Maarten Steenmeijer - Schrijven als een ander

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Maarten Steenmeijer - Schrijven als een ander

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2015, 12:36

Vertalen - kritisch - nader belicht.

Zie http://www.leestafel.info/non-fictie

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maarten Steenmeijer - Schrijven als een ander

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2015, 15:24

Hè, gelukkig, ik hoef boeken niet in de originele taal te lezen. Nu ben ik toevallig meer gericht op Nederlandstalige schrijvers, maar toch.

Het lijkt me een interessant boek, maar ook hier geldt wat hij zelf zegt: het is maar de mening van deze schrijver. En een vertaler is ook een lezer en een schrijver die interpreteert. Zoals hij begint over die Spaanse schijver: het lijkt me een haast onmogelijke opgave voor een vertaler om de kracht van het Spaans in het Nederlands te vertalen. Dat geldt denk ik vooral voor de Zuid-Europese talen, maar eigenlijk voor allemaal.
We moeten het doen met de vertalers die we hebben, en gelukkig zijn de meesten best wel in staat om een mooie interpretatie te geven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maarten Steenmeijer - Schrijven als een ander

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2015, 15:53

Ja het is ook interessant maar soms is Steenmeijer wel erg snerend. Dat kan ook anders denk ik dan.
Hij valt op het eind ook in herhalingen.
Als je het wil lezen dan roep je maar, 170 pagina's dus dat valt mee.

Ik ben vreselijk blij met vertalers, je moet er niet aan denken welke boeken je allemaal zou moeten missen als er geen vertalers waren.
Zelf roep ik altijd dat ik niet kan weten of het goed of slecht vertaald is omdat ik het origineel niet ken. Wel kun je denken, bij ene boek als Redemption falls van O'Connor met al die verschillende stijlen of De goddelijke komedie van Dante wat een enorme klus de vertaling moet zijn geweest.
Maar van kinderboeken kun je vaak het origineel op internet vinden en dan krommen m'n tenen soms wel als je ziet hoe de tekst wordt 'verkracht'. Je voelt het vaak al als je het boek leest. Kromme rijmen of rare zinsconstructies.
Opvallend is hierbij ook, hoe minder tekst hoe slechter de vertaling, alsof het er dan niet zo toe doet!

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maarten Steenmeijer - Schrijven als een ander

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2015, 16:12

Het lijkt me wel interessant, doe maar in een doos..

Hoe literairder, hoe moeilijker. Hoe kun je weten wat de schrijver wilde zeggen? De nuances zijn vaak zo anders in een andere taal.
Maar natuurlijk zullen er ook vertalers zijn die er van uit gaan dat de lezers het toch niet merken.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Maarten Steenmeijer - Schrijven als een ander

Berichtdoor Annemarie » 11 Jun 2015, 18:03

Het vertalen van een boek lijkt me niet alleen een enorme klus maar volgens mij is het ook nog eens enorm moeilijk. Soms zijn zinnen ook echt niet mooi vertaald, dat is waar maar over het algemeen leveren vertalers keurig werk af.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten