Vulkanen
Philip Steele
Waarom vinden vulkaanuitbarstingen plaats? Waar vinden ze plaats? Wat zijn hot-spots? Wat is een caldeira? Wat is magma? Wat zijn fumaroles? Pyroklastische stromen?
Als je dit boek leest weet je er alles van. Het vertelt over het hoe en waarom, het wat en waar, en het wanneer ook nog.
Ik moet zeggen dat ik het vrij pittige kost vind. Als ik lees over hoe het er in het binnenste van onze aardbol aan toe gaat, dan kan ik me dat moeilijk voorstellen. Schuivende platen, continentale platen, en oceaanplaten, een subductiezone en ringen van vuur... Het klinkt vreselijk eng en eigenlijk is het dat ook als je in bepaalde gebieden woont. Maar gelukkig staat er ook in het boek wat de voortekenen zijn: als slangen uit hun hol komen, dan moet je maken dat je wegkomt...
Maar ook de wetenschap kan tegenwoordig wel het een en ander, men meet de seismische activiteit en kan dus meestal wel op tijd een waarschuwing uit laten gaan. Meestal... niet altijd. Soms is een vulkaan je te snel af, dat stroomt de lava wel heel snel, of zijn er verstikkende rookwolken met kooldioxide en zwaveldioxide.
Tja, mensen gaan maar overal wonen en daar is moeder Aarde het niet mee eens.
Er worden feiten en weetjes verteld over verschillende vulkanen, over de Vesuvius, Mount Saint Helens, de Etna en de Krakatau.
En wat gebeurt er nadat de aarde weer tot rust is gekomen? Hoelang duurt het voor er weer dieren gaan leven, en wanneer er weer plantengroei is? En wat valt er allemaal te leren uit de overblijfselen van uitbarstingen van eeuwen geleden?
Een heel interessant boek dus. Maar ik denk dat het voor basisschoolleerlingen best lastig zal zijn om een werkstuk te maken over vulkanen. Hoe vertel je dit allemaal in eigen woorden? Gelukkig zijn er nog meer boeken over dit onderwerp, sommige ook eenvoudiger.
Hardcover | 33 Pagina's | Ars Scribendi ISBN10: 9054952547 | ISBN13: 9789054952541 Vertaald door T. Dijkhof Vanaf ca. 11 jaar