Voor 13 en ouder. Over misverstanden en verzwegen problemen.
Sterke schouders
Willem is een 16-jarige 'eilander' die tijdelijk bij zijn oom en tante woont op het vaste land, omdat op zijn eiland geen middelbare school is. Sinds hij daar woont is hij niet meer teruggegaan naar het eiland. Hij is kwaad, en weet eigenlijk niet waarom.
Hij weet nog dat hij al eerder in zijn leven een half jaar op het vasteland was, er zijn dromen, en af en toe flarden van herinneringen, over 'iets' dat gebeurd is met zijn vader, en over pesten in verband daarmee door de andere eilandkinderen. Er waren problemen, waar hij zo ziek van was dat de dokter adviseerde hem op het vasteland te laten logeren. Daarna ging het wel weer op het eiland. Hij werd niet meer gepest, nu werd hij genegeerd..en zijn vader die in het onderwijs zat, werkte nu bij Staatsbosbeheer en zat altijd in zijn hut.
Waarom weet Willem eigenlijk niet wat er nu eigenlijk gebeurd is? Waarom praten zijn ouders er niet over? En: waarom begint hij er zelf niet over? Hij wordt eigenlijk alleen maar kwader..en zijn vriend raadt hem aan om toch naar de maatschappelijk werkster op school te gaan.
Ik houd er niet van als personages de boel maar aan laten sloffen en ofwel geen beslissing nemen, of dat pas doen als ze niet anders meer kunnen. Niet mijn type boek dus. Voor andere mensen kan het een ontroerend boek zijn denk ik.
Vanaf 13 jaar
Paperback | 156 Pagina's | Unieboek BV | 2005 ISBN: 9000036143
© Marjo
Hanneke de Jong: Sterke schouders (13+)
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”