Hoi Rotor
ik heb wel eens iets van Dostojewski gelezen maar weet niet meer welke

Ik dacht Misdaad en straf maar ik heb het niet uitgelezen. Volgens mij was dat omdat er pagina's lang in het Frans geschreven werd.
Er is ook een boek over Dostojewski en dat heet Literaire briefwisseling/verzamelde werken 11
Hier de beschrijving:
Van Dostojewski zijn ruim negenhonderd brieven bewaard gebleven. Hieruit heeft Karel van het Reve er meer dan tweehonderd uitgekozen en van commentaar voorzien. De eerste brief is gedateerd 1834 toen Dostojewski twaaf jaar was, de laatste werd kort voor zijn dood in 1881 aan zijn vrouw gedicteerd. Van het Reve geeft geen verantwoording van zijn keuze. Over Dostojewski's literaire werk verschaffen de brieven weinig verhelderende informatie. Zij geven wel een beeld van Dostojewski's dagelijkse problemen: de kwellingen van zijn eeuwige schulden, zijn gezinsproblemen, vaak ook door het gevolg van geldgebrek, zijn speelzucht, zijn pogingen geld te lenen. De brieven bevatten voorts allerlei bijzonderheden over zijn ervaringen in Duitsland. Dostojewski komt in de brieven naar voren als een somber, gekweld en verbitterd mens. De voortreffelijke keuze van Van het Reve maakt dit boek tot een boeiend document humain.
Hij dacht zelf dat hij een ‘vreselijke, onoverkomelijke hekel aan brieven schrijven’ had. ‘Als ik in de hel kom’, schreef hij een keer, ‘zal ik natuurlijk veroordeeld worden om een stuk of tien brieven per dag te schrijven.’
Dat meende hij. Maar in werkelijkheid was hij een verwoed brievenschrijver. De kortste brieven schrijft hij aan zijn alcoholische broer Nikolaj: ‘Lieve broer’, luiden die brieven ongeveer, ‘hierbij stuur ik je zes roebel. Hoe gaat het met je? Met mij gaat het slecht. Je liefhebbende broer F. Dostojewski.’
Maar meestal schrikt hij niet terug voor een brief van vijf kantjes, waarin alles wat er op dat moment met hem aan de hand is uitvoerig uit de doeken gedaan wordt. Hij legt aan zijn vader uit dat hij te weinig geld heeft. Hij legt aan zijn broer Michail uit wat hij allemaal aan het schrijven is. Na vier jaar kamp schrijft hij uit Siberië dat hij uit de militaire dienst wil, maar daar is toestemming van de tsaar voor nodig. Dat hij wil trouwen met Marja Dmitrëwna, maar geen geld heeft om zich in te richten. Later bericht hij hoe beroerd het in Westeuropa is. Nog weer later schrijft hij aan zijn tweede vrouw hoe hij al zijn geld verspeeld heeft en hoeveel hij van haar houdt. Hij is in zekere zin de eerlijkste briefschrijver ter wereld. Je kunt je soms ergeren aan de romanschrijver Dostojewski, maar op de briefschrijver kun je niet kwaad worden. Je blijft hem lezen.’ (Karel van het Reve)
Groet
Bernadet