Zal een kind van deze tijd begrijpen wat er speelt in dit boek? Hm, vraag het me af. Maar al begrijpen ze niet alles, ze kunnen het verhaal over het meisje vast wel waarderen.
Erg mooi..
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/janne-ijmker-jeugd
Marjo
Janne IJmker: Mijn vriend Samuel (10+)
Er wordt niet expliciet uitgelegd wat er met de joden aan de hand is in dat kamp, je moet tussen de regels door lezen. Of kennis hebben.
Het leven in 1942 is ook heel anders, en ik denk niet dat kinderen begrijpen wat normaal was voor die tijd, en wat door de oorlog kwam.
Nu is de vraag dus of ze dat moeten weten..
Het leven in 1942 is ook heel anders, en ik denk niet dat kinderen begrijpen wat normaal was voor die tijd, en wat door de oorlog kwam.
Nu is de vraag dus of ze dat moeten weten..
-
Marjo schreef:Nu is de vraag dus of ze dat moeten weten..
Ik vind wel degelijk dat ze het moeten weten; hoe moet je anders leren van geschiedenis? Daarom vind ik het ook goed te zien dat bij de herdenkingen in mei op de Dam en elders er zo veel kinderen bij zijn. Alle gruwelen laten zien zou te ver gaan, maar ze mogen wel degelijk (leren) beseffen wat er heeft gespeeld in de tweede wereldoorlog en wat er nu nog speelt; waardoor het is gebeurd en wat de consequenties zijn geweest. Ze zien nu ook dat er Nederlandse soldaten worden uitgezonden om te vechten en dat daarbij doden vallen..... Of dat nu hier gebeurt of ver weg.... De Canadezen en Amerikanen die Nederland (mede) hebben bevrijd waren voor hun gevoel en voor hun naasten ook ver weg.
-
Marjo schreef:Ho, ja, je hebt helemaal gelijk!
Dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde of ze dat moeten weten om het verhaal te kunnen waarderen.
Oops, verkeerde interpretatie mijnerzijds, excuus

Ik heb dit boek gister gelezen en ik vond het érg mooi.
Misschien had er inderdaad iets meer contekst van te voren bij gekund voor de jeugd van nu.
Al hoop je natuurlijk dat er toch al wat basiskennis aanwezig is.
Aan de andere kant kom je al lezend ook heel wat te weten.
Ik vond het ook wel mooi dat heel veel open blijft, hoe het met Samuel afloopt, en met de meester bijvoorbeeld. Oorlog heeft nu eenmaal niet altijd een happy ending.
Groetjes
Willeke
Misschien had er inderdaad iets meer contekst van te voren bij gekund voor de jeugd van nu.
Al hoop je natuurlijk dat er toch al wat basiskennis aanwezig is.
Aan de andere kant kom je al lezend ook heel wat te weten.
Ik vond het ook wel mooi dat heel veel open blijft, hoe het met Samuel afloopt, en met de meester bijvoorbeeld. Oorlog heeft nu eenmaal niet altijd een happy ending.
Groetjes
Willeke
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”