aan het woord te laten komen, die elk een eigen stijl hebben. Het ligt aan de tweede hoofdpersoon die mij enorm begon tegen te staan. Aangezien het boek meer dan 500 blz. telt heb ik er voortijdig de brui aan gegeven.

Nu bezig in Moederpassie van Majgull Axelsson. Heerlijk boek weer, goede dialogen en karakterbeschrijvingen! Ik zie de scenes gewoon voor me. Ik ben bijna op de helft en ik wacht met spanning af, waarom een andere lezer dit boek een "naar boek" vond. :shock:

WilV

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 15:51

Ja..zo kom je niet weg natuurlijk.....hoe wás het bij Majgull Axelsson???

berdine

Berichtdoor berdine » 10 Apr 2012, 15:57

Dat staat al bij "Majgull Axelsson in Breda", Willeke. Dat heb je vast over het hoofd gezien (bij Prozanieuws). ;)

WilV

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 16:04

Ha...ooooh...sorry, ik ga meteen kijken :)

Renate

Berichtdoor Renate » 10 Apr 2012, 16:28

WilV schreef:
Renate schreef:
WilV schreef:Ik lees over filosofen en wetenschappers in de middeleeuwen,
en ik heb er nog plezier in ook.

Dat klinkt interessant. Hoe heet het boek?

De recencie van "Gods filosofen" staat bij non-fictie Renate,
mocht je hem willen lezen.

Groetjes Willeke

Interessante bespreking. Ik meen dat de auteur ook te gast is geweest bij 'Boeken et cetera'.

Als het boek in de bibliotheek te vinden is, zal ik het zeker lenen.

Voorlopig ben ik nog bezig met een IJslandse thriller.

WilV

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 17:01

Leuk, laat me weten wat je er van vond als dat lukt.

Oh jammer, dat heb ik gemist bij Boeken et cetera

Groeten Willeke

Renate

Berichtdoor Renate » 10 Apr 2012, 19:55

WilV schreef:Leuk, laat me weten wat je er van vond als dat lukt.

Oh jammer, dat heb ik gemist bij Boeken et cetera

Groeten Willeke

Het lijkt er op dat ik het boek verward heb met een ander boek over de middeleeuwen, dat wel in 'Boeken et cetera' besproken is:
http://boeken.vpro.nl/televisie/2012/fe ... ruari.html

WilV

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 22:57

O dat is het boek waar Marjo het over had volgens mij.
( zie topic bij nonfictie). Dat leek zo te horen inderdaad veel op dit boek.

Groetjes Willeke

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 13 Apr 2012, 11:02

Ik lees nu tussen alle recensieboeken door De vergeving van Tim Griggs. Ligt al heel lang op mijn nog te lezen stapel, dus perfect voor de Leesuitdaging.

Renate

Berichtdoor Renate » 13 Apr 2012, 13:27

Ik lees nu Michael Ondaatje - Op weg naar het einde.
Ik geloof dat ik het al eens eerder heb gelezen, maar het is wel interessant. Te zijner tijd moet ik toch ook eens de echte biografie over Buddy Bolden lezen. m'n vader heeft 'm, dus dat zou geen probleem zijn.

berdine

Berichtdoor berdine » 21 Apr 2012, 14:26

Ik heb er nu twee tegelijk onder handen. "Black dog of fate" van Peter Balakian, een Amerikaanse auteur op zoek naar zijn Armeense wortels. En "De heidendochters juichen" van Riana Scheepers: Een Zuid-Afrikaanse studente vergezelt haar vriendin op vakantie en belandt in een officierskamer in een militair trainingskamp, een kamer waar ze de hele week niet uit mag. Genoeg tijd dus voor bespiegelingen over de oorlog, herinneringen en fantasieën.

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Apr 2012, 18:36

berdine schreef:Ik vind het een vermakelijk en ontroerend boek. Dan wel geen literair hoogstandje, maar boeiend door het verhaal zelf. De schrijfster, een verwoed dierenliefhebster met een huis vol dieren, probeert de gehandicapte ara zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar helaas gaat dat niet helemaal goed. Mocht je een ara in huis willen nemen (niet doen!), dan vind je hier een heleboel praktische tips!
Overigens ben ik het niet eens met de 8Weekly recensente, dat de schrijfster kinderen van haar huisdieren wil maken. Ze wil ze juist zoveel mogelijk hun gang laten gaan, waardoor op sommige momenten, in de te kleine woning, deze of gene in het gedrang komt, omdat het gedrag van de een de ander wel eens in de weg zit. Ook noemt ze de papegaai niet direct "prinses" zoals de recensente beweert, maar de naam Sarah (de naam die ze de ara geeft) schijnt dat te betekenen.

Ik heb "De papagaai die dacht dat ze een hond was" gelezen.
Mocht je op het idee komen om een papagaai te nemen, dan ben je na het lezen van dit boek wel genezen. Sarah de ara lijkt wel een vliegende gereedschapskist. Met haar tong draait ze schroefjes uit het handvat van een la en op een gegeven moment ziet ze ook kans om een kastje met een soort veerslot om beren buiten te houden, open te krijgen. Later komen er nog een paar andere papagaaitjes die op een gegeven moment een gat in het bovenblad van een kastje maken. De schrijfster wil beslist geen kinderen van haar huisdieren maken, al voel je wel dat ze van de dieren houdt.

Nu ben ik bezig in een IJslandse thriller en daarna ga ik beginnen met Kieke Plooy - De brander.

berdine

Berichtdoor berdine » 29 Apr 2012, 18:16

Na het prachtige "Leven en opvattingen van Kater Murr" van E.T.A. Hoffmann, ben ik begonnen in een luisterboek.
Vorige week was het de week van het luisterboek en als je er eentje leende van de bieb, zou je het luisterboekenweekgeschenk (mooi scrabblewoord!) cadeau krijgen. Zo niet bij onze bieb! Die "deed niet mee". Gelukkig heb ik het geschenk gewonnen! Ik moet het alleen nog gaan afhalen.
Het luisterboek dat ik geleend heb is "Vladiwostok!" van P.F. Thomése. Ik dacht dat ik zoiets onder het strijken wel kon afluisteren, maar dat viel vies tegen. Ten eerste maakt een stoomstrijkijzer een hoop lawaai en ten tweede gaat het voorlezen dusdanig snel en soms een beetje binnensmonds, dat ik na één pagina (denk ik) al de draad kwijt was. Ik moet er dus echt voor gaan zitten. Alle geluid om mij heen uit en met een koptelefoon op (bij voorkeur met mijn ogen dicht) naar luisteren.
Het begint nogal plat, ik moet nog wennen aan de personages, maar het lijkt me wel een amusant verhaal.
Heeft verder nog iemand ervaring met luisterboeken?

Renate

Berichtdoor Renate » 29 Apr 2012, 19:37

Met luisterboeken heb ik geen ervaring. Eerlijk gezegd trekt het me ook niet echt. Het voordeel van lezen vind ik nu juist dat je zelf het tempo in de hand hebt. Op de lagere school had ik daar al moeite mee bij het klassikaal lezen. Ik wist vaak niet waar men was, omdat ik inmiddels al een heel stuk verder was.

Inmiddels heb ik De brander uit. Ik vond het wel een mooi boek, hoewel ik misschien wat minder gecharmeerd was van het feit dat er ook een soort link met pedofilie gelegd werd, alsof homosexualiteit en pedofilie altijd samengaan.

Nu ben ik weer bezig met een boek van Jussi Adler-Olsen.
Laatst gewijzigd door Renate op 30 Apr 2012, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2012, 20:40

Ik heb ooit geprobeerd dat boek van Bernlef over dementie te luisteren. Het was geen succes. Dus dat bleef bij die ene keer.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2012, 10:08

Ik heb twee luisterboeken geluisterd, de ene keer leek het net Wiki de Viking door die stemmetjes en de andere keer was het Jeroen Krabbé die Casanova moest zijn maar het bleef Jeroen Krabbé. Dat leidde erg af en ik merkte dat ik niet bleef luisteren, het werd een achtergrondgeluidje. Je moet er inderdaad echt voor gaan zitten. Veel mensen luisteren in de auto als ze een heel eind moeten reizen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. (moet het niet té spannend, zijn!)

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 30 Apr 2012, 13:00

Nou in de auto luisteren zou me slecht af gaan. Ik ben heel slecht in twee dingen tegelijk doen.
Ik heb één luisterboek van Toon Tellegen. Dat beviel slecht omdat er tussen de hoofdstukken muziek staat, die dan ineens knoerthard in je oren schettert. Dan ben je continu met de geluidsknop in de weer. (Zoiets als de reclame op t.v. tot voor kort.) Dit boek van Thomése "leest" een stuk prettiger. Het is wel heel erg vulgair, omdat de personages zo zijn. Ik ben tussendoor even op zoek gegaan naar een paar recensies, die allemaal positief waren, dus ik beschouw dat platte gedoe maar als functioneel en hoop dat het totaalplaatje toch positief uitvalt.
Het luisteren op zich gaat prima, maar je bent erg afhankelijk van de stem die voorleest. Als die je niet aanstaat, dan zal dat zeker je beoordeling van het boek beïnvloeden. Daar is helaas niets aan te doen.

berdine

Berichtdoor berdine » 03 Mei 2012, 14:14

Ik vond "Vladiwostok!" toch een erg goed boek, ondanks de (functionele) vulgaire taal. Het is een satirisch portret van de huidige politiek en media. De de twee hoofdpersonen zijn sek.sistich, racistisch, arrogant en machtswellustig. Het zijn ongelooflijke eikels en ze zijn behoorlijk sneu, al denken ze van zichzelf dat ze goden zijn. Thomése observeert ze scherp en tekent ze haarfijn uit. Voor een van de twee loopt het nog tamelijk goed af. Dat van mij niet gehoeven. ;)

Nu begonnen in "Naar de overkant van de nacht".

Marjo

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2012, 19:22

Veel plezier!!! Heerlijk boek vond ik dat!

Renate

Berichtdoor Renate » 03 Mei 2012, 20:03

Ik lees momenteel:
Jonathan Rigby - Roxy Music Both ends burning
De auteur lijkt duidelijk een fan te zijn. Dat blijkt in ieder geval als hij een boek van Andy MacKay over electronische muziek een standaardwerk noemt. Ik heb het betreffende boek, maar om het nu een standaardwerk te noemen, gaat me echt wat te ver.

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Mei 2012, 10:21

Marjo schreef:Veel plezier!!! Heerlijk boek vond ik dat!

De eerste 50 blz. vind ik nogal saai....

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Mei 2012, 11:54

Zit-ie al in het feestgedruis?
Dit boek begint inderdaad rustig, en gaat steeds sneller.

Terug naar “Diversen - proza”