Korte inhoud.
Het volgende ringdal, nr 4 van hellekring 8,
bevat lange stoeten met zwijgende achterwaarts-gaande zielen, wier hoofd omgekeerd op hun schouders gewrongen zit,
hun tranen vallen over hun rug naar beneden.
Dat is de straf voor de waarzeggers, astrologen, helderzienden, tovenaars, en heksen.
Dante heeft het hier echt moeilijk om zijn medelijden te betomen.
Vergilius wijst hem terecht, omdat medelijden in de hel zoiets is als spijt hebben in de hemel,
en de wil van God ondermijnt. (Empathie is blijkbaar alleen op de aarde niet in strijd met Gods beschikking.)
Vergilius wijst Dante Amfiaraüs aan, Thiresias, e. a.
Hij vertelt van Manto, stichtster van zijn vaderstad.
En punt met zijn vinger nog naar enkele wichelaars en heksen.
Canto 20 De hel
Bij de uitleg staat:
Wie door Gods toedoen in de toekomst kon zien, zoals profeten in de bijbel, was onschuldig.
maar waarzeggers en astrologen waren wél zondig?
Bij mij staat bij de uitleg dat astrologie sterrekunde was, een universitair vak, en de bekendste artsen en filosofen waren tevens astroloog.
Ik vind dat er weinig onderscheid wordt gemaakt. Alles wordt op één hoop gegooid. Als waarzeggers goede bedoelingen hadden kwamen ze dan ook in de hel?
Wat ik mij afvraag is wat de reden is dat Dante hier zo aangedaan door raakte. Omdat Vergilius zijn boek Anaeis als wichelboek werd gebruikt? En hij zo het toekomstig lot van Vergilius vermoedde?
Wie door Gods toedoen in de toekomst kon zien, zoals profeten in de bijbel, was onschuldig.
maar waarzeggers en astrologen waren wél zondig?
Bij mij staat bij de uitleg dat astrologie sterrekunde was, een universitair vak, en de bekendste artsen en filosofen waren tevens astroloog.
Ik vind dat er weinig onderscheid wordt gemaakt. Alles wordt op één hoop gegooid. Als waarzeggers goede bedoelingen hadden kwamen ze dan ook in de hel?
Wat ik mij afvraag is wat de reden is dat Dante hier zo aangedaan door raakte. Omdat Vergilius zijn boek Anaeis als wichelboek werd gebruikt? En hij zo het toekomstig lot van Vergilius vermoedde?
‘Trice,
Het gebeurt veel dat Dante figuren die hij bewondert en hoogacht in de hel zet (denk maar aan zijn mentor Latini ).
Dante voelt zich als dichter-visionair misschien verwant met de astrologen, profeten, en waarzeggers en heeft er misschien een natuurlijke sympathie voor.
Ik vind het interessant hoe zijn meegevoel geregeld en bewust in openlijke contradictie verkeert met de orthodox-religieuze strafmaten.
Daar is denk ik de bruggenbouwer tussen middeleeuwen en renaissance weer.
gg
PS
Vergilius’ toekomst is in het lommerrijk kasteeltje in het Limbo.
Hij kan er niet aan doen dat men zijn boek als wichelboek gebruikt,
dat men bibliomantie ( t.t.z.het blind openslaan van een boek en dan de passage als auguren interpreteren) toepast op een niet Christelijk boek is niet zo uitzonderlijk.
Geniet niet elke waarachtig goede dichtbundel hetzelfde voorrecht ?
(Wie durft onder ons met opgeheven hoofd te zeggen dat ie Symborzska op een onbewaakt ogenblik niet eens blind heeft openslagen ?)
Het gebeurt veel dat Dante figuren die hij bewondert en hoogacht in de hel zet (denk maar aan zijn mentor Latini ).
Dante voelt zich als dichter-visionair misschien verwant met de astrologen, profeten, en waarzeggers en heeft er misschien een natuurlijke sympathie voor.
Ik vind het interessant hoe zijn meegevoel geregeld en bewust in openlijke contradictie verkeert met de orthodox-religieuze strafmaten.
Daar is denk ik de bruggenbouwer tussen middeleeuwen en renaissance weer.
gg
PS
Vergilius’ toekomst is in het lommerrijk kasteeltje in het Limbo.
Hij kan er niet aan doen dat men zijn boek als wichelboek gebruikt,
dat men bibliomantie ( t.t.z.het blind openslaan van een boek en dan de passage als auguren interpreteren) toepast op een niet Christelijk boek is niet zo uitzonderlijk.
Geniet niet elke waarachtig goede dichtbundel hetzelfde voorrecht ?
(Wie durft onder ons met opgeheven hoofd te zeggen dat ie Symborzska op een onbewaakt ogenblik niet eens blind heeft openslagen ?)
O maar Marjo,
Van elkaar verschillen is evenveel een voordeel als een nadeel in de liefde. Net zoals elkaar gelijken.
Denk ik.
Ervaar ik.
Zelfs zoen en streling heben een zachte tegendruk nodig.
gg
PS
Mijn vrouw doet me landen, mijn vrouw doet me aarden.
Maar ik moet toegeven :
In de ogen van mijn vrouw staat dikwijls in New Times Roman te lezen :
"Mijn moeder zei nog : "Kind, neem een próza-man, of prózac, of beide,
maar géén dichter ! Dichters dánsen, die geráken nergens !”.
Ik heb als échte dochter de dichter genomen :
de dichter : zonder sokkel barvoets dansend over eindeloos begane grond."
Van elkaar verschillen is evenveel een voordeel als een nadeel in de liefde. Net zoals elkaar gelijken.
Denk ik.
Ervaar ik.
Zelfs zoen en streling heben een zachte tegendruk nodig.
gg
PS
Mijn vrouw doet me landen, mijn vrouw doet me aarden.
Maar ik moet toegeven :
In de ogen van mijn vrouw staat dikwijls in New Times Roman te lezen :
"Mijn moeder zei nog : "Kind, neem een próza-man, of prózac, of beide,
maar géén dichter ! Dichters dánsen, die geráken nergens !”.
Ik heb als échte dochter de dichter genomen :
de dichter : zonder sokkel barvoets dansend over eindeloos begane grond."
Ja, Marjootje-pilootje, het is zeker gevaarlijker wat de fysieke integriteit betreft.
Dichtende gevechtspiloten schrijven waarschijnlijk stafrijm
en richten hun geschut vooral op de dubbele bodem van het vijandelijk vliegtuig.
En als zij na een actieve werkdag thuis komen zeggen zij geheid tegen hun eegade
zoiets als :
“Weet je nog ? Onze eerste ontmoeting :
over en weer geschut,
schichten en berichten,
lichte en zware kalibers,
mortiervuur en confidenties door elkaar,
aftastelijkheden en zuchtafweergeschut,
kortste-afstands-HÁRT-tillerie – hárt-tillerij
met het intiemste bereik ?”.
(Niet waar hoor, Marjo, ik dacht aan een oud gedichtje van mij.)
gg
Dichtende gevechtspiloten schrijven waarschijnlijk stafrijm
en richten hun geschut vooral op de dubbele bodem van het vijandelijk vliegtuig.
En als zij na een actieve werkdag thuis komen zeggen zij geheid tegen hun eegade
zoiets als :
“Weet je nog ? Onze eerste ontmoeting :
over en weer geschut,
schichten en berichten,
lichte en zware kalibers,
mortiervuur en confidenties door elkaar,
aftastelijkheden en zuchtafweergeschut,
kortste-afstands-HÁRT-tillerie – hárt-tillerij
met het intiemste bereik ?”.
(Niet waar hoor, Marjo, ik dacht aan een oud gedichtje van mij.)
gg
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten