Thema juli 2025 - Zomer

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Thema juli 2025 - Zomer

Bericht door Dettie »

Het is warm, de zon schijnt, kortom het is zomer!

Elke dag een nieuw boek over dit thema https://www.leestafel.info

(Het is een item geweest in 2009 en dat is 16 jaar geleden, mag wel hè.)

Veel zomers plezier

Dettie
Marjo

Re: Thema juli 2025 - Zomer

Bericht door Marjo »

Zeker mag dat! Die zomer keert ook ieder jaar weer terug, niemand die zucht: alwéér!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Een lange zomer vrij
Jane Gardam

Yorkshire, de zomer van 1946. De oorlog is net voorbij, er zijn voedselrantsoenen en men betaalt met kledingcoupons. De scholieren Hetty, Una en Lieselotte hebben een staatsbeurs gekregen en zijn aangenomen bij de beste universiteiten van het land. Ze kunnen niet wachten om uit hun ingeslapen kuststadje te vertrekken. Maar eerst bespreken de drie hun zomerplannen.

Hetty is toegelaten tot de studie let terkunde in Londen, en gaat met een koffer vol boeken naar het Lake District om nog gauw haar literatuurkennis op peil te brengen. Bijkomend voordeel: zo hijgt haar bemoeizieke moeder haar niet zo in de nek. Una maakt zich op voor een fietsvakantie door de country side met een jongeman die als kind bij de viswinkel werkte en daarom bekend staat als ‘Ray de visjongen’. De joodse Lieselotte – die met het kindertransport uit nazi-Duitsland is gevlucht en is ondergebracht bij een Quaker-familie, en door haar klasgenoten altijd ‘die Duitse’ wordt genoemd – besluit halsoverkop haar enige nog levende familielid op te zoeken in de Verenigde Staten.

In Een lange zomer vrij is rasverteller Jane Gardam op de toppen van haar kunnen. Ze toont ons drie jonge vrouwen op de drempel van volwassenheid: klaar om Yorkshire, de oorlog en de eeuwige verwachtingen van hun ouders achter zich te laten. Maar wat als ze die zomer ook afstand nemen van elkaar?

ISBN 9789464521627 | Paperback | 336 pagina's | Cossee | 3 oktober 2024
Vertaald door Gerda Baardman & Kitty Pouwels
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Zomer: de periode waarin het te warm is om te doen waarvoor het in de winter te koud was.

Mark Twain (1835 - 1910)
Amerikaans schrijver (ps. van Samuel Langhorne Clemens)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De zomer van de onwaarheden
Nelleke Zandwijk

Na een ingrijpende gebeurtenis tijdens de jaarlijkse kampeervakantie valt een gezin bij thuiskomst als los zand uiteen. Als beide dochters, een tweeling, het huis verlaten en naar de grote stad vertrekken, zien ze elkaar nog maar zelden. Tot ze gaan samenwerken in het theater. Daar leren ze elkaar opnieuw kennen.

Mijn zus stuurde me een ansichtkaart. ‘Ik heb eens nagedacht over jouw leven,’ schreef ze, ‘en ik vind het een moeilijk leven.’

Ik stuurde mijn zus een ansichtkaart terug. ‘Ik heb ook nagedacht over jouw leven,’ schreef ik, ‘je kunt echt niet horen dat je uit de Achterhoek komt.’

ISBN 9789021482972 | Paperback | 208 pagina's | Querido | 26 september 2023
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Uw blik brengt de zomer in mijn ziel.

Pierre de Ronsard (1524-1585)
Frans dichter
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Blauwe zomer
Leo Blokhuis

Eind jaren vijftig. Terwijl via Radio Luxemburg langzaam de rock-’n-roll ons land binnendruppelt, is Den Haag het centrum van feesten waar Indische jongeren op elektrische gitaren een mengeling van rock-’n-roll en traditionele krontjong spelen. Het is ook de plek waar twee achttienjarige jongens met totaal verschillende achtergronden voor een keuze komen te staan: een burgermansbestaan of het avontuur zoeken in de muziek.

De Nederlandse Johan wil het gelovige milieu van zijn ouders ontvluchten en vindt in zijn Indische vrienden en hun muziek een ongekende vrijheid.
De in Indonesië geboren en naar Nederland gevluchte Chris wil het verleden van zich afschudden, maar botst tegen de harde, verzuilde Nederlandse mentaliteit.

Blauwe zomer is het meeslepende romandebuut van Leo Blokhuis: een fascinerende dubbele coming of age.

ISBN 9789026352621 | Paperback | 368 pagina's | Ambo|Anthos | 12 juni 2020
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Midden in de winter begreep ik eindelijk dat er in mij een onoverwinnelijke zomer huisde.

Albert Camus (1913-1960)
Frans schrijver, essayist en Nobelprijswinnaar literatuur (1956)
Plaats reactie