Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Heb je ook wel eens een heel vervelende groep kinderen gehad?
Zo ja, hoe los je dat dan op?

Bernadet
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Echt vervelend gelukkig nog nooit. Wel is de ene groep drukker dan de andere, maar dan moet je gewoon iets meer geduld hebben om ze af en toe rustig te krijgen. Vaak weet een meester of juf dat zelf ook wel en helpen ze om de orde te bewaren.

Ik heb in een bibliotheek een keer een jongen gehad die alles stom vond en tegendraads was. Hij hield niet van lezen en niet van boeken. Hij wilde nergens aan mee doen. Tot we een spel in groepjes gingen doen, waarbij vragen beantwoord moesten worden en een groepje punten kon verdienen. Hij moest even omschakelen, maar was daarna het meest fanatiek van de hele groep en ging enthousiast aan het einde van het bezoek weg. Dat is erg leuk en geeft een voldaan gevoel.

Brigitte
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hee dat is een leuk verhaal! Ik zie het voor me, alles is stom...

Wat ik zo leuk vind is dat kinderen van die vragen hebben waardoor je soms met je mond vol tanden staat.

Dit vroeg een meisje mij eens:
Waarom hebben vogeltjes een nestje en geen huisje?
Eh.. omdat ze vliegen, ze kunnen geen deurtje openmaken en dan kunnen ze er niet uit.
Waarom hebben ze geen dakje gemaakt?
Tja... leg dat maar eens uit.
Heerlijk toch.

Staan de juf of meester altijd positief tegenover zo'n ochtend/middag?
Moet je zelf scholen benaderen? of benaderen zij jou?
Ik zat zelf te denken ivm promotie om nieuwsbrieven te sturen naar scholen en/of bibliotheken (een eigen web-site zal zeker helpen)
En de grote kinderboekensites te mailen/schrijven.

Bernadet
die nog even verder broedt op mogelijke vormen van promotie.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Hoi Bernadet,

Ik moest er vanmiddag even uit met Evan die mocht afzwemmen. Hoera! Zijn B-diploma gehaald.
En we zijn net even heen en weer geweest naar het ontsteken van een grote kerstboom met aansluitend feest. Nu worden er door man Marcel en dochter Alana pannenkoeken gebakken in de keuken. Jummie!

Voor schrijversbezoeken word ik meestal via de SSS door scholen en bibliotheken gevraagd. Aan mailing heb ik ook al gedacht, maar dat is nog een aardige klus. Een eigen website is in de maak! Hopelijk is alles eind de week in de lucht. Dus wacht het af en zoek het op: www.brigittebosman.nl !

Brigitte

Wat een geweldig verhaal van dat meisje trouwens. Je zou er zo een leuk prentenboek van kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Brigitte op 13 dec 2006, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Gefeliciteerd met Evan! Ik ben nooit verder dan een A diploma gekomen.

Ja leuk he dat meisje. Ze vroeg ook Waarom zit er aan die boom maar één appel en waarom aan die andere boom zovéél appels.
(Geleerden tobben er nog over)

Je site ziet er vrolijk uit, mooie kleuren!
Ook goed dat er e-mail op staat. Ik probeer wel eens een schrijver te bereiken omdat we een vraag hebben of om diegene te wijzen op een mooie recensie op Leestafel maar dat is zo enorm moeilijk af en toe. Op gegeven moment geef je het maar op. Als het echt een belangrijke vraag is probeer ik het nog wel eens via de uitgever maar de ene uitgever is de andere niet. Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige schrijvers liever niet zo rechtstreeks benaderd willen worden, ook de ene schrijver is de andere niet.

Ben erg benieuwd hoe de rest van je site wordt!

Groetjes
Bernadet
die accuut trek in pannenkoeken krijgt.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Zal ik proberen een pannenkoek door de computer te proppen? Misschien kan ie in het CD-laatje?!
Bedankt voor je compliment over mijn site, het wordt natuurlijk nog véél mooier, let maar op.
Ik moet vanavond de deur uit, ik ga lekker zingen in een popkoor. Ik hoop dat lezers het niet erg vinden, maar... tot morgen!

Groetjes,
Brigitte
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Tot morgen!
Fijne avond!

Bernadet
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik weet niet of dat werkt, mailings..
Ik zit dus op een basisschool, in het documentatiecentrum, en krijg geregeld mailings toegestopt. Nu ken ik jouw naam en zou ik beter kijken, maar iets van een onbekende schrijver verdwijnt vaak toch de prullenbak in..Je zou moeten zorgen dat er over geschreven wordt..vriendjes maken met journalisten, de bladen voor kinderen benaderen. Maar dat soort dingen kent je uitgever vast ook.
Kleine postertjes bij kinderboekenwinkels, met een stukje tekst...
Ik let zelf altijd op dingen die uitgestald zijn, op een bieb, in een winkel..
Marjo

Bericht door Marjo »

Ha een boek over zwemmen..ook heel herkenbaar voor kinderen!
Ben je nu met een kinderboek bezig?

Ja, ik dacht al dat dat het antwoord was, dat het heel dicht bij jouw gezin stond, dat brandnetelboek..
Brigitte

Bericht door Brigitte »

:lol: Ik werk inderdaad alweer aan een volgend boek. Meestal vertel ik nog niet zoveel over het verhaal waar ik aan bezig ben. Wanneer anderen zich ermee gaan bemoeien, remt dat enorm mijn inspiratie. Het lijkt het beeld dat ik zelf van het verhaal in mijn hoofd heb te verstoren. Is een manuscript door mijn uitgever goedgekeurd, dan vind ik het geen probleem meer om een tipje van de sluier op te lichten.

Maar mijn ene uitgever heeft om een manuscript gevraagd en mijn andere uitgever zelfs om drie! En eigenlijk heb ik zelf ook nog een idee dat ik graag wil uitwerken, maar daarvoor heb ik de zomer van volgend jaar ingepland.

Komende feestdagen wil ik een beetje van de decembergezelligheid gaan genieten en nieuwe energie opdoen. In januari ga ik er dus weer hard tegenaan!

Brigitte
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Wat super dat jullie zo meedenken over promotie! Ik ga denk ik een lijstje aanleggen van alle ideeën. Bedankt! :mrgreen:

Brigitte
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Wederom ene goede morgen Brigitte.

Welja 3 manuscripten! (eigenlijk 4).
Schrijf je tussen de bedrijven door of heb je vaste tijden om te schrijven?

Ik zag ooit eens Harry Mulisch en die moest in zijn kamer alles precies op een plek hebben liggen anders kon hij niet schrijven én de juiste muziek (geloof ik).
Zijn er bij jou ook bepaalde 'voorwaarden' die er moeten zijn of kan je bij wijze van spreken onder het koken door schrijven?

Bernadet
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Goede morgen Bernadet,

Meestal schrijf ik 's morgens. Dan ben ik vers en heb de meeste inspiratie. Na een uurtje of twee schrijven word ik moe en stop ik tot de volgende dag.

De meest briljante ideeën of nét die ene goede zin komen doorgaans terwijl ik sta te douchen (dus dan is het snel afdrogen en iedereen ophoepelen, waar is pen en papier?). En in de tijd tussen slapen en waken. Er ligt altijd pen en papier op het nachtkastje. En manlief is er al helemaal aan gewend dat het licht geregeld weer aan gaat. (Wat doe? mompelt hij dan. O ja.)

Om goed te kunnen schrijven heb ik rust nodig, liefst een hond aan mijn voeten en zeker geen mensen om me heen. Muziek uit, geen klussende buren of herrie op straat. Dan gaat ie lekker en knallen mijn woorden op papier (of rechtstreeks op de computer).

Brigitte
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik heb in de maand november meegedaan aan nanowrimo. (National november writing month) de bedoeling is de hele maand november te schrijven en dan de 50.000!! woorden te halen.
Ik heb het niet gehaald maar vond het wel erg leuk om te doen.
Wat me opviel is dat het nog knap lastig is om dingen te laten kloppen.
Je kan niet eerst een kamer aan een tuin hebben liggen en dan aan de straatkant bijv.
Heb jij altijd de hele omgeving voor ogen als je schrijft, zodat je bijna automatisch goed zit met je beschrijvingen?

Bernadet
die ook 's ochtends het meest 'vers' is :D
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Wat leuk! Is je schrijfwerk een compleet boek geworden? Dan kun je ook naar een uitgever.

De omgeving van mijn verhalen 'groeit' altijd in de loop van de gebeurtenissen. Maar ik heb wel een echt beeld in mijn hoofd van hoe het huis, de tuin, een bos, de dijk en noem maar op eruit zien. Daardoor blijft het voor mij gemakkelijker om vanuit het juiste perspectief te blijven schrijven.
Soms neem ik ook een bestaand landschap van waaruit ik schrijf. Wil ik het goed op een rijtje hebben? Dan neem ik pen en schrijfblok mee en ga er naartoe. Dan schrijf ik ter plaatse en probeer te voelen en te ruiken wat je op die plek kunt waarnemen.
Ik heb ook weleens foto's gemaakt of een mooie plaat gebruikt. Bij de Liedmaker hing er een heel mooi Monet-achtig schilderijtje boven mijn bureau dat ik van een vriend had gekregen. Dat was een enorme goede (en mooie) referentie.

Brigitte
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Haha nee hoor geen compleet boek. Bij mij liep alles wel helemaal uit de hand, er kwamen mensen naar voren die ik van tevoren niet bedacht had maar wel nadrukkelijk aanwezig bleken te zijn. En knoop dan de eindjes maar weer eens aan elkaar.

Wat een leuk idee trouwens om dat schilderijtje te gebruiken bij De liedmaker, nu gaat het verhaal nog meer voor me leven.

Kan je andere kinderboeken nog wel als verhaal lezen of kijk je daar meer met een schrijversoog naar?

Bernadet
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Ik betrap me er inderdaad geregeld op dat ik kritisch lees. Ook mijn kinderen zijn daar een ster in geworden trouwens. Hun oordeel is soms bikkelhard, een boek wordt net zo gemakkelijk afgekraakt. Ze zien het ook snel wanneer bijvoorbeeld een illustratie niet klopt bij het verhaal.

Maar ik kan gelukkig ook nog erg genieten van het lezen van een boek. Dan vergeet ik de wereld om me heen en droom weg. Dan laat mijn kritische oog me ook in de steek.

Brigitte
WilV

Bericht door WilV »

Hallo Brigitte...

Ik val een beetje laat in dit erg leuke gesprek.

ik heb helaas nog niets van je gelezen, maar daar gaat ongetwijfeld verandering in komen..de boeken klinken erg leuk..ik ben een ferfent voorlezer en alleen al de titel Joep de Poep en frank stank gaat hier erg in de smaak vallen denk ik.

Wat me opvalt bij het lezen over je boeken is dat er verschillende maatschappelijke thema's in verwerkt zijn..
is dat een bewuste keuze?
en denk je van te voren..over dat en dat thema wil ik het hebben,
of komt dat al schrijvend.

een deel van de vraag heb je al beantwoord volgens mij, maar ik vroeg het me toch af.

groeten,

Willeke
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Hallo Willeke,

Leuk dat je meepraat! Natuurlijk hoop ik dat je mijn boeken net zo leuk zal vinden als de titel je doet vermoeden.
De maatschappelijke thema's komen eigenlijk vanzelf mijn verhalen binnenrollen. Het is niet zo dat ik van tevoren al bedacht heb dat ik het daar of daar over wil doen. Mijn boeken lijken misschien een boodschap te hebben, maar dat was niet mijn doel. Ik schrijf graag gemakkelijk leesbare verhalen over dingen die kinderen (hoop ik) aanspreken. Daarvoor put ik uit mijn rijke ervaring met kinderen in de tijd dat ik veel met ze werkte en tegenwoordig vooral ook uit mijn eigen kinderen en de kinderen in onze directe omgeving.

Bovendien weet ik me nog erg goed te herinneren hoe ik zelf als kind was. Hoe ik dacht, wat ik leuk vond, hoe ik situaties heb ervaren. Ik weet nog goed wat mijn wensen waren en wat ik het liefste deed. Nu ik volwassen ben, heb ik de mogelijkheid om dat allemaal in een verhaal te verwoorden. Vooral om het verhaal dus en zeker niet om een wijze les.

Kan een kind iets extra's uit een verhaal halen, dan is dat natuurlijk prima en mooi meegenomen. Maar voor mij hoeft dat niet persé. Het gaat vooral om lekker lezen en lekker meegevoerd worden naar een andere wereld.

Brigitte
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik weet het nu zeker..ik ga niet schrijven..Ik kan me als ik lees al geen voorstelling maken van de geografie van een boek, laat staan als ik zou schrijven..En weten hoe ik het vroeger allemaal vond? Dat heb ik ook niet.
Ik vind het dus heel knap wat jij doet Brigitte!

Het gaat inderdaad vooral om lezen, helemaal met je eens..Maar zelfs "chicklit" heeft iets wat je al lezende meeneemt..Of niet?

En die vier manuscripten..wil je wel zeggen voor welke leeftijd het gaat worden?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Misschien een rare vraag maar hoe komt iemand uit Waddinxveen aan een Belgische uitgever?

Bernadet
die nog steeds trek in pannenkoeken heeft maar aan de boerenkool gaat.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Ach Marjo, ieder zijn stiel. Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn intense jeugdherinneringen niet zou hebben, dat hoort dan waarschijnlijk gewoon bij mij en maken het schrijven tot een groot plezier. Het begon ooit als een hobby en zo voelt het meestal nog steeds. Soms is het voor mijzelf nog onwerkelijk dat er al 5 boeken van mij uit zijn.

Hoe een schrijver uit Waddinxveen aan een Vlaamse uitgever komt? Dat liep eigenlijk via mijn schrijfmaatje. Tijdens mijn schrijfopleiding en in de tijd erna had ik een schrijfmaatje, waaraan ik verhalen liet lezen en haar verhalen bekritiseerde.

Ik vertelde al eerder dat ik door een uitgever gevraagd ben om iets te schrijven. Daar hebben we met elkaar een hele tijd aan gewerkt, maar uiteindelijk liep dat toch op niets uit. Zij wilden het eerst aan een buitenlandse uitgever verkocht hebben en daarna pas uitbrengen.
Mijn schrijfmaatje had (toevallig) uitgeverij Clavis benaderd met een manuscript en kwam met heel andere ervaringen thuis. Zodoende heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken en ben ook naar Clavis gegaan met een ander manuscript dat ik intussen af had. Dat was het verhaal van de Liedmaker. Zij waren enthousiast en durfden me zelfs te vergelijken met Toon Tellegen. Wat een compliment! Er hoefde vrijwel niets aangepast te worden en herschreven al helemaal niet. Zo kwam in 2001 mijn debuut uit.

Soms is het ook lastig om een Vlaamse uitgever te hebben. Zij zijn (uiteraard) meer betrokken bij de Belgische boekendingen en veel minder bij de Nederlandse. Ze hebben intussen ook een verstiging in Amsterdam, maar het blijven Belgen.
Nu werk ik intussen ook voor uitgeverij Delubas, een educatieve Nederlandse uitgever, en die heeft weer een samenwerkingsverband met Clavis. Dus toch een beetje onder hetzelfde dak, maar toch ook apart (en in Nederland).

Brigitte
(die net spagetti op heeft, maar boerenkool is ook lekker)
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Vrijdag ben ik even een dagje buiten de deur werken. Natuurlijk kijk ik eind van de middag weer of er iemand iets nieuws op dit forum heeft gezet, maar tot die tijd ben ik druk in de weer met mijn werkgroep.
Als jullie me teveel missen, vul dan de tijd met het lezen van één van mijn boeken (als je dat nog niet gedaan hebt en trouwens: een tweede keer zijn ze nog steeds leuk! Probeer maar!) :P

Brigitte
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Haha boekpromoten gaat je prima af zo te lezen :D

Fijne dag morgen

Bernadet
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Zo, ik ben weer online. Net terug van cito, moe maar wel lekker gewerkt. Vragen en reacties op/over mij en/of mijn werk zijn welkom! Wie durft?

Brigitte
Plaats reactie