Mons Kallentoft - Lichthemel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Annemarie

Mons Kallentoft - Lichthemel

Bericht door Annemarie »

Sterke, kritisch geschreven thriller over de privatisering van de gezondheidszorg.

Lees mijn recensie hier: http://www.thrillers-leestafel.info/mons-kallentoft
Marjo

Re: Mons Kallentoft - Lichthemel

Bericht door Marjo »

Ik vind het altijd knap as een belangrijk thema verweven wordt in een goed verhaal. En dat is hier het geval begrijp ik.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, dat is hier zeker het geval. Meerdere verhaallijnen gaan hierover.
Renate

Bericht door Renate »

Klinkt zeer aantrekkelijk in m'n oren. Weer een naam om te noteren. Misschien moet ik weer wat meer thrillers gaan lezen. De laatste tijd waren het er iedere keer maar 1 of 2. Als ik op vakantie ben lees ik bij voorkeur in het Duits (of zeg maar gerust altijd in het Duits) en dat worden dan meestal thrillers.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou het klinkt als een heftig verhaal maar ook spannend.
Gek dat ik spannende boeken niet wil lezen maar toch best graag naar een goede, lekkere spannende politieserie kijk.

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Dettie schreef:Nou het klinkt als een heftig verhaal maar ook spannend.
Gek dat ik spannende boeken niet wil lezen maar toch best graag naar een goede, lekkere spannende politieserie kijk.

Dettie
Ik kijk graag naar een spannende politieserie, maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan het boek.
Renate

Bericht door Renate »

Vreemd dat in de bespreking staat dat het 't tweede boek in de serie is, terwijl de bibliotheek in Den Haag 3 boeken heeft en dit boek er nog niet bij zit. Kennelijk zijn ze dan niet in de juiste volgorde vertaald.
De boeken in de bibliotheek zijn:
Midwinterbloed 2007 - vertaald 2008
Zomerengel 2008 - vertaald 2010
Engelwater 2012 - vertaald 2013
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Bij Bol staat dit: Om het duidelijker te maken (maar niet heus)

Midwinterbloed Commissaris Malin Fors moet de dader van een gruwelijk en bloedig ritueel opsporen. september 2008
Engelwater: Het eerste deel van een nieuwe serie met inspecteur Malin Fors in de hoofdrol. mei 2013
Zomerengel: Tweede zelfstandig te lezen deel uit een thrillerserie van een Zweedse schrijver, waarin rechercheur en alleenstaande moeder Malin Fors de hoofdrol speelt. augustus 2010
Lichthemel is het vervolg op Engelwater en het tweede deel in de serie over inspecteur Malin Fors mei 2014

Zomerengel komt (in het Nederlands) uit in 2010 en is het tweede deel met Malin Fors maar Midwinterbloed was er al! Engelwater komt uit in 2013 en is het eerste deel met Malin Fors!

Snap jij het nog?

Ik denk dat ze eerst Winterbloed en Zomerengel uitgaven en toen dat aansloeg gaven ze Engelwater en zijn vervolg Lichthemel uit.

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Dettie schreef:Bij Bol staat dit: Om het duidelijker te maken (maar niet heus)

Midwinterbloed Commissaris Malin Fors moet de dader van een gruwelijk en bloedig ritueel opsporen. september 2008
Engelwater: Het eerste deel van een nieuwe serie met inspecteur Malin Fors in de hoofdrol. mei 2013
Zomerengel: Tweede zelfstandig te lezen deel uit een thrillerserie van een Zweedse schrijver, waarin rechercheur en alleenstaande moeder Malin Fors de hoofdrol speelt. augustus 2010
Lichthemel is het vervolg op Engelwater en het tweede deel in de serie over inspecteur Malin Fors mei 2014

Zomerengel komt (in het Nederlands) uit in 2010 en is het tweede deel met Malin Fors maar Midwinterbloed was er al! Engelwater komt uit in 2013 en is het eerste deel met Malin Fors!

Snap jij het nog?

Ik denk dat ze eerst Winterbloed en Zomerengel uitgaven en toen dat aansloeg gaven ze Engelwater en zijn vervolg Lichthemel uit.

Dettie
Duidelijk is het inderdaad niet. Dat men de boeken niet in de juiste volgorde vertaald zou hebben is in ieder geval mogelijk, want dat was indertijd ook het geval met de boeken van Sjöwall en Wahlöö. Maar als ik de gegevens van de bibliotheek aan houd, zouden ze dus wel in de juiste volgorde vertaald zijn.
Misschien moet ik eens op internet zoeken.
Renate

Bericht door Renate »

Volgens z'n website is Midwinterbloed (Midvinterblod - 2007) z'n eerste thriller en z'n vierde boek, deel 1 in de serie rond Malin Fors (Deze heb ik gelezen)
Z'n tweede thriller rond Malin Fors is Sommardöden (2008) en dat is vertaald als Zomerengel
Z'n derde thriller rond Malin Fors is Höstoffer (2009) en dat is volgens de website nog niet in het Nederlands vertaald
Vårlik (2010)is z'n vierde thriller rond Malin Fors en ook dat is volgens de website nog niet in het Nederlands vertaald
Den femte årstiden (2011)is de vijfde thriller rond Malin Fors
Vattenänglar (2012) is de zesde thriller rond Malin Fors en vertaald als Engelwater
Vindsjäler (2013) is vertaald als Lichthemel
Het staat niet op de Engelse website, omdat het nog niet in het Engels vertaald is. De Zweedse website geeft bij de titels wel vast een Engelse vertaling, maar er is dus nog geen Engelse beschrijving.
http://www.monskallentoft.se/default.aspx

Hier is het allemaal in het Engels te lezen:
http://www.monskallentoft.se/pages.aspx?r_id=42884

Ik hoop dat dit het een en ander een beetje duidelijk maakt. Deel 3, 4 en 5 zijn dus nog niet in het Nederlands vertaald.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Verwarrend allemaal want Lichthemel wordt ook het tweede deel genoemd. Misschien heeft dat te maken met de volgorde van verschijnen in het Nederlands. Het gebeurt wel vaker dat eerdere boeken van een auteur pas later in het Nederlands worden uitgebracht.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Bedankt voor het uitzoeken Renate. Nu wilde ik ook wel weten hoe het zat.
Wat een gedoe zeg en verwarrend dat het in het Nederlands anders gepresenteerd wordt dan het werkelijk is.

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Annemarie schreef:Verwarrend allemaal want Lichthemel wordt ook het tweede deel genoemd. Misschien heeft dat te maken met de volgorde van verschijnen in het Nederlands. Het gebeurt wel vaker dat eerdere boeken van een auteur pas later in het Nederlands worden uitgebracht.
Maar in dit geval zijn de twee eerste boeken dus wel in het Nederlands uitgebracht, terwijl de volgende 3 niet vertaald zijn.
Dat men begint met een later boek, omdat de schrijver dan misschien een beetje op gang is gekomen, kan ik nog wel begrijpen, maar dit blijft toch een beetje vreemd. Overigens is deel 7, dat hier dus besproken is, wel in het Nederlands, maar nog niet in het Engels vertaald, terwijl de andere boeken allemaal wel in het Engels vertaald zijn.
Renate

Bericht door Renate »

Dettie schreef:Bedankt voor het uitzoeken Renate. Nu wilde ik ook wel weten hoe het zat.
Wat een gedoe zeg en verwarrend dat het in het Nederlands anders gepresenteerd wordt dan het werkelijk is.

Dettie
Het uitzoeken viel wel mee. Gewoon googlen op de naam van de auteur.
Plaats reactie