Jeroen Brouwers schreef ergens dat in wat hij schrijft de feitelijke werkelijkheid verweven is met dromen en fantasieën, die wat hem betreft immers net zo goed werkelijkheid zijn.
Ik denk dat dat ook geldt voor het 'gebruik' van jezelf in een personage. Kun je er wel aan ontkomen? Zelfs al schrijf je over een oude man (in jouw geval een heel ander uitgangspunt)
Ja, ik heb altijd een bestaand persoon in mijn hoofd.
O.. en herkent iemand zichzelf wel eens?
Dettie
Die bestaande persoon gebruik in in de eerste versie, daarna begint de metamorfose. Dus in de uiteindelijke versie is de eerste persoon onherkenbaar geworden.
Ik zat te denken hoe je in vredesnaam begint, en het leek mij bijna onvermijdelijk dat je met een "echt" personage begint, maar dat doet niet iedereen begrijp ik.
En ik denk ook dat je niet om jezelf heen kunt.
Hoewel ik dit al typend meteen betwijfel...
Ik denk dat bijna geen schrijver uiteindelijk al is het onbewust, om zichzelf heen kan, maar dat is bijna voer voor psychologen.
Marjo schreef:Jeroen Brouwers schreef ergens dat in wat hij schrijft de feitelijke werkelijkheid verweven is met dromen en fantasieën, die wat hem betreft immers net zo goed werkelijkheid zijn.
Ik denk dat dat ook geldt voor het 'gebruik' van jezelf in een personage. Kun je er wel aan ontkomen? Zelfs al schrijf je over een oude man (in jouw geval een heel ander uitgangspunt)
Ja, dit herken ik wel. Ik zit even te denken of ik een schrijver weer die totaal andere personen kan scheppen...
De eerste twee Gaten en Een kleine kans heb ik gelezen, de derde niet.
We hebben nog een hele discussie gehad over Een kleine kans, ik was bang dat het kinderen op idee zou brengen. Maar ik ben niet gewend aan kinderen om me heen dus weet ook niet hoe ze zullen reageren.
Marjo schreef:Waarom heb je eigenlijk zoveel verschillende uitgevers?
Bieden ze andere dingen of hebben ze een andere doelgroep?
Ik ben één keer van vaste uitgever gewisseld, van unieboek naar ploegsma. Dat kwam omdat de uitgever zelf die stap zette, en ik heb een hele hoge pet van haar. Ik ben haar dus achterna gegaan.
En die anderen, dat zijn freelance 'klussen', meestal educatieve uitgevers, zoals zwijsen, thieme-meulenhoff. Of tijdschriften, jippo, tina enz.
Het is een grote stap om van uitgever te wisselen.
Wat doet een uitgever eigenlijk allemaal voor een schrijver/ster buiten het boek promoten en uitgeven dan?
Stimuleren ze je? Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk?
Dettie
die de brieven van Reve naar Van Oorschot heeft gelezen maar dat waren meer vrienden.
Er zijn veel beginnende schrijvers die klagen over de promotie van hun uitgever, maar ze zeggen wel dat je reclame moet maken voor wat al goed loopt, anders heeft het geen zin. Bij ons is het zelfs een vast percentage van de opbrengst.
De uitgever doet heel veel. (als het goed is) Ik kan ook klagen dat ik het zo druk heb, en dan gaat ze meedenken, helpen plannen.
Ik mag ook een manuscript in een vroege fase laten lezen, voor hulp of stimulans. Titel, achterflap, ze doen echt veel. Tenminste, als je er behoefte aan hebt.
WilV schreef:Lijkt me vooral lastig dan om met verschillende redacteuren te werken..je bent toch afhankelijk van hoe iemand je werkt ziet of hebben wil.
Wil
Daar heb ik geen last van, de redacteur denkt mee in jouw stijl.
Ze doen ook vaak voorstellen, bijvoorbeeld mees Kees was een initiatief van de uitgever.
Laatst gewijzigd door oldenhave op 26 okt 2007, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.