Gaston Van Camp: De oorlog van Adriaan (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Gaston Van Camp: De oorlog van Adriaan (12+)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2006, 16:56

Kort maar krachtig dit boekje. Over een toch weer andere kant van de oorlog.

Lees verder... klik hier! http://www.leestafel.info/gaston-van-camp

Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2006, 20:14

Wat ik me aldoor afvraag marjo, is wat je nou zo fascineerd in WOI, en waarom de Nederlands/Vlaamse kant daarvan?
En waarom geen interesse in WO II?
Omdat WOI 'kleiner' was? Omdat daar meer 'menselijke' verhalen over zijn?

Als je 'de andere kant' interessant vindt kan ik je Montyn van Aleid Kooiman aanraden. (niet over WO I) Montyn (waargebeurd) kwam altijd aan de verkeerde kant terecht. In WO II zat hij aan de kant van de Duitsres buiten zijn schuld om en dat bleef zo maar doorgaan. Erg goed boek!

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2006, 20:22

Eerst: de oorlog van Adriaan gaat over de 2e WO. Veel mensen in niet-Duitse landen dachten ook dat Hitler goed was voor de economie, en dat betere tijden zouden aanbreken met het Derde Wereldtijk.
Ik lees nu overigens het boek "de verzetsvrouw en de SS-er", over twee mensen uit dezelfde familie die ieder aan de andere kant terecht komen. WOII weer.
Waarom ik WOI veel interessanter vind? Ik denk inderdaad dat daar het menselijke drama mij aanspreekt. Veel meer dan tijdens de tweede WO waren soldaten 'onschuldig', ze wisten niet waar ze aan begonnen. Ze waren veel meer 'kanonnenvoer' dan tijdens de 2e WO.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat er toen veel minder communicatie mogelijk was, oorlogvoeren was nog "een man zijn". Dat werd na die oorlog stukken minder.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2006, 21:02

Ja ik stel mijn vraag ook bij het verkeerde boek, maar ik dacht er nu aan en stelde hem gelijk voor ik het wéér vergat te vragen.

Ik snap wel wat je bedoelt met het 'onschuldig' zijn en veel minder communicatie. Het was ook eigenlijk een waanzinnige oorlog die in feite veel korter had kunnen duren. WOI een doet denken aan landje veroveren, dan had de een partij een stukje land 'veroverd' de volgende dag werd het weer 'teruggepakt'. Dat is eigenlijk wat mij fascineert aan deze oorlog.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Jan 2011, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba

Berichtdoor tiba » 03 Mei 2006, 22:12

Wat goed, Marjo, dat je het boek nu al gelezen hebt en nog een verslag over geschreven hebt ook.
Als Vlaamse ben ik natuurlijk wel wat meer gehoord over dit deel van de geschiedenis, en klinkt dit niet zo onbekend (bv. het ronselen door de clerus van jonge mensen om ten strijde te trekken tegen het verdoemde communisme). Ook hoorde ik als kind verhalen daaromtrent van grootooms, te fragmentarisch om me daar een duidelijk beeld van te kunnen vormen. In dat opzicht was dit boek wel verhelderend.
Ook sprak ik net toen ik dit boek gelezen had, nog met iemand (nu ongeveer 70 jaar) wiens vader of oom nog voor Leningrad gevochten had. De man kreeg de tranen in zijn ogen toen hij het vermeldde. Jammer genoeg kon ik niet veel verder meer doorvragen doordat anderen zich bij het gezelschap voegden, want blijkbaar is dit stukje van de geschiedenis nog altijd taboe... Als ik er ooit nog de kans toe krijg, wil ik daar graag met die man over doorbomen.
Ik heb er geen idee van of jongeren een dergelijk boek nu nog kunnen smaken. Mij lijkt het in elk geval een fascinerend stukje geschiedenis, waarover ik nog heel wat meer wil lezen.

Groetjes. Tiba.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2006, 23:15

Het is wel een jeugdboek, het gaat over een jongen. Over verliefdheid en avontuur. Dat kan zeker nog aanspreken, vooral als dit onderwerp bijvoorbeeld net behandeld is op school of zo.
Er waren ook Nederlanders die geronseld zijn, maar wij hebben dat hier niet in de lessen meegekregen. Dat is ook een deel van de fascinatie: ik wist er zo weinig van!

tiba

Berichtdoor tiba » 04 Mei 2006, 11:54

Je verslag staat bij boekgrlls, Marjo! Wist je dat?

http://www.boekgrrls.nl/

Groetjes. Tiba.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Mei 2006, 16:48

Ja Tiba, dat weet ik. Speciaal vanwege de meimaand ingestuurd.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”