Welkom Mirjam Oldenhave
Dettie schreef:O ja, dat wilde ik ook nog vragen, ben je dit weekend ook hier of is het weekend voor de familie? en zien we je dan maandag weer?
Dettie
die altijd wekeend typt i.p.v. weekend
(wekeend is leuk.)
Ik weet niet precies wat de bedoeling is. Ik kan wel even komen kijken hoor. De familie loopt nu ook om me heen te tetteren.
WilV schreef:Ik moet zeggen dat ik dit ook enorm leuk vind zeg..zo rechtstreeks live vragen stellen,
Ik moet nu ook stoppen, maar kom zeker nog een keer terug.
groetjes Wil
Die het weekend Pizza Pikante gaat lezen
Ja, ik vind het ook leuk, al die aandacht!
Bedankt daarvoor, en groeten van mirjam
(die met het schaamrood op de kaken wéér een afhaalmaaltijd gaat halen)
Er zijn veel beginnende schrijvers die klagen over de promotie van hun uitgever, maar ze zeggen wel dat je reclame moet maken voor wat al goed loopt, anders heeft het geen zin. Bij ons is het zelfs een vast percentage van de opbrengst.
Dag Mirjam
Ik snap dit antwoord niet zo goed. Vooral de laatste zin niet. Kan je vertellen wat je bedoelt?
Dettie
Dettie schreef:Er zijn veel beginnende schrijvers die klagen over de promotie van hun uitgever, maar ze zeggen wel dat je reclame moet maken voor wat al goed loopt, anders heeft het geen zin. Bij ons is het zelfs een vast percentage van de opbrengst.
Dettie
Een vast percentage van de opbrengst van je boeken gaat naar je eigen publiciteit. Dus hoe beter je verkoopt, hoe meer reclame er gemaakt wordt.
Ik denk niet dat ik het red vandaag.
Wel nog een vraagje:
Ik weet niet hoe oud je pleegkinderen zijn natuurlijk, maar als je een onderwerp beschrijft waar zij mee te maken hebben (gehad) overleg je dan met hen? Of is dit een vraag die helemaal niet aan de orde is?
Waar haal je iedere keer je inspiratie vandaan? Uit gebeurtenissen, uit het leven om je heen, of uit de krant of zo..of heb je misschien altijd al verhalen verzonnen?
Enne, wil je lezertjes iets meegeven, of vind je dat niet zo belangrijk?
Wel nog een vraagje:
Ik weet niet hoe oud je pleegkinderen zijn natuurlijk, maar als je een onderwerp beschrijft waar zij mee te maken hebben (gehad) overleg je dan met hen? Of is dit een vraag die helemaal niet aan de orde is?
Waar haal je iedere keer je inspiratie vandaan? Uit gebeurtenissen, uit het leven om je heen, of uit de krant of zo..of heb je misschien altijd al verhalen verzonnen?
Enne, wil je lezertjes iets meegeven, of vind je dat niet zo belangrijk?
Kan je leren voor welke kinderen je schrijft? Ik bedoel qua leeftijd?
Ik weet alleen voor hele kleintjes dat je dan korte duidelijke zinnetjes moet maken en dat de tekeningen erbij heel belangrijk zijn.
Ik heb begrepen dat er richtlijnen zijn voor leeftijdsgroepen maar het lijkt me zo moeilijk qua verhaal om je daar precies aan te houden. Hoe doe je dat?
Dettie
Ik weet alleen voor hele kleintjes dat je dan korte duidelijke zinnetjes moet maken en dat de tekeningen erbij heel belangrijk zijn.
Ik heb begrepen dat er richtlijnen zijn voor leeftijdsgroepen maar het lijkt me zo moeilijk qua verhaal om je daar precies aan te houden. Hoe doe je dat?
Dettie
Dettie schreef:Wat is voor jou belangrijker, goede recensies van echte recensenten of de lezersreacties?
Of is dit een moeilijke vraag?
Dettie
Hoi Dettie!
Héle moeilijke vraag, zelfs. Lezersreacties (van kinderen, bedoel ik) gaan vaak over hoe lekker een boek las, en een recensie zegt vaak meer over de literaire kwaliteit.
Ehm... Ja. Ik heb liever veel lezers en slechte recensies dan andersom. Maar het is wel een gewetensvraag, en het liefst heb ik n atuurlijk allebei.
Dettie schreef:Als je schrijft heb je dan ook ongeveer al de tekeningen erbij in je hoofd? Kan je zeggen daar wil ik graag een tekening van of is dat helemaal aan de ilustrator?
Dettie
Dat is helemaal aan de illustrator. Héél soms ben ik teleurgesteld, maar bijna nooit. Meestal ben ik verrast, en weet ik: ik had zelf een slechtere keus gemaakt. Het is echt een vak. Ik heb nu Rick de Haas bij mees Kees, daar ben ik zo ontzettend blij mee! Hij blaast die hele wereld leven in, echt heel knap. Ken je hem?
Maar het is wel een gewetensvraag, en het liefst heb ik n atuurlijk allebei
Hoi Mirjam,
Ik zit hardop te lachen hier, ja allebei zou het mooiste zijn natuurlijk.
Ik vroeg het eigenlijk omdat wij lezersrecensies schrijven en echte recensenten wel eens mopperen op de wildgroei op internet van recensies/verslagen. (zelf noem ik mijn bijdragen nooit recensies maar verslagen) Ik vroeg me toen af wat schrijvers zélf eigenlijk het prettigste vinden.
Dettie
Dettie schreef:Kan je leren voor welke kinderen je schrijft? Ik bedoel qua leeftijd?
Dettie
Je kunt grofweg wel stellen dat wanneer je hoofdpersoon de juiste leeftijd heeft, je auytomatisch de goeie stijl plus woordkeus hanteert. Maar los daarvan zijn er regels, er is een 'avi-molen' Daar gooi je je verhaal + beoogde leeftijd doorheen en dan zie je precies: woordlengte oké, zinslengte anderhalf woord per zin teveel.
Zoiets.
Ik heb nu Rick de Haas bij mees Kees, daar ben ik zo ontzettend blij mee! Hij blaast die hele wereld leven in, echt heel knap. Ken je hem?
Nou heb ik best wel aardig wat boeken van je gelezen behalve.... Mees kees. (die boeken waren steeds uitgeleend bij de bieb) Maar ik ken zijn tekeningen wel van andere boeken. Ze zijn geweldig leuk.
Dettie
WilV schreef:Zijn er eigenlijk voldoende recencies in kranten van kinderboeken, of sneeuwen die onder bij de recencies van volwassen boeken?
Wil
Er worden nog maar héél erg weinig kinderboeken in de grote kranten gerecenseerd. Daarom ben ik juist zo blij met aalle aandacht op internet. (wat die zuurpruimen dan 'wildgroei' noemen)
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”