Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2015, 11:56

Hoe zou jij het vinden als je van de ene op de andere dag een ‘logeerbroertje’ kreeg? Nee, geen schattig babybroertje, maar een achtjarige nerd met een brilletje, spillebeentjes en een doodzieke moeder. De twaalfjarige Petra is niet bijzonder enthousiast. Haar leven is al druk genoeg zonder Wouter.

Dit is de flaptekst, het boek is echter wel wat anders dan deze vrij luchtige flaptekst doet vermoeden...

Zie http://www.leestafel.info/joke-janssen

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Marjo » 25 Aug 2015, 12:06

Ik had laatst ook zoiets, niet helemaal misleidend maar wel foutief.
Tja, wie die flapteksten schrijft? Vaak denk je dat ze het boek helemaal niet gelezen hebben. Dan zouden ze het altijd nog even kunnen vragen aan de schrijver, maar dat gebeurt ook niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Renate » 25 Aug 2015, 12:51

Het vreemde is dat ik bij de flaptekst helemaal geen luchtig boek verwacht, maar misschien heeft dat ook te maken met het feit dat ik het woord 'nerd' niet met een vervelend persoon associeer, maar eerder met een slimme jongen die in sociaal opzicht misschien niet zo handig is.

Ik ben het wel met je eens dat flapteksten je soms het gevoel geven dat men het boek niet heeft gelezen. Dat vind ik bij deze flaptekst helemaal niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2015, 14:20

Dit is de hele flaptekst: (heb die nu ook bij de recensie gezet)

Hoe zou jij het vinden als je van de ene op de andere dag een ‘logeerbroertje’ kreeg? Nee, geen schattig babybroertje, maar een achtjarige nerd met een brilletje, spillebeentjes en een doodzieke moeder. De twaalfjarige Petra is niet bijzonder enthousiast. Haar leven is al druk genoeg zonder Wouter.
Ze heeft haar handen vol aan haar megaonhandige vader, haar herstellende moeder, haar bemoeizieke tante en de kennismaking met de middelbare school. Verder is er iets vreemds aan de hand met de moeder van haar nieuwe vriendin Dominique …
Eerlijk, direct en met humor schrijft Petra in haar dagboek over haar leven. Het wordt een zomer die ze niet snel zal vergeten. De zomer dat ze zus werd.

Het lijkt op een gezellig meisjesboek en dan krijg je dus een behoorlijk aangrijpend verhaal over een jongetje waarvan de moeder kanker heeft en overlijdt en ook nog vader heeft waar nogal wat heftigs mee aan de hand is.
Ik vind het misleidend. Ze verlegen de kern van het verhaal naar een luchtiger geheel.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Annemarie » 25 Aug 2015, 14:39

Ik had laatst ook een flaptekst die niet klopte. Raar is dat. Net wat jullie al schrijven: alsof degene die de flaptekst heeft geschreven, het boek niet gelezen heeft.

Dit boek lijkt me best heftig. Het is helaas een onderwerp waar veel te veel kinderen mee te maken krijgen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Renate » 25 Aug 2015, 16:43

Ik lees daar nu niet direct een luchtig verhaal in. Het wordt hooguit aantrekkelijk gemaakt voor de lezer. De flaptekst is natuurlijk wel bedoeld om het boek te verkopen, dus men moet het verhaal wel op een aantrekkelijke manier brengen. dus legt men een beetje de nadruk op de humor, die het boek misschien ook wel heeft. Ik vind het duidelijk genoeg dat het een boek over problemen is. Ik vraag me af hoe de flaptekst eerlijker zou moeten zijn, zonder dat het boek z'n doelgroep niet bereikt. Een flaptekst is uiteindelijk ook een vorm van reclame. De lezer moet door de flaptekst over de streep getrokken worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2015, 17:07

Ja ik begrijp verder ook wel dat het aantrekkelijk wordt gemaakt. Maar nu lijkt het meer alsof de nadruk in het boek komt te liggen op dat akelige jongetje dat Petra tot last zal zijn. Je verwacht een verhaal over een klein vervelend jongetje, een betwetertje, die Petra's leven komt verzoeken.
Maar het hele boek gaat in feite over die zieke moeder en Wouter, die gewoon heel lief is en van slag is en het erg moeilijk met de naderende dood van zijn moeder heeft. Alles draait om die zieke moeder en het afscheid.
De rest van wat op de flaptekst staat komt nauwelijks voor in het boek. Bijv. die moeder van Dominique beslaat hooguit 2 pagina's.
Ook de nieuwe school komt amper in het verhaal voor enz.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Renate » 25 Aug 2015, 20:53

Ik lees uit de flaptekst helemaal niet dat er sprake is van een klein vervelend jongetje. Ik lees iets over een achtjarige nerd met een doodzieke moeder. Dat associeer ik niet met een klein vervelend betwetertje. Maar goed, misschien was ik zelf wel een beetje een nerd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2015, 22:19

Ja renate het is denkelijk gewoon een verschillend gevoel wat we erbij hebben.
Bij een nerd heb ik een beeld van een zeurderig iemand die altijd achter de computer zit en alles en iedereen constant corrigeert waardoor iedereen een hekel aan hem/haar krijgt. Maar het gaat me er dus niet zo om of het jongetje al dan niet een de nerd is maar wel dat het een behoorlijk pittig verhaal is over leven en dood en dat haal ik niet uit de flaptekst.
Maar ja, het is gewoon een gevoel wat ik erbij heb, bij een ander kan het heel anders overkomen. Ik ga er in ieder geval niet om 'strijden' :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Renate » 26 Aug 2015, 07:23

Ik zie een nerd meer als een slim jongetje, dat misschien de beste van de klas is en altijd gepest wordt. Voor mij zijn juist de pestkoppen de vervelende figuren. Een nerd zie ik eerder toch als een slachtoffer, die misschien in sociaal opzicht onhandig is, maar die juist medelijden verdient.

Ik vond juist de flaptekst bij 'Een man die Ove heette' onjuist, omdat het boek vergeleken werd met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' een vergelijking die ik absoluut niet begrijp. Het zijn 2 volkomen verschillende boeken. Het eerste vind ik ontroerend en mooi en het tweede vind ik vooral op het effect en de leukdoenerij geschreven. Het is volkomen onrealistisch.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2015, 08:44

Ja zo kun je het ook zien. Een slim jongetje dat door anderen irritant gevonden wordt juist omdat hij zo slim is.
Voor mij zat er een negatieve klank in nerd (vervelend jongetje) maar jij laat de andere kant zien (gepest jongetje)

De 100-jarige man ken ik niet dus daar kan ik weinig over zeggen.

Toch vreemd dat flapteksten zo afwijken alleen voor de verkoop. Het is dan bewust mensen op het verkeerde been zetten, als een uitgever dat teveel doet verliest hij er alleen maar bij, lijkt mij. Mensen vertrouwen dan niet meer op de flapteksten en kopen misschien daardoor juist minder... (zou zomaar kunnen)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Renate » 26 Aug 2015, 16:24

Misschien omdat ik zelf vroeger gepest werd, mede omdat ik de slimste van de klas was. Als je dan ook nog niet uitblinkt in de dingen waar de meeste leerlingen wel in geïnteresseerd zijn, namelijk sport, dan is het wel lastig.

De vraag is altijd in hoeverre de flaptekst de lezer werkelijk op het verkeerde been zet. Een flaptekst blijft natuurlijk een vorm van reclame. Dat zie je uiteindelijk ook met citaten uit besprekingen. Men zal over het algemeen de positiefst klinkende stukjes er uit pikken. Als bijvoorbeeld een boek wordt afgekraakt en de recensent schrijft "De schrijver heeft een uniek talent om de lezer tegen de haren in te strijken." Dan zet men misschien op de achterflap: "De schrijver heeft een uniek talent" met de naam van de recensent er bij.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2015, 12:15

Omdat het een integer verhaal is, vind ik het wel meevallen met die misleiding.
Het is precies wat het boek is. Dat je denkt dat het anders is, tja..misschien was dat de bedoeling?

http://www.leestafel.info/jeugdboeken-10

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2015, 13:23

De misleiding op de cover blijft voor mij overeind, zeker omdat er leuk verteld wordt hoe onhandig vader is en hoe akelig ze dat kleine jongetje Wouter vindt. Je verwacht een verhaal over een vervelend jongetje, niet een verhaal dat draait om Wouters doodzieke moeder met kanker die uiteindelijk ook sterft en gecremeerd wordt. Hoe mooi beschreven het verhaal ook is, want dat is het. Dit verhaal haalde ik zeker niet uit de flaptekst. Als het al over een moeder zou gaan dan was het de moeder van Dominique (volgens de flaptekst dan hè) en dat was eigenlijk een bijverhaaltje.
Persoonlijk vind ik dat je, zeker bij een kinderboek, met een covertekst wel dicht bij de inhoud moet blijven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2015, 20:21

Ik verwachtte geen boek over een vervelend jongetje, maar dat komt omdat ik geen flapteksten lees tevoren. (Deze discussie hier was ik intussen al vergeten).


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten