Ik maak hier geen verslag van, omdat ik het niet helemaal goed gelezen heb. De eerste 60 pagina's wel, en toen vond ik het wel welletjes, en ben diagonaal naar het einde gegaan.
Het beschrijft hoe een onschuldig meisje, nog groener dan gras, door haar ouders- die eigenlijk anti-katholiek zijn- naar een internaat, geleid door nonnen, wordt gebracht. Om haar schoon en zuiver te houden. Waarom begrijpen we later pas.
Binnen een paar maanden wordt ze helemaal omgeturnd, is het niet door de onzinnige tucht van die schijnheilige nonnen, dan wel door de andere meisjes die haar wel even wegwijs zullen maken, en daarbij ook niet zachtzinnig te werk gaan. Het arme kind draait helemaal door, en wil kost wat kost weg. Daarbij komt dat ze door deze 'opvoeding' ineens beseft waarom ze eigenlijk weggestuurd is.
Waarom beviel het me niet..ik denk dat het te direct is. De Sterck is bepaald niet subtiel. Niet in haar taal, niet in de gebeurtenissen die ze beschrijft. Ik denk wel dat het zo geweest kan zijn, zo'n vijftig jaar geleden in zo'n internaat. Geloofwaardigheid is het probleem dus niet.
Moeilijk.
Marita de Sterck: Kwaad bloed (13+)
Toch heeft het de Boekenleeuw en de zilveren zoen 2007 gewonnen.
http://users.pandora.be/marita.de.sterc ... dbloed.htm
Dettie
http://users.pandora.be/marita.de.sterc ... dbloed.htm
Dettie
Gisteren bij Stefan Brijs geweest. Het ging daar ook over wat literatuur is. Hij en de gespreksleider zeiden dat als een boek 'erin hakte' het wel literatuur moest zijn..
Nou dit boek blijft sproken en ik heb het niet eens uitgelezen.. is dat dan ook literatuur? Nou ja, het heeft 'íets' gedaan, da's zeker.
Nou dit boek blijft sproken en ik heb het niet eens uitgelezen.. is dat dan ook literatuur? Nou ja, het heeft 'íets' gedaan, da's zeker.
Ik vond het een prachtig boek.
vooral omdat het letterlijk beschrijft wast er in Emma omgaat.
Martita de Sterck windt er ook geen doekjes om, vooral naar het einde toe wordt de realiteit harder.
het was ook heel aangrijpend omdat haar ouders haar weg sturen zodat ze niks over de "ziekte" van zus te weten zou komen. maar hoe langer ze in die kostschool zit, hoe meer ze haar begint te realiseren wat er aan de hand is.
vooral omdat het letterlijk beschrijft wast er in Emma omgaat.
Martita de Sterck windt er ook geen doekjes om, vooral naar het einde toe wordt de realiteit harder.
het was ook heel aangrijpend omdat haar ouders haar weg sturen zodat ze niks over de "ziekte" van zus te weten zou komen. maar hoe langer ze in die kostschool zit, hoe meer ze haar begint te realiseren wat er aan de hand is.