Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Joanazinha

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Joanazinha » 31 Mar 2012, 19:53

@Renate: goede boeken, die van Jussi Adler-Olsen! Dit is er één uit een serie, wist je dat? Ik vond ze erg goed.

Ik lees nu: Het ijzeren huis -John Hart. Mijn eerste boek van deze auteur, maar ontzettend goed! Heb gelijk een ander boek van hem uit de bieb gehaald, maar die moet nog even wachten :)

Renate

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2012, 14:17

Ja, ik weet dat het een serie is. Het eerste boek heb ik ook gelezen. Dit moet het tweede boek uit de serie zijn. Ik ben dol op Scandinavische thrillers.

Over John Hart heb ik naar ik meen gisteren iets gelezen. Misschien wat voor op m'n lijstje, hoewel ik eigenlijk het liefst thrillers met vaste hoofdpersonen lees.

Inge

Berichtdoor Inge » 03 Apr 2012, 19:40

Ik lees ook Ussi Adler Olsen. Na vrouw in de kooi en de fazantenmoordenaars wilde ik zijn "eerdere" werk eens proberen. Van een collega kon ik een omnibus met Het alfabethuis en de bedrijfsterrorist lenen. Het Alfabethuis viel mij absoluut tegen maar de bedrijfsterrorist bevalt me heel goed.

WilV

Berichtdoor WilV » 03 Apr 2012, 20:15

Ik lees over filosofen en wetenschappers in de middeleeuwen,
en ik heb er nog plezier in ook.

Renate

Berichtdoor Renate » 03 Apr 2012, 20:29

WilV schreef:Ik lees over filosofen en wetenschappers in de middeleeuwen,
en ik heb er nog plezier in ook.

Dat klinkt interessant. Hoe heet het boek?

De fazentenmoordenaars heb ik inmiddels uit.
Nu ben ik bezig in: Vendela Vida - De minnaars

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 03 Apr 2012, 20:46

Ik ben vandaag begonnen in het non-fictieboek: Fatale val van Daphne Timmers.

Het boek is nogal controversieel: teruggetrokken door de oorspronkelijk uitgever; nu toch uitgegeven door een andere uitgever. Onder deze link wat meer info: http://wllmkalb.wordpress.com/2012/03/0 ... rs-de-val/

WilV

Berichtdoor WilV » 03 Apr 2012, 20:47

Het boek heet
“Gods filosofen”van James Hannam, van uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Het betoogt dat de Middeleeuwen helemaal niet zo zwart en donker waren als de geschiedenis beweert, maar dat er veel ontwikkeling was in filosofie en wetenschap waardoor latere wetenschappelijke revoluties mogelijk werden.

Het boek lees zeer prettig, veel informatie maar prima te behappen, en boeiend beschreven. In de loop der jaren word ik steeds gekker op dit soort boeken en krijg ik ook de indruk dat er steeds meer van dit soort boeken komen die en inhoudelijk en voor een breed publiek toegankelijk zijn. Maar misschien komt dat alleen maar omdat ik me er nu meer in verdiep.

Ik ben net begonnen, en ik zal er wel enige tijd over doen, het is een dike pil, maar als je de non-fictie in de gaten houd staat er binnekort wel een verslag.

Groetjes Willeke

WilV

Berichtdoor WilV » 03 Apr 2012, 20:49

Joanazinha schreef:Ik ben vandaag begonnen in het non-fictieboek: Fatale val van Daphne Timmers.

Het boek is nogal controversieel: teruggetrokken door de oorspronkelijk uitgever; nu toch uitgegeven door een andere uitgever. Onder deze link wat meer info: http://wllmkalb.wordpress.com/2012/03/0 ... rs-de-val/

Oh, ik las ergens ( ik denk in de Volkskrant) een interview met de schrijfster, dat is inderdaad een zeer omstreden boek. De familie was een proces begonnen als ik het goed heb?

Groetjes Willeke

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 03 Apr 2012, 22:22

Klopt Willeke; het is het verhaal van twee Daphne's die samen op sabattical gingen. Eentje kwam om tijdens de val van een rots, de andere heeft het boek geschreven. De familie van de overleden Daphne heeft geprobeerd het boek tegen te houden - ik snap nog niet goed waarom. Het is tot nu toe (na een wat stroef begin) een mooi boek. Wel veel privé-dingen maar niets wat geheim was of zo. Ik krijg de indruk dat zaken die beschreven werden toch al openbaar en bekend waren (zoals bijv. de boulimia problemen van het slachtoffer).
Het is een recensieboek voor Leestafel, dus die verschijnt binnenkort hier wel op de site :) .

WilV

Berichtdoor WilV » 03 Apr 2012, 22:49

Ik ben benieuwd, Ik ga t volgen, dank!!

Hier de link naar 't interview wat ik las;
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... -val.dhtml

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Apr 2012, 18:00

Ja best wel een lastige situatie! Je kunt dan wel als therapie een boek schrijven, maar moet je het dan ook publiceren? Dadelijk zit ze met een nieuw schuldgevoel: Wat heeft ze de familie aangedaan? En dat is dan een reële schuld.

Ik lees even een luchtig tussendoortje: De papegaai die dacht dat ze een hond was. Daarna weer het serieuze werk: Alles kan kapot van Martijn Knol. De laatste kreeg afgelopen zaterdag aandacht in de Volkskrant, omdat het een van de Ten books of Holland and Flanders is, die door het Letterenfonds elk half jaar worden geselecteerd om op de internationale beurzen extra te worden gepromoot.

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Apr 2012, 18:06

>>>>>De papegaai die dacht dat ze een hond was

Wat een grappige titel

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2012, 18:15

Ik moet nu al lachen om dat boek De papegaai die dacht dat ze een hond was.

Willeke hier heb je een plaatje http://www.8weekly.nl/artikel/7373/nanc ... alent.html geweldig!

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Apr 2012, 18:24

De recensie is niet al te lovend :puppydogeyes: , maar ik lees het ook niet vanwege het literaire talent van de schrijfster. Het is tot nu toe best vermakelijk. Het zit bij Bol bovendien in de opruiming...

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Apr 2012, 18:25

Wat een ontzettende grappige cover!!

de recencie is minder, zie ik. Wat vind jij ervan Berdine?

Groetjes Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 04 Apr 2012, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Apr 2012, 18:26

O we antwoorden tegelijkertijd, je hebt mijn antwoord al gegeven zie ik.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2012, 21:29

berdine schreef:De recensie is niet al te lovend :puppydogeyes: , maar ik lees het ook niet vanwege het literaire talent van de schrijfster. Het is tot nu toe best vermakelijk. Het zit bij Bol bovendien in de opruiming...

8weekly is niet zo gauw lovend dus trek je er niets van aan.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 05 Apr 2012, 15:20

Ik vind het een vermakelijk en ontroerend boek. Dan wel geen literair hoogstandje, maar boeiend door het verhaal zelf. De schrijfster, een verwoed dierenliefhebster met een huis vol dieren, probeert de gehandicapte ara zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar helaas gaat dat niet helemaal goed. Mocht je een ara in huis willen nemen (niet doen!), dan vind je hier een heleboel praktische tips!
Overigens ben ik het niet eens met de 8Weekly recensente, dat de schrijfster kinderen van haar huisdieren wil maken. Ze wil ze juist zoveel mogelijk hun gang laten gaan, waardoor op sommige momenten, in de te kleine woning, deze of gene in het gedrang komt, omdat het gedrag van de een de ander wel eens in de weg zit. Ook noemt ze de papegaai niet direct "prinses" zoals de recensente beweert, maar de naam Sarah (de naam die ze de ara geeft) schijnt dat te betekenen.

Ook eindelijk (nachtkasje-boek gedurende 7 maanden) The Collected Stories van Lydia Davies uitgelezen.
Deze schrijfster houdt van details. In vrijwel elk verhaal beschouwt zij een situatie, een gedachte of b.v. de verhouding tussen twee mensen. Ze bekijkt die van alle kanten, bestudeert boven- en onderkant, analyseert en ontleedt. Ze draait alle schroefjes los, bekijkt hoe het in elkaar steekt, hoe en waarom het wel of niet werkt. Het is een bijzondere manier van schrijven. Haar verhalen zijn logischerwijs traag, er gebeurt niet veel en dikwijls hebben ze ook niet echt een eind. Een enkel, meestal langer verhaal, beschrijft het leven of een gebeurtenis uit het leven van een bekende persoon, zoals Marie Curie of Kafka, maar even minutieus. Desondanks vond ik het geen moment saai.
Deze bundel van 733 blz. bevat 218 verhalen, variërend van een paar regels tot een stuk of 40 bladzijden. Het is geen boek dat iedereen zal bevallen. Je leest het niet in een ruk uit. Elke dag een hapje, dan is het beter te verteren en kun je er misschien, net als ik van genieten!

Nu begonnen in Alles kan kapot van Martijn Knol. Ik kan er nog niets van zeggen.

Renate

Berichtdoor Renate » 05 Apr 2012, 20:15

Ik schiet aardig op in Vendela Vida - De minnaars
Soms zou je tegen de vrouw, die de hoofdrol in het boek speelt, willen roepen dat ze iets beter niet kan doen. Ze ontmoet een jonge schelpenverkoper en lijkt hem een beetje te gaan zien als een soort kind, waar ze een soort band mee begint te ontwikkelen. Ze verstaan elkaar niet en persoonlijk vind ik het niet zo verstandig om een al te sterke band te ontwikkelen met een ander kind. Maar goed, ik ben toch al niet zo goed met kinderen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2012, 21:51

Nog steeds bezig in
- Leven zonder beperkingen van Nick Vujicic over een jongen die zonder armen en benen geboren is (non-fictie)
Het is indrukwekkend zo positief als deze jongen is. Hij kan zelden alleen zijn want hij moet met alles geholpen worden en toch is hij altijd optimistisch en blij. Hij haalt zijn kracht uit zijn geloof en dat is het enige wat me tegen gaat staan, niet dat hij gelooft natuurlijk, maar dat hij zo erg in herhaling valt daarover. Maar het feit blijft dat het indrukwekkend is.
- De humeuren van meneer Utac van Guilherme Mendes da Silva Ik weet het niet... het is een erg druk boek. Meneer Utac houdt over van alles en nog wat verhandeling tegen allerlei mensen, ik ben af en toe de draad kwijt en die verhandelingen duren soms wel érg lang. Tcoh boeit het ook op een of andere manier.

Vandaag kwam het dikke samenleesboek binnen, ben heel erg benieuwd.

Dettie

irene

Berichtdoor irene » 06 Apr 2012, 10:49

Nog steeds bezig in de Opwindvogelkronieken van Haruki Murakami (schiet nu wel vlot op).
Kafka op het strand (ook van Murakami) ligt al klaar.
Tevens weer volop aan het genieten van J.J. Voskuil: De buurman.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 06 Apr 2012, 15:08

WilV schreef:Hier de link naar 't interview wat ik las;
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... -val.dhtml

Ik kan de link helaas niet openen; stuit op op te geven wachtwoord bij de Volkskrant :(

WilV

Berichtdoor WilV » 06 Apr 2012, 16:16

o sorry, dan is het waarschijnlijk alleen voor online-volkskrantlezers.
Heb ik je lekker gemaakt voor niets.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 06 Apr 2012, 21:44

Ik heb de tekst inmiddels via andere weg ontvangen (dank berdine ;) ). Goeie info die ik prima kan gebruiken bij het schrijven van de recensie. Blij mee! Wil bedankt voor het attenderen op het artikel en berdine bedankt voor het sturen van de tekst.

Renate

Berichtdoor Renate » 07 Apr 2012, 07:36

De minnaars heb ik uit. Het loopt een beetje merkwaardig af. Je zou zeggen dat de vrouw aan het einde een soort hallucinatie heeft, maar het zou ook kunnen dat ze haar dochter daadwerkelijk ziet, hoewel dat ergens onwaarschijnlijk is.

Ik ben nu weer bezig in een IJslandse thriller.

Straks nog 'Op weg naar het einde' van MIchael Ondaatje. M'n vader heeft het in het Engels en het kan zijn dat ik dat boek wel eens gelezen heb. Het zou ook kunnen dat ik de Nederlandse vertaling al eens heb gelezen. M'n vader wilde nu de Nederlandse versie wel eens lezen. Ik vond het overigens niet bij de romans, maar bij de boeken over muziek in het open archief.

Terug naar “Diversen - proza”