Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2013, 15:54

In dit boek is het verhaal te lezen over Samuel, een zeventienjarige jongen die zwaar autistisch is. Zijn moeder Roos probeert van alles om met hem in contact te komen maar dat lukt niet echt goed. Samuel leeft in zijn eigen wereld vol vaste rituelen.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/luc-descamps

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2013, 16:28

Ik vroeg me al af of dit fictie dan wel non-fictie was. Het lijkt me eigenlijk onmogelijk je te kunnen voorstellen wat er in een autist omgaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2013, 18:25

Het is fictie en ik denk ook niet dat het mogelijk is. Je moet wel zo bekend zijn met autisme dat je je mogelijk in kunt leven in de gedachtewereld van iemand die autistisch is, maar dan nog... Dat was ook wel jammer aan dit boek, het kwam niet écht over. Je voelde haast dat de schrijver wel probeerde zich in te leven maar er niet zeker over was.

Dettie
die nu ook bij de recensie heeft gezet dat het fictie is.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Annemarie » 06 Mar 2013, 21:24

Dit lijkt me een mooi en inspirerend verhaal. Wel jammer inderdaad dat de auteur geprobeerd heeft de gedachten van Samuel te beschrijven. Dat lijkt me onmogelijk bij een zwaar autistisch iemand.

boekenlovertje
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 Nov 2013, 22:27

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor boekenlovertje » 06 Nov 2013, 22:30

Autisme is inderdaad niet helemaal te begrijpen maar de samenleving kan wel een poging doen om het te proberen he die mensen willen ook normaal kunnen functioneren he

boekenlovertje
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 Nov 2013, 22:27

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor boekenlovertje » 06 Nov 2013, 22:31

:)
Laatst gewijzigd door boekenlovertje op 06 Nov 2013, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

boekenlovertje
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 Nov 2013, 22:27

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor boekenlovertje » 06 Nov 2013, 22:34

Marjo schreef:Ik vroeg me al af of dit fictie dan wel non-fictie was. Het lijkt me eigenlijk onmogelijk je te kunnen voorstellen wat er in een autist omgaat.


Maar je kan het op zen minste wel eens proberen he als de samenleving misschien eens wat meer moeite zou doen om onze problematiek te (proberen) te begrijpen dan zou het voor ons ook al een stuk makkelijker zijn om te functioneren

boekenlovertje
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 Nov 2013, 22:27

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor boekenlovertje » 06 Nov 2013, 22:37

Annemarie schreef:Dit lijkt me een mooi en inspirerend verhaal. Wel jammer inderdaad dat de auteur geprobeerd heeft de gedachten van Samuel te beschrijven. Dat lijkt me onmogelijk bij een zwaar autistisch iemand.


En de gedachten van ieder autistisch persoon is onmogelijk te beschrijven of die persoon nu zwaar of licht autistisch is . Weet je dat mensen met autisme dat eigenlijk zelf ook niet goed kunnen hun eigen gedachten en gevoelens beschrijven hoe zou een ander dat dan eigenlijk kunnen :)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Annemarie » 07 Nov 2013, 16:00

boekenlovertje schreef:Autisme is inderdaad niet helemaal te begrijpen maar de samenleving kan wel een poging doen om het te proberen he die mensen willen ook normaal kunnen functioneren he


Ik ben het helemaal met je eens. Misschien hoeven we het niet eens te begrijpen, belangrijker is dat we elkaar accepteren zoals we zijn. Want wat is nu eigenlijk "normaal functioneren"? Wie bepaalt dat? Ik ken meerdere mensen met autisme en die zijn stuk voor stuk prima zoals ze zijn.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2014, 12:20

Eigenlijk is niemands binnenwereld voor een ander zichtbaar, en al is het dan wat betreft een autist nog stukken moeilijker, ik vind de poging die Descamps gewaagd heeft niet alleen moedig, maar ook wel geslaagd. Het werkt wel voor het verhaal, en voor de boodschap die de schrijver mee wil geven.

Lees meer: http://www.leestafel.info/luc-descamps

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2014, 12:38

We staan weer eens lijnrecht tegenover elkaar :D

Dettie:
Door steeds dagboekfragmenten van Samuel door het verhaal heen op te voeren kunnen we ook lezen wat er in zijn hoofd omgaat. Toch is dit het minst overtuigende gedeelte van het boek.

Marjo:
Hij komt in het boek aan het woord in cursief geplaatste stukjes tekst, in de ik-vorm. Daardoor krijg je een kijkje in de geest van een autist. Al vraag ik me af hoe een auteur kan weten hoe zo’n innerlijke wereld er uit ziet, zijn het wel de meest indrukwekkende stukjes in het boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2014, 12:59

Ik maak wel de kanttekening erbij hè.
Maar ik denk niet dat we zoveel verschillen van mening.
Ik heb het gevoel dat voor jou het verhaal dat moet kloppen, en omdat je niet kan weten hoe een autist denkt, klopt het niet.
Hoewel ik het dus met je eens ben, wil ik het wel zien als een poging van de schrijver om inzicht te geven. Daarom zei ik hier ook dat je eigenlijk nooit weet wat er in de ander omgaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2014, 13:12

Ja het moet kloppen, maar dan in die zin dat je gelooft in wat de schrijver schrijft.
Een schrijver kan over àlles schrijven, ook over de belevingswereld van een autistische jongen, maar een verhaal
geloofwaardig maken is wat anders en bij dit boek vind ik het niet geloofwaardig.
Descamps doet inderdaad een poging en dat is prijzenswaardig maar die poging vind ik persoonlijk dus niet goed geslaagd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Descamps - Gewoon anders 13+

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2014, 13:41

Dat is dan het verschil tussen ons: ik denk dat het best zo zou kunnen zijn in dat hoofd van die jongen.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten