Tjibbe Veldkamp: Pieperds! 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Marjo

Tjibbe Veldkamp: Pieperds! 5+

Bericht door Marjo »

Een heerlijk voorleesboek voor kinderen vanaf een jaar of zes, en kinderen kunnen het vanaf ongeveer acht jaar ook zelf lezen.
Het is een boek dat je moet horen, dus als je zelf leest: hardop alsjeblieft...
Joost is een jongen met een bril, maar er is een glas uit, en het andere glas is kapot. Hij ziet de barstjes heel goed, maar verder niet zo veel. Waarom krijgt hij geen nieuwe bril, zou je denken, maar Joost zwerft op straat. Hij is weggelopen uit een weeshuis, hij heeft honger, tenminste, dat zegt zijn buik. Aan zijn oren mankeert niets.. hij hoort muizen. En, denkt hij, waar muizen zijn, daar is eten.
Zo belandt hij in een verlaten hotel. Dat wil zeggen: er ligt een briefje dat de directie even weg is, mensen zijn er niet. Maar er zijn wel muizen... en Joost benoemt zich tot muizenoppasser, dan kan hij daar blijven wonen.
Alles gaat prima, tot er gebeld wordt en de Grote Baldini aan de deur staat, de grootste muizenhater die er bestaat. Hij wil muizen vangen en gaat ook in het hotel wonen. Wat moet Joost nu? Kan hij de muizen beschermen tegen deze akelige man? En kan hij uit handen blijven van de politie?

Een boek met een verrassende typologie: steeds staan er woorden als Rrtt! Boem! Zwoep? Boink..en nog veel meer, ze staan in allerlei vormen tussen de regels gewone tekst, en vragen erom dat de lezer geluiden maakt. Piep is natuurlijk een veelvoorkomend geluid... het verhaal gaat immers over muizen.
Het is een leuk vrolijk verhaal dat mij wel wat aan Pluk van de Petteflet deed denken. Maar dat is geen probleem, het blijft leuk...

ISBN 90 00 03499 X Amsterdam van Goor 2003 Tekeningen van Wouter Tulp 99 pagina's

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het 'klinkt' erg leuk Marjo!

Dettie
WilV

Bericht door WilV »

Klinkt zeker leuk,
ik zal eens gaan zoeken.

Groetjes
Wil
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ik zal eens gaan zoeken.
*grijns* Ik dacht dat ik iets gelezen had bij de chat *grijns*

Dettie
WilV

Bericht door WilV »

Ha ha ..ik wíst dat ik commentaar zou krijgen..

maar deze beperking geldt niet voor de kinderboeken..die staan namelijk niet op de boekenplank maar in speciale curverboxen,
en dáár heb ik nog wel plek.

Zit ik me hier potverdikkie nog een beetje te verdedigen ook zeg :)

Poezie aankopen zijn eventueel ook nog mogelijk, omdat deze niet mijn "nog te lezen'stapel nog groter maken.
En bovendien hebben die binnenkort een heel nieuw leeg plankje ter beschikking.

Ik dek me maar vast even in :)
Het moet niet gekker worden hier.

Wil
(met grijns)
WilV

Bericht door WilV »

Ik heb het in huis, en wat ís het leuk.
Omdat je het wel hardop móet lezen heb ik dat hier al in mijn eentje zitten doen,
maar het wachten is op toehoorders natuurlijk.

Dank je wel voor de tip Marjo.

Groeten
Wil
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Heb jij het van Marktplaats Wil?

Ik reageerde op een advertentie en er werd gemeld dat het boek nét verkocht was. Dat was vast Wil dacht ik. :D

Dettie
WilV

Bericht door WilV »

O jeetje..ja dat was ik :oops: :)

En je had echt pech want volgens mij was het boek nieuw, of in ieder geval zo goed als.

Had je het nu toch nog te pakken kunnen krijgen?

Groetjes
Wil
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik ben wel met iets bezig, ik heb een bod gedaan nu nog wachten of het wat wordt.

Ik vind het juist een giller dat jij het hebt! Juist leuk!

Dettie
WilV

Bericht door WilV »

Ik heb het ook wel eens gehad op de dag dat een boek als samenleesboek werd gekozen..werd het net voor mijn neus weggekocht, en dan dacht ik oh...een leestafelaar natuurlijk.:)

Groetjes
Wil
Plaats reactie