Wachten op Matroos
Ingrid Godon
Tijs woont in de vuurtoren. Hij weet dat een zeeman het fijn vindt dat er zo'n lichtje in het donker is. Een zeeman zoals Matroos...
Matroos heeft beloofd dat hij Tijs zal komen halen en elke dag staat Tijs op de vuurtoren te kijken of Matroos komt.
Roos, die elke ochtend eten komt brengen voor Tijs, zegt dat Matroos toch niet komt. "Die is jou allang vergeten" zegt ze. Ook de postbode gelooft niet dat Matroos komt, eigenlijk gelooft niemand dat, behalve Tijs.
Als ik jarig ben, dan komt hij vast denkt Tijs. Hij geeft een feest en iedereen heeft mooie cadeau's meegebracht. Tijs is er wel blij mee maar toch... waar blijft Matroos?
's Avonds laat als iedereen weg is komt er een man het duin op lopen... Het is Matroos!
De volgende ochtend komt Roos eten brengen, maar waar is Tijs? Ook de postbode weet het niet. Ze gaan de vuurtoren in, lopen naar boven en kijken en kijken en wachten en wachten...
Ondanks dat ik het hele verhaal beschrijf kan ik nooit teveel verteld hebben. Het is het geheel van tekst en illustraties die dit boek zo mooi maken. In de 36 pagina's weten Ingrid Godon en André Sollie een sfeer op te roepen die je even doet slikken. De schitterende illustraties stralen het verlangen van Tijs uit en de bezorgheid en liefde van Roos en de postbode.
Alles wordt subtiel en vol warmte weergegeven. De cadeaus zijn liefdevol gekozen en toch heeft Tijs maar één verlangen, dat Matroos terugkomt. Net zoals Roos en de postbode later maar één verlangen hebben, dat Tijs terugkomt.
De tekst is verstild en kort maar zegt genoeg.
Ongelofelijk knap om in die 36 pagina's een verhaal te creëren dat in je hoofd blijft zitten.
Een boek om te koesteren.
ISBN 9021464039 hardcover 36 pagina's oblongformaat Uitgeverij Querido 4-6 jaar
Bekroond met de Gouden Griffel, de Boekenpauw, een Boekenwelp en een Vlag en Wimpel (van de Penseeljury) 2001
Dettie
Ingrid Godon - Wachten op Matroos (4-6 jaar)
Ingrid Godon - Wachten op Matroos (4-6 jaar)
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 jun 2008, 21:24, 2 keer totaal gewijzigd.