Berichtdoor berdine » 05 Apr 2012, 15:20
Ik vind het een vermakelijk en ontroerend boek. Dan wel geen literair hoogstandje, maar boeiend door het verhaal zelf. De schrijfster, een verwoed dierenliefhebster met een huis vol dieren, probeert de gehandicapte ara zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar helaas gaat dat niet helemaal goed. Mocht je een ara in huis willen nemen (niet doen!), dan vind je hier een heleboel praktische tips!
Overigens ben ik het niet eens met de 8Weekly recensente, dat de schrijfster kinderen van haar huisdieren wil maken. Ze wil ze juist zoveel mogelijk hun gang laten gaan, waardoor op sommige momenten, in de te kleine woning, deze of gene in het gedrang komt, omdat het gedrag van de een de ander wel eens in de weg zit. Ook noemt ze de papegaai niet direct "prinses" zoals de recensente beweert, maar de naam Sarah (de naam die ze de ara geeft) schijnt dat te betekenen.
Ook eindelijk (nachtkasje-boek gedurende 7 maanden) The Collected Stories van Lydia Davies uitgelezen.
Deze schrijfster houdt van details. In vrijwel elk verhaal beschouwt zij een situatie, een gedachte of b.v. de verhouding tussen twee mensen. Ze bekijkt die van alle kanten, bestudeert boven- en onderkant, analyseert en ontleedt. Ze draait alle schroefjes los, bekijkt hoe het in elkaar steekt, hoe en waarom het wel of niet werkt. Het is een bijzondere manier van schrijven. Haar verhalen zijn logischerwijs traag, er gebeurt niet veel en dikwijls hebben ze ook niet echt een eind. Een enkel, meestal langer verhaal, beschrijft het leven of een gebeurtenis uit het leven van een bekende persoon, zoals Marie Curie of Kafka, maar even minutieus. Desondanks vond ik het geen moment saai.
Deze bundel van 733 blz. bevat 218 verhalen, variërend van een paar regels tot een stuk of 40 bladzijden. Het is geen boek dat iedereen zal bevallen. Je leest het niet in een ruk uit. Elke dag een hapje, dan is het beter te verteren en kun je er misschien, net als ik van genieten!
Nu begonnen in Alles kan kapot van Martijn Knol. Ik kan er nog niets van zeggen.