Dit lijkt me een heel leuk boek om een begin te maken met een werkstuk. Je kan altijd nog ver zoeken, maar dit boek is ook leuk om gewoon te lezen door de wetenswaardigheden, de tips en de tekeningen.
Het weerboek
Valery Wyatt
Een boek waarin veel informatie staat over het weer, met tips wat je het beste kunt doen als het erg warm is, of als het juist koud is. Het vertelt hoe mens en dier zich aanpassen. Wisten jullie bijvoorbeeld dat schildpadden vrouwelijke jongen krijgen als het koud is, en mannetjes als het warm is?
En dat het bij krokodillen precies andersom is?
Er is een hoofdstuk over de weergoden en over hoe je kunt zien aan dieren wat voor weer het wordt. Dat het mooi weer blijft als de muggen dansen, is voor velen wel bekend denk ik.
Je vindt in dit boek onder andere informatie over wat wolken zijn, hoe regen en sneeuw ontstaan en wat orkanen en windhozen zijn. Het leuke is dat er steeds proefjes bij beschreven staan waarmee kinderen het in eigen huis of tuin aanschouwelijk kunnen maken. Hoe je een wolk maakt bijvoorbeeld, ik had geen idee!
En wisten jullie dat haar langer wordt als het gaat regenen? Er is zelfs een haarhygrometer gemaakt, in 1783! Dat werkt overigens nog steeds.
Ook is er een hoofdstuk over vervuiling en hoe die tegen te gaan. Eigenlijk een boek met van alles. Het gaat niet al te diep, maar er staat ook in vermeld waar je moet zijn als je meer wil weten.
Goed boek, met ook nog leuke humoristische tekeningen van Pat Cupples.
isbn 90 216 1034 5 vertaald door Ank van Wijngaarden, bewerkt door het KNMI, 91 pagina's, Ploegsma Amsterdam, 1992
© Marjo
februari 2008
Valerie Wyatt - Het weerboek (non-fictieboek 10+)
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”