Simone v d Vlugt - Het laatste offer

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Simone v d Vlugt - Het laatste offer

Bericht door Dettie »

Kijk, “Het laatste offer” is natuurlijk een boek van Simone van der Vlugt en dat staat garant voor een “lekker-weglees-boek”. Maar de zin op de achterkant van het boek “Het laatste offer is een avontuurlijke en zeer beklemmende psychologische thriller” vind ik echt te veel van het goede.

Lees verder, klik hier http://www.thrillers-leestafel.info/sim ... der-vlugt/

janna
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 apr 2009, 11:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Marjo

Bericht door Marjo »

Je zal er aan moeten wennen, Janna, aan de kreten op de omslagen. Het raakt meestal kant noch wal. Ik had bij dit boek ook niet anders verwacht.
Maar het is jammer: je begint met een andere insteek aan zo'n boek als het er niet zo overdreven op zou staan, en misschien vind je het boek dan wel beter..
Overigens heb ik ergens een vernietigende kritiek gelezen..

"het meest stoort echter de weliswaar verzorgde, maar tuttige huis-, tuin- en keukenstijl waarvan Van der Vlugt zich bedient."
janna

Bericht door janna »

Aan die omslag-kreten ben ik wel gewend, maar ik erger me er toch ook altijd weer aan!

En wat die huis-tuin-en-keuken-stijl betreft, daar heb ik niet zo heel veel op tegen, maar het past beter bij haar twee eerdere thrillers, dan bij dit boek.
Bookiewurm

Bericht door Bookiewurm »

Inderdaad wordt er wel heel gemakkelijk gesmeten met de term literaire thriller. Ik heb net "het laatste offer" uitgelezen en ik heb me het hele boek afgevraagd of ik nu een jeugdboek aan het lezen was of niet. De schrijfstijl vindt ik namelijk toch wat meer in die richting gaan, terwijl het onderwerp wel meer voor een oudere doelgroep is. Thriller vond ik het persoonlijk niet, werd nergens echt heel nieuwsgierig naar het vervolg, hoewel je het wel heel makkelijk en snel wegleest.
librije
Contacteer:

Bericht door librije »

Bookiewurm:
Ik heb net "het laatste offer" uitgelezen en ik heb me het hele boek afgevraagd of ik nu een jeugdboek aan het lezen was of niet. De schrijfstijl vind ik namelijk toch wat meer in die richting gaan, terwijl het onderwerp wel meer voor een oudere doelgroep is.
Dat heb ik precies zo ervaren. Ik had, na het lezen van De reünie, meer verwacht. Dat was spannend en de niet perfecte schrijfstijl stoorde niet echt. Hier wel. Het leek inderdaad geregeld op een jeugdboek, de dialogen, de "slapstickachtige" achtervolgingen. Maar voor de jeugd (en af en toe ook voor mij) werd het onderwerp van de prehistorische elektriciteit op een te uitgebreide en ingewikkelde manier beschreven. De chicklitachtige verhouding tussen de beide hoofdpersonen maakte op mij ook niet veel indruk.
Zoals Janna in haar verslag zegt: De levensgeschiedenis van Birgit en de gevolgen daarvan voor haar verhouding met haar familie was een prima onderwerp geweest om een hele roman over te schrijven, al dan niet voor jongeren. Nu speelde het slechts een bijrol, dat vond ik jammer.
Misschien dat ze dit onderwerp nog eens in een jeugdboek uit kan werken?
Tot slot: zoals al opgemerkt door anderen: de term "literaire thriller" slaat de plank naar mijn idee volkomen mis.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Grada

Bericht door Grada »

Voor mijn gevoel lukt het Simone van der Vlugt nooit helemaal om te kiezen tussen schrijven voor de jeugd en voor volwassenen.
Bij haar jeugdboeken vind ik haar soms te 'moeilijk' en bij haar boeken voor volwassen dan weer te simpel.

Eigenlijk ben ik gewoon niet zo erg van haar onder de indruk...
Dat ligt zeker ook aan het feit dat er nogal regelmatig iets aan te merken valt op haar stijl... Een slechte stijl staat me altijd onmiddellijk tegen. Dat hoort nu eenmaal niet in 'echte literatuur'.... is mijn bescheiden edoch stellige overtuiging. ;) In die zin ben ik het dus met de kritiek eens.

groetjes,
Ariadne
[b][size=92][color=limegreen]'Do you think it's a whoozle?'[/size][/color][/b]
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Bij haar jeugdboeken vind ik haar soms te 'moeilijk' en bij haar boeken voor volwassen dan weer te simpel.

Ooo en ik vind haar jeugdboeken zo mooi. Te vergelijken met Thea Beckman (vind ik zelf). Maar haar volwassenenboeken nou nee... maar... ik houd al niet van thrillers dat scheelt natuurlijk ook wel.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ze heeft een nieuwe, Bernadet, maar dat had je vast al gezien?
Maar ik dacht niet dat dit een historisch boek is.Gaat over helderziendheid.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee nee nee dat had ik nog niet opgemerkt. Ga gelijk kijken.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Even als tussendoortje gelezen..
Ik ben het met Librije eens: chick-thrillertje van geen betekenis.

Nu ik het een paar dagen had laten liggen voor ik een verslag maakte, zijn dus alleen die twee aspecten blijven hangen: het archeologieverhaal en de relatie. Niets van Birgits verleden en haar problemen. Dat komt niet sterk genoeg naar voren. Ik denk overigens niet dat Simone van der Vlugt hierover een boek moet schrijven..laat ze zich bij de historische (jeugd)boeken houden, dat kan ze goed. Psychologie is niet haar sterke kant. Vind ik.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Twee boekverslagen over hetzelfde boek blijft leuk, ieder licht zijn eigen dingen eruit.

Lees Marjo's verslag http://www.thrillers-leestafel.info/sim ... der-vlugt/

Dettie

P.S. Marjo ik heb er een paar linken bij gedaan
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 apr 2009, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjo

Bericht door Marjo »

Heel fijn!! Dat is dan toch het leuke aan haar boeken: je steekt er wat van op..
Grada

Bericht door Grada »

Ik heb het gelezen en me dodelijk verveeld. Wat een slecht boek! :(

Grada
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dat je het niet dichtgeklapt hebt dan.
Ik lees boeken die me vervelen niet meer uit en vergeet ze ook onmiddellijk.
Dat heb ik eigenlijk wel geleerd bij bookcrossing, je kan dan kijken of het wat is, is het niets of ligt het je niet dan dicht ermee en op naar het volgende boek.

Dettie
Grada

Bericht door Grada »

Was in dit geval wel beter geweest, zeker!

Maar het is altijd een mix aan overwegingen, Dettie.
Een onuitroeibaar optimisme: "Je weet het maar nooit, misschien wordt het nog wat."
Een soort respect voor de auteur en zijn/haar moeite.
Vooral een beroepshouding: ik wil een volledig oordeel kunnen hebben, zeker ook over slechte boeken; ik wil begrijpen waar het hem in zit.
Zoals je weet, zijn bij mij de vrijetijdslezeres en de beroepslezeres tot een onafscheidelijk duo geworden. :D

Grada
Marjo

Bericht door Marjo »

En waar zit het hem nou in Grada?
Grada

Bericht door Grada »

:lol: Die vraag had ik kunnen verwachten natuurlijk!

Er is van alles mis met dit boek, wat mij betreft.
Wat me nu zo te binnen schiet:
- De ontknoping in Frankrijk zie je al van verre aankomen.
- De spanningsboog wordt niet opgebouwd, er is geen verloop.
- Er zitten onwaarschijnlijkheden in die het verhaal verder moeten brengen.
- Er zit te veel feitelijke informatie in, die soms pagina's lang doorgaat, waardoor het een leerboek over geschiedenis of archeologie lijkt ipv een fictieboek.
- De informatie is niet natuurlijk door het verhaal heen verweven.
- De psychologie is er met de haren bijgesleept en zo plat als een dubbeltje. Het voegt helemaal niets toe aan het verhaal.
- De stijl is met grote regelmaat om te janken, echt broddelwerk.

Het zal ook wel zo werken, dat alle fouten bij elkaar de ergernis nog hoger doen oplopen. "Het is al slecht geschreven en dan ook nog eens ..."

Nou ja, meer dan genoeg om het een jammerlijke toestand te vinden dat zo'n boek uitgebracht wordt. Zeker met zo'n juichende tekst op de achterflap. Grrr......

Grada :x
Marjo

Bericht door Marjo »

Die informatiekant vond ik juist wel veel goed maken, omdat dat het boek nog interessant maakte, maar verder heb je gelijk..
Over de stijl oordeel ik trouwens niet, daar heb ik geen verstand van.

Lees het verslag, klik hier http://www.thrillers-leestafel.info/sim ... der-vlugt/

Marjo
Plaats reactie