Stephen King:Misery (samenleesboek september 2007)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Inge

Stephen King:Misery (samenleesboek september 2007)

Bericht door Inge »

En???? Al iemand aan het lezen/uitgelezen?

Inge
irene

Bericht door irene »

Het ligt klaar Inge...Eerst Nachttrein naar Lissabon uitlezen.
Misery lag hier toevallig nog in huis. De samenlees thrillers van de laatste maanden heb ik nauwelijks te pakken kunnen krijgen, vandaar dat ik het beetje heb af laten weten.

groetjes, irene
Marjo

Bericht door Marjo »

al jaren geleden...
maar ik wil nog een herleespoging doen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Misery van Stephen King.
Vanaf 9 januari tot en met 17 mei is de toneelbewerking te zien, zie http://www.kikproductions.nl
Inge

Bericht door Inge »

amai, ze zullen bakken ketchup nodig hebben :lol:

inge
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik heb zomaar het idee dat ik er niet naar toe ga. :D
Dettie
Inge

Bericht door Inge »

Nou, ik zou er graag naartoe gaan al is het maar om te zien hoe ze bepaalde dingen op de set krijgen. Hoe beelden ze bv uit hoe Annie de voet van Paul afhakt????? In een film is dat te doen maar op toneel??????
Zal ongetwijfeld juist daarom al boeiend zijn.

Inge
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

:happy10: He ik zie er nu al groen en geel van.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik heb er een toneelstuk van gezien, en ze lossen dat heel knap op. Maar ik denk dat dit weer een andere uitvoering is. Die ik gezien heb is al weer wat jaren geleden.
Roel

Bericht door Roel »

Misery heb ik jaren geleden gelezen. Een superspannend boek, al vond ik de stijl van King hier wat erg simpel in vergelijking met Het, De Tommyknockers, Carrie, The shining, Salem's lot etc.

Ik denk dat ze op toneel zeker geen voet gaan afhakken, dat zal wel suggestief gebeuren.
Trouwens hoe zouden ze op toneel uberhaupt realistisch man kunnen laten zien die helemaal gehakseld wordt in een maai machine! Die scene mistte ik in de verfilming. De film was voor een groot publiek bedoeld in Amerika, dus konden ze geen PG-13 en andere ratings gebruiken. Als een onbekendere regisseur was geweest, was die scene misschien niet gesneuveld. Niettemin blijft de film zeker de moeite van het kijken waard, alleen al door de acteerprestatie van de van oorsprong toneelactrice Kathy Bathes (zij speelt de sentimentele, maar o zo gevaarlijke verpleegster).
Inge

Bericht door Inge »

Ik heb ooit een stuk van de film gezien. Beginnen kijken, beginnen opnemen en uiteindelijk is alles verkeerd gelopen: een stuk begin gezien, dan een stuk midden niet gezien, dan weer een stuk gezien en dan uiteindelijk het einde ook gemist. Sindsdien wilde ik wel het boek lezen en als ik hem vond eens de film zien... De film zoeken is er nog niet van gekomen. Het boek vind ik alvast superspannend.

Heb ooit een stuk van Carrie gezien. Dat gaat over dat meisje in die sportzaal? Dat ze overgieten met varkensbloed?
Ik heb hem nooit uitgekeken, vond het té gruwelijk.
Het boek lees ik misschien ooit eens.

Bij welke soort boeken brengen ze King onder? Is dat Thriller? Want naar mijn mening is het wel iets méér dan Thriller.
Roel schreef:dus konden ze geen PG-13 en andere ratings gebruiken
Wat bedoel je daarmee Roel. Ik ben niet op de hoogte van de ratings die ze aan films geven dus voor mij is die PG chinees.

Inge
Marjo

Bericht door Marjo »

Meer dan een thriller? Dan zul je een nieuwe categorie moeten bedenken. Tenminste, in de bieb valt het gewoon onder de thrillers. Het komt wel tegen horror aan, dat vind ik wel, maar ook weer niet alleen.
King is een categorie apart denk ik!
Inge

Bericht door Inge »

Dan vind ik toch dat het dichter bij horror aanleunt dan thriller. of ik lees de verkeerde soort thrillers :lol:

Inge
Marjo

Bericht door Marjo »

Het is te psychologisch vind ik voor echte horror. Die druipt echt van het bloed, en is vaak te gruwelijk om te lezen. Mo Hayder komt daar nog dichter bij in de buurt dan King denk ik.
Maar de term horror geeft mij meteen een gevoel van hard, grof, nietsontziend. Zeker niet diepgaand, zeker niet psychologisch.
Maar ik denk dat dat een persoonlijke invulling is.
Inge

Bericht door Inge »

thrilhorror dan :lol:

Nee, het is gewoon, een roman als Geestdrift vind ik een thriller...
Stephen King doet er nog een schepje bovenop (naar mijn mening). Het is inderdaad psychologisch maar toch met momenten ook zéér grof en bloederig (zoals het ommaaien van die agent: hoe dat in geuren en kleuren vertelt wordt...) en leunt het meer bij horror aan.
Daardoor kwam ook mijn vraag waar ze hem onder zetten....

Bij deze hebben we een nieuwe categorie :lol:

Inge
Roel

Bericht door Roel »

Hallo Marjo,

Dat klopt niet. Er bestaat ook psychologische horror, dat is horror waar op het oog niks schokkends gebeurd, zoals een bv bloederige moorden, maar die diep op je geest inwerkt. Ik heb even geen voorbeeld van boeken paraat, maar bij films zijn dat zondermeer de films van de canadese regisseur David Cronenberg. Soms wordt splatter (waar het bloed letterlijk van afspat) en psychologisch gecombineerd, ik denk bv aan Scanners.
En vergeet niet dat horror, tenminste bij de film begonnen is met suggestie, in plaats van tonen. Dan hebben we het over de gotische horror film. Die is in boekvorm net voorbij de helft van de 18de eeuw geboren.
Dus er zijn meerdere categorieën in het horrorgenre, die gaan van subtiel tot inderdaad grof geweld. Die subtiele horror is ook echt voor fijnproevers en daar staat de verbeelding hoog in het vaandel. De grove horror is meestal realistisch, niet ontziend en alleen maar daarop gericht.
Uitzondering is de bijzondere griezelfilm Texas Chainsaw Massacre van Tobe Hooper. In die film wordt nauwelijks iets expliciet in beeld gebracht, hoewel er vaak met een rokende kettingzaag wordt gezwaaid, maar zijn de beelden prachtig gefilterd, waardoor een apart atmosfeer ontstaat. Dit is trouwens een goed voorbeeld van psychologische horror, want de sfeer is zo deprimerend, dat hij diep in je geest doordringt.
Maar deze categorieën gelden ook voor de boeken in het genre.
HP Lovecraft is echt een meer suggestieve, atmosferische schrijver, net als William Hope Hodgson. Meer explicieter is bv Michael Slade.
En de verdieping bij griezelverhalen zit vaak in de atmosfeer, worden de karakters en situaties ook uitgediept, mag je het literaire horror noemen, zoals de verhalen van ETA Hoffmann en Edgar Allen Poe.
Marjo schreef:Het is te psychologisch vind ik voor echte horror. Die druipt echt van het bloed, en is vaak te gruwelijk om te lezen. Mo Hayder komt daar nog dichter bij in de buurt dan King denk ik.
Maar de term horror geeft mij meteen een gevoel van hard, grof, nietsontziend. Zeker niet diepgaand, zeker niet psychologisch.
Maar ik denk dat dat een persoonlijke invulling is.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik zei al dat dat een persoonlijke invulling was. Zo voelt het voor mij. Het woord horror heeft die bijsmaak voor mij.
Ik zou Lovecraft en Poe ook geen horrorschrijvers noemen, maar griezel..
Ik ben bang dat ook met de verdeling in categorieën er geen duidelijke richtlijnen bestaan??
Roel

Bericht door Roel »

Hoi Inge,

De Amerikaanse filmclassificatie heeft een beoordelingssysteem waarbij films langs een lat gelegd worden.

Hier is het lijstje:

G: Groot publiek, alle leeftijden
PG: Parental guidance suggested; dit materiaal is niet altijd geschikt voor kinderen
PG-13: Parents strongly cautioned; er kunnen scenes in voorkomen die niet geschikt zijn voor kinderen onder de 13.
R: Restricted; Onder de 17 jaar geen toegang, tenzij met begeleidende ouder of voogd
NC-17: Geen toegang voor jeugdigen onder de 17 jaar

Ik heb Misery op dvd. Eenmaal in de bioscoop op groot doek gezien en meerdere keren op video en dvd. Voor de liefhebbers een film om naar uit te kijken.
Weet je trouwens dat een nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat mensen naar een griezelfilm kijken, omdat ze juist angst aangejaagd willen worden. Ik kan dat als griezelliefhebber dat alleen maar beamen en was daar allang van overtuigd.

Mijn favouriete scene is de scene waar de moeder met vorken, messen en ander bestek tegen de muur genageld wordt. Het symbolisme en surrealisme dat die scene uitstralen is indrukwekkend. Maar het verhaal zelf vind ik ook prachtig, een lelijk eendje dat gepest wordt door plaaggeesten, neemt gruwelijk vaak. Sissy Spacek speelt heel overtuigend.

Groeten,
Roel

Inge schreef:Ik heb ooit een stuk van de film gezien. Beginnen kijken, beginnen opnemen en uiteindelijk is alles verkeerd gelopen: een stuk begin gezien, dan een stuk midden niet gezien, dan weer een stuk gezien en dan uiteindelijk het einde ook gemist. Sindsdien wilde ik wel het boek lezen en als ik hem vond eens de film zien... De film zoeken is er nog niet van gekomen. Het boek vind ik alvast superspannend.

Heb ooit een stuk van Carrie gezien. Dat gaat over dat meisje in die sportzaal? Dat ze overgieten met varkensbloed?
Ik heb hem nooit uitgekeken, vond het té gruwelijk.
Het boek lees ik misschien ooit eens.

Bij welke soort boeken brengen ze King onder? Is dat Thriller? Want naar mijn mening is het wel iets méér dan Thriller.
Roel schreef:dus konden ze geen PG-13 en andere ratings gebruiken
Wat bedoel je daarmee Roel. Ik ben niet op de hoogte van de ratings die ze aan films geven dus voor mij is die PG chinees.

Inge
Roel

Bericht door Roel »

Hoi Marjo,

King was vroeger altijd een horror schrijver, maakte daarna een zijstapje naar de fantasie (De zwarte toren cyclus) en wat hij de laatste tijd schrijft schijnt geen hoor meer te zijn en moet ergens tussen thriller en literatuur inliggen.
Marjo schreef:Meer dan een thriller? Dan zul je een nieuwe categorie moeten bedenken. Tenminste, in de bieb valt het gewoon onder de thrillers. Het komt wel tegen horror aan, dat vind ik wel, maar ook weer niet alleen.
King is een categorie apart denk ik!
Roel

Bericht door Roel »

Horror is alleen maar de Amerikaanse benaming voor wat wij hier in den lande griezel noemen.

Tegenwoordig zijn de categorieën aardig op drift.
Maar je kunt horror toch wel verdelen in:
gotic horror
psychologische horror
splatter

Marjo schreef:Ik zei al dat dat een persoonlijke invulling was. Zo voelt het voor mij. Het woord horror heeft die bijsmaak voor mij.
Ik zou Lovecraft en Poe ook geen horrorschrijvers noemen, maar griezel..
Ik ben bang dat ook met de verdeling in categorieën er geen duidelijke richtlijnen bestaan??
Inge

Bericht door Inge »

Bedankt voor de uitleg Roel.

Die classificaties is zoals hier dan bv.
AL= alle leeftijden
Er is ook voor meekijken gewenst.....
en de symbolen voor geweld,....

Nu begrijp ik het dus :lol:

Inge
Marjo

Bericht door Marjo »

splatter..wat een leuke naam voor iets wat ongetwijfeld gruwelijk is!
Maar ik zal eens proberen me aan deze indeling te houden..
Al wil ik eigenlijk wel weten waar je dat opgegraven hebt..
Roel

Bericht door Roel »

Ja...helemaal geraden...hou het witte laken goed vast, hier komt de emmer...

Splatter is ook weer een Amerikaanse benaming voor een genre van zeer bloederige films. Maar wat hier belangrijk bij is, tenminste bij het gros dan, is de humor waar alles meedoorspekt is. Ik weet het. Smaken verschillen, maar als ik in Bad Taste (Peter Jackson, ja dezelfde van Lord of the Rings) de hoofdpersoon met een geimproviseerde grasmaaier de zombies zie wegmaaien, dan is dit zo absurd, zo over-the-top, dat het weer leuk wordt. Echt er zitten scenes in dat ik buikpijn krijg van het lachen.

Die indeling kan je vinden als je dieper graaft in de historie van het genre. Marjo, HP Lovecraft heeft een 80 bladzijden essay geschreven over de geboorte van de gotic novel. Dit even als voorbeeld.
Ik hou me al sinds de jaren tachtig met griezelfilms bezig en heb van alle genre's genoeg griezel gezien om te weten waar ik het over heb. Het mooiste naslagwerk wat ik op dit gebied heb is The Aurum horror encyclopedia. Dat dekt ongeveer de lading vanaf 1892 tot de negentiger jaren vorige eeuw. Daarnaast heb ik ook splatter overzichtswerk in twee delen.
Die Amerikaanse classificatie heb ik trouwens van Wikipedia geplukt.
Marjo schreef:splatter..wat een leuke naam voor iets wat ongetwijfeld gruwelijk is!
Maar ik zal eens proberen me aan deze indeling te houden..
Al wil ik eigenlijk wel weten waar je dat opgegraven hebt..
Roel

Bericht door Roel »

Graag gedaan, Inge.

Ja, maar hier zijn niet zo streng.
Je moet niet vergeten dat ze in Amerika constant films censureren. Vandaar dat tegenwoordig op dvd de film vaak wordt vergezeld van uit de film gesneden scenes. Dat kan variëren van sex scenes, te depri scenes, grof geweld, vloeken en nog meer van zulke zaken.
Je hebt misschien ook vernomen dat conservatieven pogingen ondernemen om geen speelfilm waar nog in gerookt worden door te laten!
Dat is Amerika, het land waar alles kan.
Inge schreef:Bedankt voor de uitleg Roel.

Die classificaties is zoals hier dan bv.
AL= alle leeftijden
Er is ook voor meekijken gewenst.....
en de symbolen voor geweld,....

Nu begrijp ik het dus :lol:

Inge
irene

Bericht door irene »

Ik kan me herinneren dat ik dit boek zo'n 20 jaar geleden ademloos heb gelezen; ik heb nu een nieuwe start gemaakt, maar ik kom er met geen mogelijkheid doorheen. Gisteren besloten dat ik er mee kap, zonde van mijn tijd. Ik ben gekomen tot ongeveer bladzijde 140: Paul is bezig met de herleving van Misery...
Dat je leessmaak na zoveel jaren kan veranderen, blijkt nu dus wel heel duidelijk.

groetjes, irene
Plaats reactie