Thema maart 2011 - Ogen
En kinderogen blinken
Leen van Marcke
Uit de inhoud:
Rie en zijn maatjes
V.I.M.
Vertellen
Bezoek
Het orgeltje en de trekpot
Naar buiten
Broeden
Wol plukken
Konijnenridder
Een brief en een telegram
Broer...
Leen van Marcke (1902-1987) was een Vlaamse jeugdauteur die vooral bekend werd om haar vernieuwende meisjesromans zoals het autobiografische En kinderogen blinken (1938) en de driedelige reeks Het lichte huis, Terug in het lichte huis en Adieu het lichte huis (1944-1946). Met het gevoelige probleemboek De zon breekt door (1957) veroverde ze een plaats op de honorlist van de hasn Christian Andersen Award. In 1967 ontving ze de Interprovenciale prijs voor Hatsjepoet.
Onder het pseudoniem Nele Herman schreef ze o.m. een aantal Vlaamse Filmpjes over Bliksem Joe, een cowboy die opkwam tegen onrecht.
199 pag. Harde kaft ingebonden Rond 1960 Henri Proost - Turnhout
Illustraties Theo Op den Beeck
Leen van Marcke
Uit de inhoud:
Rie en zijn maatjes
V.I.M.
Vertellen
Bezoek
Het orgeltje en de trekpot
Naar buiten
Broeden
Wol plukken
Konijnenridder
Een brief en een telegram
Broer...
Leen van Marcke (1902-1987) was een Vlaamse jeugdauteur die vooral bekend werd om haar vernieuwende meisjesromans zoals het autobiografische En kinderogen blinken (1938) en de driedelige reeks Het lichte huis, Terug in het lichte huis en Adieu het lichte huis (1944-1946). Met het gevoelige probleemboek De zon breekt door (1957) veroverde ze een plaats op de honorlist van de hasn Christian Andersen Award. In 1967 ontving ze de Interprovenciale prijs voor Hatsjepoet.
Onder het pseudoniem Nele Herman schreef ze o.m. een aantal Vlaamse Filmpjes over Bliksem Joe, een cowboy die opkwam tegen onrecht.
199 pag. Harde kaft ingebonden Rond 1960 Henri Proost - Turnhout
Illustraties Theo Op den Beeck
Arendsoog... om oog
P. Nowee
Arendsoog levert volgens afspraak een grote kudde af bij Charles Wright. Hij krijgt daarvoor een wissel van ongeveer 20.000 dollar...
Als Arendsoog echter in zijn hotel is aangekomen en daar uit het bad stapt, is de wissel ineens verdwenen! De sheriff wordt gewaarschuwd, maar die gelooft hem niet helemaal. Dit wantrouwen groeit als de klerk van Wright helemaal niets weet over de wissel en Wright zelf glashard ontkent dat er ooit een wissel heeft bestaan...
Arendsoog en Witte Veder ontdekken wel dat er een bedrag naar de "Silver Dollar Ranch" is overgemaakt ter grootte van hun wissel... Toeval?
Arendsoog ontdekt dat de bediende in het hotel waar ze sliepen een man heeft binnengelaten in hun kamer. Ze gaan in de richting waar de man naartoe is gedaan, maar... treffen de man dood aan. In een vuurtje vlak bij de man vinden ze de verbrande snippers van de wissel...
Het huis van Wright wordt opgeblazen, Arendsoog's kudde wordt met een nieuw brandmerk teruggevonden en Arendsoog wordt verdacht van de moord op Wright. Hoe zal dat aflopen?
ISBN 9789020857221 Malmberg | februari 1994
P. Nowee
Arendsoog levert volgens afspraak een grote kudde af bij Charles Wright. Hij krijgt daarvoor een wissel van ongeveer 20.000 dollar...
Als Arendsoog echter in zijn hotel is aangekomen en daar uit het bad stapt, is de wissel ineens verdwenen! De sheriff wordt gewaarschuwd, maar die gelooft hem niet helemaal. Dit wantrouwen groeit als de klerk van Wright helemaal niets weet over de wissel en Wright zelf glashard ontkent dat er ooit een wissel heeft bestaan...
Arendsoog en Witte Veder ontdekken wel dat er een bedrag naar de "Silver Dollar Ranch" is overgemaakt ter grootte van hun wissel... Toeval?
Arendsoog ontdekt dat de bediende in het hotel waar ze sliepen een man heeft binnengelaten in hun kamer. Ze gaan in de richting waar de man naartoe is gedaan, maar... treffen de man dood aan. In een vuurtje vlak bij de man vinden ze de verbrande snippers van de wissel...
Het huis van Wright wordt opgeblazen, Arendsoog's kudde wordt met een nieuw brandmerk teruggevonden en Arendsoog wordt verdacht van de moord op Wright. Hoe zal dat aflopen?
ISBN 9789020857221 Malmberg | februari 1994
Knijp nu je ogen dicht
Marc Wildemeersch
Knijp nu je ogen dicht is het romandebuut voor volwassenen van Marc Wildemeersch over de `grote oorlog' die in tegenstelling tot de Tweede Wereldoorlog slechts sporadisch thema is in de Nederlandse (inclusief de Vlaamse!) literatuur.
De titel staat voor zowat alles wat in het boek vervat zit en komt uit het gedicht Wiegeliedje voor de geliefde van Paul Van Ostaijen, een personage in de roman. Het is geschreven in Antwerpen op 29 april 1918, tijdens het laatste offensief van de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog. Hij droeg het op aan zijn grote liefde Emma Clement: Knijp nu je ogen dicht, mijn luie luipaard en strek je heupen naar je lust. Ach du, du.
Evenals dit gedicht ademt de roman liefde en passie uit. Bert Stubbe, de protagonist in Wildemeersch roman, raakt net voor hij in 1914 vertrekt naar Canada in de ban van de wulpse Anna Vere. Mede daardoor voelt hij zich nooit echt goed in zijn vel in het beloofde land van vele migranten.
Verder verwijst de titel naar de vlucht voor de werkelijkheid. De Grote Oorlog is uitgebroken en Bert besluit zonder enige illusie naar Europa terug te keren om er met de Canadezen tegen de Duitsers te vechten. Hij gaat bijna ten onder aan de verschrikking van de oorlog, maar loopt dan opnieuw Anna tegen het lijf. Samen proberen zij niet vermalen te worden in de blinde mechaniek van een wereldoorlog.
Van Ostaijen is in het bezette Antwerpen gebleven en collaboreert met de Duitsers. Na de oorlog vinden Anna, Bert, Paul en Emma elkaar terug in Berlijn en proberen ze elk op hun manier met hun verleden af te rekenen. De hoofdstad van het ontredderde Duitsland vormt daarvoor het ideale kader.
Tenslotte slaat de titel op de oerfunctie van literatuur: sluit je ogen en laat het verhaal je meesleuren naar een andere wereld. Enerzijds dompelt Wereldoorlog I de lezer in een hallucinant universum van chemische oorlogsvoering, kanonnenvlees en geestelijke ontaarding. Anderzijds lonkt een wereld van intellectuele hoogstandjes en lichamelijk genot. Keuze is er helaas niet. Knijp nu je ogen dicht gaat over de zoektocht van een man naar zichzelf en zijn relatie tot de anderen.
NBD|Biblion recensie
De eerste roman voor volwassenen van Marc Wildemeersch is op zijn minst bijzonder te noemen. Bert is de beste vriend van Paul, dichter uit Antwerpen, die met zijn achternaam Van Ostayen heet. In het boek wordt de hoofdrolspeler Bert verliefd op Anna, vlak voordat hij vertrekt naar Canada. Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, komt hij terug. Hij vecht, verliest vriend en vijand en ontmoet zijn Anna opnieuw. Samen met haar zoekt hij opnieuw rust en vrede bij Paul, die inmiddels in Berlijn woont. Bert en Anne hebben echter te veel meegemaakt. De laatste strofe is prozaisch: "Net als een koppel voor het slapengaan: ze hebben wat geknuffeld, liggen een tijdje met hun benen over elkaar. Nu is het tijd om te slapen en elk legt zich op zijn zij. Twee eilanden die even samen kwamen en nu weer van elkaar wegdrijven, zo groeien ze dichter en dichter uiteen. Zo begint de vreugde van de eenzaamheid". Maar Van Ostayen schrijft er zijn grootste werk, de bundel 'Bezette Stad'. Een interessante combinatie van fictie en werkelijkheid.
(Biblion recensie, Drs. E.A. van Kemenade)
ISBN 9789062655519 Paperback 192 pagina's | Uitgeverij Knipscheer | maart 2003
Marc Wildemeersch
Knijp nu je ogen dicht is het romandebuut voor volwassenen van Marc Wildemeersch over de `grote oorlog' die in tegenstelling tot de Tweede Wereldoorlog slechts sporadisch thema is in de Nederlandse (inclusief de Vlaamse!) literatuur.
De titel staat voor zowat alles wat in het boek vervat zit en komt uit het gedicht Wiegeliedje voor de geliefde van Paul Van Ostaijen, een personage in de roman. Het is geschreven in Antwerpen op 29 april 1918, tijdens het laatste offensief van de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog. Hij droeg het op aan zijn grote liefde Emma Clement: Knijp nu je ogen dicht, mijn luie luipaard en strek je heupen naar je lust. Ach du, du.
Evenals dit gedicht ademt de roman liefde en passie uit. Bert Stubbe, de protagonist in Wildemeersch roman, raakt net voor hij in 1914 vertrekt naar Canada in de ban van de wulpse Anna Vere. Mede daardoor voelt hij zich nooit echt goed in zijn vel in het beloofde land van vele migranten.
Verder verwijst de titel naar de vlucht voor de werkelijkheid. De Grote Oorlog is uitgebroken en Bert besluit zonder enige illusie naar Europa terug te keren om er met de Canadezen tegen de Duitsers te vechten. Hij gaat bijna ten onder aan de verschrikking van de oorlog, maar loopt dan opnieuw Anna tegen het lijf. Samen proberen zij niet vermalen te worden in de blinde mechaniek van een wereldoorlog.
Van Ostaijen is in het bezette Antwerpen gebleven en collaboreert met de Duitsers. Na de oorlog vinden Anna, Bert, Paul en Emma elkaar terug in Berlijn en proberen ze elk op hun manier met hun verleden af te rekenen. De hoofdstad van het ontredderde Duitsland vormt daarvoor het ideale kader.
Tenslotte slaat de titel op de oerfunctie van literatuur: sluit je ogen en laat het verhaal je meesleuren naar een andere wereld. Enerzijds dompelt Wereldoorlog I de lezer in een hallucinant universum van chemische oorlogsvoering, kanonnenvlees en geestelijke ontaarding. Anderzijds lonkt een wereld van intellectuele hoogstandjes en lichamelijk genot. Keuze is er helaas niet. Knijp nu je ogen dicht gaat over de zoektocht van een man naar zichzelf en zijn relatie tot de anderen.
NBD|Biblion recensie
De eerste roman voor volwassenen van Marc Wildemeersch is op zijn minst bijzonder te noemen. Bert is de beste vriend van Paul, dichter uit Antwerpen, die met zijn achternaam Van Ostayen heet. In het boek wordt de hoofdrolspeler Bert verliefd op Anna, vlak voordat hij vertrekt naar Canada. Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, komt hij terug. Hij vecht, verliest vriend en vijand en ontmoet zijn Anna opnieuw. Samen met haar zoekt hij opnieuw rust en vrede bij Paul, die inmiddels in Berlijn woont. Bert en Anne hebben echter te veel meegemaakt. De laatste strofe is prozaisch: "Net als een koppel voor het slapengaan: ze hebben wat geknuffeld, liggen een tijdje met hun benen over elkaar. Nu is het tijd om te slapen en elk legt zich op zijn zij. Twee eilanden die even samen kwamen en nu weer van elkaar wegdrijven, zo groeien ze dichter en dichter uiteen. Zo begint de vreugde van de eenzaamheid". Maar Van Ostayen schrijft er zijn grootste werk, de bundel 'Bezette Stad'. Een interessante combinatie van fictie en werkelijkheid.
(Biblion recensie, Drs. E.A. van Kemenade)
ISBN 9789062655519 Paperback 192 pagina's | Uitgeverij Knipscheer | maart 2003
Het bedrogen oog
de kunst van de trompe-l'oeil
Nicolaas Matsiers
Het oog bedrogen, trompe-l'oeil: deze term wordt gebruikt voor een vorm van realisme die bedrieglijk echt is. In de klassieke oudheid wordt al geschreven over schilders die zo natuurgetrouw schilderden dat hun werk de omgeving in verwarring bracht. Zo zou de hofschilder van Alexander de Grote ooit een slang hebben geschilderd die de kwetterende vogels tot zwijgen bracht.
Met een literaire blik beschrijft Nicolaas Matsier de trompe-l'oeil. Hij legt dwarsverbanden door de eeuwen heen en verbindt Rembrandt met Vermeer en Van Hoogstraten met de eigentijdse Reuter en Banksy. In Het bedrogen oog leidt Matsier de lezer door een mozaïek van een van de meest bijzondere vormen van schilderkunst.
Nicolaas Matsier studeerde Klassieke Talen en Filosofie. Hij publiceerde diverse verhalenbundels, novelles en romans, zoals Gesloten huis en Het achtenveertigste uur. Matsier vertaalde onder meer werk van, Stefan Themerson en Xenophon. Hij was redacteur van het tijdschrift Raster en schrijft onder andere voor de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en Vrij Nederland.
NBD|Biblion recensie
Kunsthistorisch overzicht van de trompe-l'oeil (een zo bedrieglijk natuurgetrouw geschilderde afbeelding dat ze echt lijkt), geschreven door classicus en romanschrijver Matsier (1945). De geschiedenis is weergegeven vanaf de Klassieke Oudheid tot en met hedendaagse facadeschilderingen en stoepkrijt kunstenaars. Deze realistische kunstvorm is een uitloper van het illusionisme en heeft als doel de toeschouwer op het verkeerde been te zetten. Het lijkt alsof het afgebeelde werkelijkheid is, voorbeelden zijn een geschilderd omgevouwen etiket, een weg, een nis, een muurkastje of een vlieg op het doek. In dit overzicht worden 125 afzonderlijke kunstwerken van individuele kunstenaars op chronologische volgorde getoond en besproken. De teksten zijn toegankelijk en zeer uitgebreid (een of twee pagina's per onderwerp). De nadruk ligt op 15-20e-eeuwse schilderijen. Met appendix van sterke verhalen over bedriegers en bedrogenen. Uitstekend gedocumenteerd overzicht dat in het Nederlands nog niet bestond.
(NBD|Biblion recensie, Annemiek Buijs)
de kunst van de trompe-l'oeil
Nicolaas Matsiers
Het oog bedrogen, trompe-l'oeil: deze term wordt gebruikt voor een vorm van realisme die bedrieglijk echt is. In de klassieke oudheid wordt al geschreven over schilders die zo natuurgetrouw schilderden dat hun werk de omgeving in verwarring bracht. Zo zou de hofschilder van Alexander de Grote ooit een slang hebben geschilderd die de kwetterende vogels tot zwijgen bracht.
Met een literaire blik beschrijft Nicolaas Matsier de trompe-l'oeil. Hij legt dwarsverbanden door de eeuwen heen en verbindt Rembrandt met Vermeer en Van Hoogstraten met de eigentijdse Reuter en Banksy. In Het bedrogen oog leidt Matsier de lezer door een mozaïek van een van de meest bijzondere vormen van schilderkunst.
Nicolaas Matsier studeerde Klassieke Talen en Filosofie. Hij publiceerde diverse verhalenbundels, novelles en romans, zoals Gesloten huis en Het achtenveertigste uur. Matsier vertaalde onder meer werk van, Stefan Themerson en Xenophon. Hij was redacteur van het tijdschrift Raster en schrijft onder andere voor de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en Vrij Nederland.
NBD|Biblion recensie
Kunsthistorisch overzicht van de trompe-l'oeil (een zo bedrieglijk natuurgetrouw geschilderde afbeelding dat ze echt lijkt), geschreven door classicus en romanschrijver Matsier (1945). De geschiedenis is weergegeven vanaf de Klassieke Oudheid tot en met hedendaagse facadeschilderingen en stoepkrijt kunstenaars. Deze realistische kunstvorm is een uitloper van het illusionisme en heeft als doel de toeschouwer op het verkeerde been te zetten. Het lijkt alsof het afgebeelde werkelijkheid is, voorbeelden zijn een geschilderd omgevouwen etiket, een weg, een nis, een muurkastje of een vlieg op het doek. In dit overzicht worden 125 afzonderlijke kunstwerken van individuele kunstenaars op chronologische volgorde getoond en besproken. De teksten zijn toegankelijk en zeer uitgebreid (een of twee pagina's per onderwerp). De nadruk ligt op 15-20e-eeuwse schilderijen. Met appendix van sterke verhalen over bedriegers en bedrogenen. Uitstekend gedocumenteerd overzicht dat in het Nederlands nog niet bestond.
(NBD|Biblion recensie, Annemiek Buijs)
Ooggetuigen van de Gouden Eeuw
in meer dan honderd reportages
Rene van Stipriaan
De beeldenstorm, het ontzet van Leiden en de moord op Willem van Oranje - het zijn legendarische momenten uit de Nederlandse vrijheidsoorlog, die het begin van een ongekende bloeiperiode markeren: de Gouden Eeuw. Het was een tijd waarin de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden met ontzag werd gadegeslagen en de VOC de lakens uitdeelde op de wereldzeeën. Het waren mooie jaren voor avonturiers: ontdekkingsreizen, veldtochten en zeeslagen stonden borg voor spektakel. En telkens waren er individuen die aan het papier toevertrouwden wat ze zagen. In "Ooggetuigen van de Gouden Eeuw" heeft René van Stipriaan de opmerkelijkste verslagen bij elkaar gebracht. We zien de jonge Filips II geldstukken uitstrooien in de straten van Antwerpen, we gaan met Maurits de Slag bij Nieuwpoort in en we zijn aanwezig bij de politieke moord op de gebroeders De Witt. Ook vinden we in deze bundel talrijke getuigenissen van het "normale" leven. En we betrappen vele beroemde Gouden Eeuwers in hun alledaagse doen en laten: de jonge Rembrandt in zijn atelier, Huygens aan het ziekbed van zijn vrouw Sterre, en Anthonie van Leeuwenhoek die door de microscoop naar zijn eigen sperma kijkt. In meer dan honderd reportages geeft Ooggetuigen van de Gouden Eeuw een verrassend beeld van een glorieus tijdperk. In deze nieuwe editie zijn vele verslagen voorzien van bijzondere, aangrijpende en vaak verrassende illustraties, waardoor de beschreven gebeurtenissen nog sterker op de lezer zullen inwerken.
NBD|Biblion recensie
Free lance publicist Rene van Stipriaan verzamelde tientallen verhalen over gebeurtenissen in de periode 1549-1702 zoals die zijn opgeschreven door de mensen van toen. Zowel de 'grote' geschiedenis (veldslagen en dergelijke) als de 'kleine' over het leven van alledag komen zo op indringende wijze de huiskamer binnen. Sommige teksten heeft de bewerker 'hertaald', dat wil zeggen in modern Nederlands omgezet. Dat had hij ook mogen doen met enkele oudere tekstuitgaven waarvan het Nederlands nu wat gedateerd aandoet. De selectie zelf is buitengewoon geslaagd. Tal van facetten van het leven van toen en bijna alle standen komen aan het woord. Vaak bloedstollende belevenissen buitengaats, in de kolonien en op weg daarnaartoe. Achterin een opgave van de vindplaats van de originele edities en personalia van ooggetuigen. Deze editie is voorzien van een groot aantal bijpassende, historische zwartwitillustraties.
(Biblion recensie, Redactie)
ISBN 9789035127586 Paperback 270 pagina's | Bert Bakker | maart 2005
in meer dan honderd reportages
Rene van Stipriaan
De beeldenstorm, het ontzet van Leiden en de moord op Willem van Oranje - het zijn legendarische momenten uit de Nederlandse vrijheidsoorlog, die het begin van een ongekende bloeiperiode markeren: de Gouden Eeuw. Het was een tijd waarin de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden met ontzag werd gadegeslagen en de VOC de lakens uitdeelde op de wereldzeeën. Het waren mooie jaren voor avonturiers: ontdekkingsreizen, veldtochten en zeeslagen stonden borg voor spektakel. En telkens waren er individuen die aan het papier toevertrouwden wat ze zagen. In "Ooggetuigen van de Gouden Eeuw" heeft René van Stipriaan de opmerkelijkste verslagen bij elkaar gebracht. We zien de jonge Filips II geldstukken uitstrooien in de straten van Antwerpen, we gaan met Maurits de Slag bij Nieuwpoort in en we zijn aanwezig bij de politieke moord op de gebroeders De Witt. Ook vinden we in deze bundel talrijke getuigenissen van het "normale" leven. En we betrappen vele beroemde Gouden Eeuwers in hun alledaagse doen en laten: de jonge Rembrandt in zijn atelier, Huygens aan het ziekbed van zijn vrouw Sterre, en Anthonie van Leeuwenhoek die door de microscoop naar zijn eigen sperma kijkt. In meer dan honderd reportages geeft Ooggetuigen van de Gouden Eeuw een verrassend beeld van een glorieus tijdperk. In deze nieuwe editie zijn vele verslagen voorzien van bijzondere, aangrijpende en vaak verrassende illustraties, waardoor de beschreven gebeurtenissen nog sterker op de lezer zullen inwerken.
NBD|Biblion recensie
Free lance publicist Rene van Stipriaan verzamelde tientallen verhalen over gebeurtenissen in de periode 1549-1702 zoals die zijn opgeschreven door de mensen van toen. Zowel de 'grote' geschiedenis (veldslagen en dergelijke) als de 'kleine' over het leven van alledag komen zo op indringende wijze de huiskamer binnen. Sommige teksten heeft de bewerker 'hertaald', dat wil zeggen in modern Nederlands omgezet. Dat had hij ook mogen doen met enkele oudere tekstuitgaven waarvan het Nederlands nu wat gedateerd aandoet. De selectie zelf is buitengewoon geslaagd. Tal van facetten van het leven van toen en bijna alle standen komen aan het woord. Vaak bloedstollende belevenissen buitengaats, in de kolonien en op weg daarnaartoe. Achterin een opgave van de vindplaats van de originele edities en personalia van ooggetuigen. Deze editie is voorzien van een groot aantal bijpassende, historische zwartwitillustraties.
(Biblion recensie, Redactie)
ISBN 9789035127586 Paperback 270 pagina's | Bert Bakker | maart 2005
Allemaal oogjes
Mylo Freeman
Tijger is boos, Giraffe is verdrietig
en Varken is blij ...
En allemaal hebben ze oogjes
die meekijken als je dit boekje beweegt.
Een boekje vol herkenbare gevoelens in vrolijke kleuren.
Voor peuters vanaf 18 maanden
met de emoties van het kind als thema.
NBD|Biblion recensie
Stevig vierkant hardkartonnen prentenboekje met afgeronde hoeken waarin zes verschillende emoties (boos, verlegen, verbaasd, bang, verdrietig en blij) worden uitgebeeld door middel van gezichtsuitdrukkingen op dierfiguren. In het midden van het voorblad en in elke pagina zitten twee ronde gaten, waarin twee plastic ogen zichtbaar zijn, die stevig op de binnenkant van het achterblad zijn vastgeplakt. Op de linker pagina staat telkens een eenvoudige kleine tekening van een dier dat iets overkomt met een korte tekst die vertelt wat er gebeurt. Het woord van de bijbehorende emotie is groot en vet gedrukt, waarna op de rechter pagina het dierenhoofd is afgebeeld waarin de peuter die emotie kan herkennen. De emoties verlegen en verbaasd zijn niet echt duidelijk herkenbaar in de tekening, maar aan de hand van dit boekje wel goed uit te leggen aan de peuter. De tekst en de tekeningen van het boekje beginnen en eindigen direct aan de binnenkant van het omslag. Een leuk vrolijk gekleurd boekje voor de allerkleinsten. Vanaf ca. 1,5 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Ria Scholten-Boswerger)
ISBN 9789044808407 Hardcover 14 pagina's | Clavis B.V.B.A., Uitgeverij | april 2008
Mylo Freeman
Tijger is boos, Giraffe is verdrietig
en Varken is blij ...
En allemaal hebben ze oogjes
die meekijken als je dit boekje beweegt.
Een boekje vol herkenbare gevoelens in vrolijke kleuren.
Voor peuters vanaf 18 maanden
met de emoties van het kind als thema.
NBD|Biblion recensie
Stevig vierkant hardkartonnen prentenboekje met afgeronde hoeken waarin zes verschillende emoties (boos, verlegen, verbaasd, bang, verdrietig en blij) worden uitgebeeld door middel van gezichtsuitdrukkingen op dierfiguren. In het midden van het voorblad en in elke pagina zitten twee ronde gaten, waarin twee plastic ogen zichtbaar zijn, die stevig op de binnenkant van het achterblad zijn vastgeplakt. Op de linker pagina staat telkens een eenvoudige kleine tekening van een dier dat iets overkomt met een korte tekst die vertelt wat er gebeurt. Het woord van de bijbehorende emotie is groot en vet gedrukt, waarna op de rechter pagina het dierenhoofd is afgebeeld waarin de peuter die emotie kan herkennen. De emoties verlegen en verbaasd zijn niet echt duidelijk herkenbaar in de tekening, maar aan de hand van dit boekje wel goed uit te leggen aan de peuter. De tekst en de tekeningen van het boekje beginnen en eindigen direct aan de binnenkant van het omslag. Een leuk vrolijk gekleurd boekje voor de allerkleinsten. Vanaf ca. 1,5 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Ria Scholten-Boswerger)
ISBN 9789044808407 Hardcover 14 pagina's | Clavis B.V.B.A., Uitgeverij | april 2008
Eenoog
Leen Huet
Persoonlijke zoektocht van een vrouw naar vriendschap en liefde in Florence
In het Brusselse Wiertzmuseum bekijkt een vrouw het schilderij De cycloop. Ze is zelf kunstenaar en bevindt zich in een verlammende impasse. Geïnspireerd door een bizar detail in het werk van de meester, beslist ze impulsief om alles achter te laten en terug te keren naar de plaats waar ze zeventien jaar geleden haar bestemming vond: Florence. Tussen kunstschatten en bedelaars, tussen heldere inzichten en het geraaskal van gekken, tussen gemis en moed probeert ze de draad van haar leven opnieuw op te pakken en in het reine te komen met het einde van vriendschap, het begin van liefde en de kwetsbaarheid van afstamming. Dit is het portret van een onbekende dame, het portret van een beroemde stad, in rijk clair-obscur.
NBD|Biblion recensie
In deze roman vertelt de Vlaamse kunsthistorica en schrijfster (1966) het verhaal van een schilderes die na een bezoek aan het Brusselse Wiertzmuseum, waar ze het schilderij De cycloop ziet, aan haar talent en toekomst gaat twijfelen en terugkeert naar Florence. Ze woonde daar zeventien jaar geleden en sloot toen vriendschap met een Japans meisje, met wie het later tot een breuk kwam. Vlak voor haar vertrek ontmoet ze een getrouwde schrijver op wie ze verliefd wordt en die ze ontvlucht. De roman begint met een briefaanhef, maar doordat de jij tot wie de ik zich richt steeds wisselt, werkt deze vorm verwarrend. Haar erudiete 'monoloog' is doorspekt met verwijzingen naar kunst en literatuur, wat nogal wat van de lezer vraagt. Huet thematiseert in een heldere, soms telegramachtige stijl zaken als moederschap, vriendschap, de waarde van kunst(enaarschap) en zelfkennis. Huet studeerde naast kunstgeschiedenis ook filosofie en schreef eerder o.a. 'Mijn Belgie', essaybundels over kunst en literatuur, een historische studie naar kunstenaressen, een reisboek langs musea en 'Venetie, een literaire ontdekkingsreis'. Kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, J.A.M. van den Broek)
ISBN 9789045007694 189 pagina's | Atlas | maart 2009
Leen Huet
Persoonlijke zoektocht van een vrouw naar vriendschap en liefde in Florence
In het Brusselse Wiertzmuseum bekijkt een vrouw het schilderij De cycloop. Ze is zelf kunstenaar en bevindt zich in een verlammende impasse. Geïnspireerd door een bizar detail in het werk van de meester, beslist ze impulsief om alles achter te laten en terug te keren naar de plaats waar ze zeventien jaar geleden haar bestemming vond: Florence. Tussen kunstschatten en bedelaars, tussen heldere inzichten en het geraaskal van gekken, tussen gemis en moed probeert ze de draad van haar leven opnieuw op te pakken en in het reine te komen met het einde van vriendschap, het begin van liefde en de kwetsbaarheid van afstamming. Dit is het portret van een onbekende dame, het portret van een beroemde stad, in rijk clair-obscur.
NBD|Biblion recensie
In deze roman vertelt de Vlaamse kunsthistorica en schrijfster (1966) het verhaal van een schilderes die na een bezoek aan het Brusselse Wiertzmuseum, waar ze het schilderij De cycloop ziet, aan haar talent en toekomst gaat twijfelen en terugkeert naar Florence. Ze woonde daar zeventien jaar geleden en sloot toen vriendschap met een Japans meisje, met wie het later tot een breuk kwam. Vlak voor haar vertrek ontmoet ze een getrouwde schrijver op wie ze verliefd wordt en die ze ontvlucht. De roman begint met een briefaanhef, maar doordat de jij tot wie de ik zich richt steeds wisselt, werkt deze vorm verwarrend. Haar erudiete 'monoloog' is doorspekt met verwijzingen naar kunst en literatuur, wat nogal wat van de lezer vraagt. Huet thematiseert in een heldere, soms telegramachtige stijl zaken als moederschap, vriendschap, de waarde van kunst(enaarschap) en zelfkennis. Huet studeerde naast kunstgeschiedenis ook filosofie en schreef eerder o.a. 'Mijn Belgie', essaybundels over kunst en literatuur, een historische studie naar kunstenaressen, een reisboek langs musea en 'Venetie, een literaire ontdekkingsreis'. Kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, J.A.M. van den Broek)
ISBN 9789045007694 189 pagina's | Atlas | maart 2009
Eenoog in het land van de blinden
R. Guepin
Dit boek bevat het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een Oostenrijkse boswachter die in de jaren 1920 door geduldige observatie van de natuur een nieuwe energiebron ontdekt. Kortstondig wordt hij wereldberoemd. Jaloerse wetenschappers verklaren hem voor gek en proberen hem opgesloten te krijgen. De industrie probeert hem zijn geheim te ontfutselen. Politici proberen hem voor hun karretje te spannen.
NBD|Biblion recensie
Dit is een deels gefictionaliseerd relaas (of als men wil een documentaire roman) over de boswachter Viktor Kijkberger, gebaseerd op de Oostenrijkse uitvinder Viktor Schauberger (1885-1958). Afgezien van de veranderde naam van de hoofdpersoon is het goed als non-fictie te lezen. Kijkberger heeft vroeg in zijn loopbaan een forel de hindernis van een waterval zien nemen en is daardoor gaan nadenken over hoe die forel aan de enorme kracht komt die daarvoor nodig is. Al observerend ontdekt hij ongekende (en wellicht onmogelijke) krachten in de natuur en slaat hij aan het experimenteren met zelfgemaakte apparaten, waarin hij middels de 'inspirerende beweging' grote en heilzame krachten opwekt.
Gezien de ingrijpende invloed van zijn perpetuum mobile op de maatschappij in het Europa van Hitler en de wens van de V.S. om zijn vinding alleen aan de massa te schenken en niet aan de machthebbers, wordt hij door iedereen gezocht.
Het boek leest als een spannend jongensboek, is voorzien van veel zwart-witfoto's en andere illustraties, maar zou nog eens door een corrector bekeken moeten worden. Paperback; kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, N.A.V.)
ISBN 9789078070276 Paperback 425 pagina's | Frontier Publishing | januari 2010
R. Guepin
Dit boek bevat het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een Oostenrijkse boswachter die in de jaren 1920 door geduldige observatie van de natuur een nieuwe energiebron ontdekt. Kortstondig wordt hij wereldberoemd. Jaloerse wetenschappers verklaren hem voor gek en proberen hem opgesloten te krijgen. De industrie probeert hem zijn geheim te ontfutselen. Politici proberen hem voor hun karretje te spannen.
NBD|Biblion recensie
Dit is een deels gefictionaliseerd relaas (of als men wil een documentaire roman) over de boswachter Viktor Kijkberger, gebaseerd op de Oostenrijkse uitvinder Viktor Schauberger (1885-1958). Afgezien van de veranderde naam van de hoofdpersoon is het goed als non-fictie te lezen. Kijkberger heeft vroeg in zijn loopbaan een forel de hindernis van een waterval zien nemen en is daardoor gaan nadenken over hoe die forel aan de enorme kracht komt die daarvoor nodig is. Al observerend ontdekt hij ongekende (en wellicht onmogelijke) krachten in de natuur en slaat hij aan het experimenteren met zelfgemaakte apparaten, waarin hij middels de 'inspirerende beweging' grote en heilzame krachten opwekt.
Gezien de ingrijpende invloed van zijn perpetuum mobile op de maatschappij in het Europa van Hitler en de wens van de V.S. om zijn vinding alleen aan de massa te schenken en niet aan de machthebbers, wordt hij door iedereen gezocht.
Het boek leest als een spannend jongensboek, is voorzien van veel zwart-witfoto's en andere illustraties, maar zou nog eens door een corrector bekeken moeten worden. Paperback; kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, N.A.V.)
ISBN 9789078070276 Paperback 425 pagina's | Frontier Publishing | januari 2010
Kattenoog
Margaret Atwood
Schilderes Elaine Risley, een vrouw van achter in de veertig, keert terug naar Toronto, een stad die ze vele jaren geleden ontvluchtte in de hoop alle obsederende herinneringen aan haar vroegere leven achter zich te laten: haar schooltijd vlak na de Tweede Wereldoorlog, haar puberteit in de jaren vijftig, het avant-gardekunstwereldje van de jaren zestig en het feminisme van de vroege jaren zeventig.
NBD|Biblion recensie
Voor de officiele opening van een overzichtstentoonstelling van haar werk keert een Canadese schilderes van middelbare leeftijd terug naar de stad waarin ze opgroeide en kijkt ze terug op haar leven. Tot haar 9e trok ze met haar onconventionele ouders door Noord-Canada, en was er nauwelijks sprake van scheiding tussen de seksen. Na hun verhuizing naar Toronto werd ze geconfronteerd met de macht van het aparte meisjeswereldje en van de drie vriendinnen, die haar terroriseerden tot zij te sterk voor hen werd.
Margaret Atwood (1939) is een belangrijke Canadese schrijfster van zowel poezie als proza. Zij observeert scherp, formuleert raak en beschrijft heel kernachtig de vaak wrede meisjeswereld. Bijzonder indringend en herkenbaar laat zij zien hoe iemand die afwijkt wordt geterroriseerd en hoe dergelijke ervaringen een leven blijvend kunnen beinvloeden. Een prachtige roman, die goed vertaald is.
Pocketeditie; zeer kleine letter, krappe marge.
(Biblion recensie, Redactie)
ISBN 9789057135965 Paperback 412 pagina's | Uitgeverij Prometheus | juli 2002
Vertaald door Gerrit de Blaauw
Margaret Atwood
Schilderes Elaine Risley, een vrouw van achter in de veertig, keert terug naar Toronto, een stad die ze vele jaren geleden ontvluchtte in de hoop alle obsederende herinneringen aan haar vroegere leven achter zich te laten: haar schooltijd vlak na de Tweede Wereldoorlog, haar puberteit in de jaren vijftig, het avant-gardekunstwereldje van de jaren zestig en het feminisme van de vroege jaren zeventig.
NBD|Biblion recensie
Voor de officiele opening van een overzichtstentoonstelling van haar werk keert een Canadese schilderes van middelbare leeftijd terug naar de stad waarin ze opgroeide en kijkt ze terug op haar leven. Tot haar 9e trok ze met haar onconventionele ouders door Noord-Canada, en was er nauwelijks sprake van scheiding tussen de seksen. Na hun verhuizing naar Toronto werd ze geconfronteerd met de macht van het aparte meisjeswereldje en van de drie vriendinnen, die haar terroriseerden tot zij te sterk voor hen werd.
Margaret Atwood (1939) is een belangrijke Canadese schrijfster van zowel poezie als proza. Zij observeert scherp, formuleert raak en beschrijft heel kernachtig de vaak wrede meisjeswereld. Bijzonder indringend en herkenbaar laat zij zien hoe iemand die afwijkt wordt geterroriseerd en hoe dergelijke ervaringen een leven blijvend kunnen beinvloeden. Een prachtige roman, die goed vertaald is.
Pocketeditie; zeer kleine letter, krappe marge.
(Biblion recensie, Redactie)
ISBN 9789057135965 Paperback 412 pagina's | Uitgeverij Prometheus | juli 2002
Vertaald door Gerrit de Blaauw
Oog in oog
Frits Abrahams
Frits Abrahams is een beroepszapper, maar kijkt zelfs het ergste programma beleefd helemaal uit voor hij tot zijn oordeel komt. Al sedert 1994 is Abrahams' rubriek 'Oog in Oog' in NRC Handelsblad een must voor vele lezers en een bron van zorg voor menig programmamaker. Alles heeft zijn aandacht: zware documentaires, kneuterige koffiepgrogramma's, een wijdbeense RTL-presentatrice, de begrafenis van Diana, de Elfstedentocht. Hilarische stukken, ontroerende observaties, vlijmscherpe analyses. Deze columns bieden een markant tijdsbeeld, een kleurrijk portret van televisie en samenleving in de jaren negentig en vermaak op hoog niveau.
NBD|Biblion recensie
Van NRC Handelsblad-redacteur Frits Abrahams verscheen eerder de interviewbundel 'Uiteindelijk helpt niets'. Ook zijn befaamde rechtbankcolumns verschenen in druk en wel in de bundels 'Onder verdenking' en 'Daar sta je dan'. Tegenwoordig geldt Abrahams als een van de laatste serieuze televisiecritici. In zijn inmiddels beroemde en in Hilversum gevreesde dagelijkse rubriek 'Oog in al' becommentarieert beroepszapper Abrahams op intelligente en spitse wijze het almaar groeiende televisie-aanbod. Een alfabetisch gerangschikte selectie van deze columns is nu gebundeld. Het gaat om herziene versies van columns uit de rubrieken 'Oog in al' en 'Zendtijd'. Abrahams bespreekt onder meer televisie-optredens van politici (Frits Bolkestein, Elco Brinkman), voetballers (Marco van Basten, Johan Cruijff) en presentatoren (Sonja Barend, Ischa Meyer, Paul de Leeuw). Hij laat ook zijn licht schijnen over mediaspektakels als de Elfstedentocht en Prinsjesdag en behandelt het thema seksualiteit als 'het laatste taboe'. Tezamen vormen deze columns - in totaal 98 - een prachtig tijdsbeeld van de jaren negentig. Met proloog, epiloog en namenregister. Vrij kleine letter.
(Biblion recensie, B. van de Graaf.)
ISBN 9789057590627 Paperback 200 pagina's | Uitgeverij Podium B.V. | maart 1998
Frits Abrahams
Frits Abrahams is een beroepszapper, maar kijkt zelfs het ergste programma beleefd helemaal uit voor hij tot zijn oordeel komt. Al sedert 1994 is Abrahams' rubriek 'Oog in Oog' in NRC Handelsblad een must voor vele lezers en een bron van zorg voor menig programmamaker. Alles heeft zijn aandacht: zware documentaires, kneuterige koffiepgrogramma's, een wijdbeense RTL-presentatrice, de begrafenis van Diana, de Elfstedentocht. Hilarische stukken, ontroerende observaties, vlijmscherpe analyses. Deze columns bieden een markant tijdsbeeld, een kleurrijk portret van televisie en samenleving in de jaren negentig en vermaak op hoog niveau.
NBD|Biblion recensie
Van NRC Handelsblad-redacteur Frits Abrahams verscheen eerder de interviewbundel 'Uiteindelijk helpt niets'. Ook zijn befaamde rechtbankcolumns verschenen in druk en wel in de bundels 'Onder verdenking' en 'Daar sta je dan'. Tegenwoordig geldt Abrahams als een van de laatste serieuze televisiecritici. In zijn inmiddels beroemde en in Hilversum gevreesde dagelijkse rubriek 'Oog in al' becommentarieert beroepszapper Abrahams op intelligente en spitse wijze het almaar groeiende televisie-aanbod. Een alfabetisch gerangschikte selectie van deze columns is nu gebundeld. Het gaat om herziene versies van columns uit de rubrieken 'Oog in al' en 'Zendtijd'. Abrahams bespreekt onder meer televisie-optredens van politici (Frits Bolkestein, Elco Brinkman), voetballers (Marco van Basten, Johan Cruijff) en presentatoren (Sonja Barend, Ischa Meyer, Paul de Leeuw). Hij laat ook zijn licht schijnen over mediaspektakels als de Elfstedentocht en Prinsjesdag en behandelt het thema seksualiteit als 'het laatste taboe'. Tezamen vormen deze columns - in totaal 98 - een prachtig tijdsbeeld van de jaren negentig. Met proloog, epiloog en namenregister. Vrij kleine letter.
(Biblion recensie, B. van de Graaf.)
ISBN 9789057590627 Paperback 200 pagina's | Uitgeverij Podium B.V. | maart 1998
Oog in oog met kinderen
David Ransom & Hanneke Richard-Nutbey
"Oog in oog met kinderen" is een bijzondere bloemlezing uit het werk van auteurs uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. De gedichten, romanfragmenten en korte verhalen brengen de kindertijd trefzeker in beeld onder noemers als Werk en spel, Vreugde en verdriet en Dromen en nachtmerries. De vele kleurenfoto's zijn stuk voor stuk juweeltjes en maken het boek een feest om in te zien.
NBD|Biblion recensie
Verhalenbundel en fotokijkboek, mooi vormgegeven. De bundel is een bloemlezing van verhaalfragmenten en een enkel gedicht over de kinderjaren, van bekende auteurs uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Elk verhaal wordt met een passende kleurenfoto uit hetzelfde gebied ingeleid. Foto's en teksten zijn met zorg gekozen en goed op elkaar afgestemd, zodat een bijzonder mooi en samenhangend geheel is ontstaan. Ze geven een beeld van dagelijkse gebeurtenissen in een kinderleven, soms vol hardheid en onbegrip, soms vol liefde, maar altijd in een heel andere cultuur gesitueerd. De inleiding, een lyrisch essay over de kindertijd, werd geschreven door de in Engeland wonende Nigeriaanse schrijver Ben Okri. Enkele andere opgenomen auteurs uit de geselecteerde landen zijn: Jung Chang (China), Astrid Roemer (Suriname), Nadine Gordimer (Zuid-Afrika), Anita Desai (India) en Bessie Head (Botswana). Foto's en verhalen zijn goed gedocumenteerd. Achterin informatie over en portretjes van de auteurs. Van de 34 teksten verschenen 20 niet eerder in het Nederlands.
(Biblion recensie, G. Reindersma.)
ISBN 90-6097-481-6 Paperback 127 pagina's Novib 1998
David Ransom & Hanneke Richard-Nutbey
"Oog in oog met kinderen" is een bijzondere bloemlezing uit het werk van auteurs uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. De gedichten, romanfragmenten en korte verhalen brengen de kindertijd trefzeker in beeld onder noemers als Werk en spel, Vreugde en verdriet en Dromen en nachtmerries. De vele kleurenfoto's zijn stuk voor stuk juweeltjes en maken het boek een feest om in te zien.
NBD|Biblion recensie
Verhalenbundel en fotokijkboek, mooi vormgegeven. De bundel is een bloemlezing van verhaalfragmenten en een enkel gedicht over de kinderjaren, van bekende auteurs uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Elk verhaal wordt met een passende kleurenfoto uit hetzelfde gebied ingeleid. Foto's en teksten zijn met zorg gekozen en goed op elkaar afgestemd, zodat een bijzonder mooi en samenhangend geheel is ontstaan. Ze geven een beeld van dagelijkse gebeurtenissen in een kinderleven, soms vol hardheid en onbegrip, soms vol liefde, maar altijd in een heel andere cultuur gesitueerd. De inleiding, een lyrisch essay over de kindertijd, werd geschreven door de in Engeland wonende Nigeriaanse schrijver Ben Okri. Enkele andere opgenomen auteurs uit de geselecteerde landen zijn: Jung Chang (China), Astrid Roemer (Suriname), Nadine Gordimer (Zuid-Afrika), Anita Desai (India) en Bessie Head (Botswana). Foto's en verhalen zijn goed gedocumenteerd. Achterin informatie over en portretjes van de auteurs. Van de 34 teksten verschenen 20 niet eerder in het Nederlands.
(Biblion recensie, G. Reindersma.)
ISBN 90-6097-481-6 Paperback 127 pagina's Novib 1998
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten