Ik denk dat ik Arno Bohlmeijer "kende" omdat zijn boek in de kast staat op de middelbare school. Dat kom ik dan bijna iedere week tegen..dus nu eindelijk maar eens gelezen. Ik vind dit beter dan de boeken over Minnie en Flo...
Eerlijk verraad
Een boekje van honderd pagina's, over de verhouding tussen een leerling en zijn lerares.
Dat is het verhaal, heel kort door de bocht. Maar er speelt meer. De jongen, Jochem, vindt zichzelf heel stoer. Zijn schoolwerk is niet zo belangrijk, vindt hij, lol trappen is veel leuker. Zijn vrienden gaan wel met hem mee, maar Jochem is de gangmaker.
Als er een nieuwe lerares op school verschijnt, Amy, pas 23 jaar en leuk om te zien, is zij al snel het doelwit van adoratie. Jochem bedenkt dan een stunt: hij zal haar wel even versieren en daarvan bewijs leveren. Maar wat er dan gebeurt, dat had hij niet voorzien. Hij moet een moeilijke beslissing nemen, hij moet kiezen, voor zijn vrienden, of voor Amy. Al zwemmend, zijn grote hobby, probeert hij er uit te komen... hij zwemt zo fanatiek dat zijn trainer zich verwondert... dat kan niet goed gaan.
En dat doet het ook niet.
Aardig verhaal. Het is realistisch geschreven, maar Bohlmeijer had best wat dieper op de psychologie in kunnen gaan. Nou ja, dat vind ik, misschien zit een jongere daar helemaal niet op te wachten...
ISBN 90 00 02954 6, 100 pagina's, Amsterdam Van Goor 1993, vanaf 14 jaar
© Marjo
april 2008
Marjo