Roslund & Thunberg - Made in Sweden

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Annemarie

Roslund & Thunberg - Made in Sweden

Bericht door Annemarie »

Made in Sweden is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een groep bankrovers die grote onrust in Zweden veroorzaakte. Een aantal van de bankrovers waren broers van elkaar. Ook hun vader deed mee. Eén van de broers deed niet mee maar was wel op de hoogte. Deze broer heet Stefan Thunberg en is vandaag de dag een bekend Zweeds scenarioschrijver (van onder andere de series Wallander en Beck). Hij is ook een van de auteurs van deze fascinerende thriller.

Lees mijn recensie hier: http://www.thrillers-leestafel.info/roslund-a-thunberg
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Roslund & Thunberg - Made in Sweden

Bericht door Dettie »

Wow wat een recensie!

"Scenarioschrijver Stefan Thunberg weet nog goed dat hij die dag aan de radio gekluisterd zat. Hij vreesde voor het leven van de bankrovers. De Militärligan bestond onder andere uit zijn broers Carl, David en Lennart en zijn vader Boris."

Dat was dus écht zo?
En daar heeft hij in feite dit boek over geschreven, welliswaar met andere namen, maar het is gebaseerd op zijn echte vader en broers?

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, dat was dus echt zo! Ik heb me er voor het schrijven van de recensie even in verdiept en een groot deel van het verhaal komt met de werkelijkheid overeen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Pff nou dat is dan wel heel heftig zeg. Knap dat iemand er dan een thriller van kan schrijven en er niet een
dramatisch waargebeurd verhaal van maakt.
Hoewel ik wel de indruk heb dat Thunberg wel laat zien wat voor impact zo'n jeugd en leven op iemand heeft.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Of de jeugd van de jongens overeenkomt met de jeugd van de schrijver, durf ik niet te zeggen. Ik vermoed van wel maar in de artikelen wordt daar niet heel uitgebreid op ingegaan. De meeste feiten over de overvallen komen overeen, de hechtheid van de familie en ook over de manier waarop het tot een einde komt.

Grappig om te weten is dat Anders Roslund - de andere schrijver van het boek - toentertijd als journalist verslag over de bankrovers uitbracht.

In dit artikel staat een stukje over de "familieclan" waardoor ik denk dat er ook in het jeugdverhaal een kern van waarheid zit: http://www.humo.be/humo-archief/308293/ ... d-thunberg
Plaats reactie