In de categorie Geïllustreerd jeugd
De wonderverteller door Djenné Fila
De gevangene Marco Polo vertelt elke dag wonderlijke verhalen over de avonturen die hij heeft beleefd. Over eindeloze steppen en parelzeeën, maar ook over fabelachtige dieren en weelderige paleizen. Geïllustreerd door Lida Dijkstra.
en
Het hart van een giraf is ongelooflijk groot door Amanda Chanfreau
Denkbeeldige dieren houden Vega gezelschap. Als haar vader een niet zo lieve vriendin krijgt, besluit ze op avontuur te gaan om meer over haar moeder te weten te komen. Ze belandt bij een bijzonder circus. Geschreven door Sofia Chanfreau, vertaald door Sophie Kuiper.
In de categorie Geïllustreerd kind
De schedel door Jon Klassen
Wanneer Otilla verdwaald raakt in een donker bos, zoekt ze beschutting in een groot, verlaten huis. Daar woont een schedel, die bang is voor iets dat elke nacht langskomt. Kan Otilla hen beiden redden? Vertaald door Berd Ruttenberg.
en
Donsdag door Jeska Verstegen
Als Fons op een dag zijn beste vriend niet meer wil zijn, kan Gaston nergens terecht. Maar dan krijgt hij van zijn opa een eend cadeau voor zijn verjaardag. Kan een eend een beste vriend worden? Geschreven door Kristien Dieltiens.
In de categorie Informatief
Je hond en jij door Elena Bulay
Lena droomt al zo lang over een eigen hond dat ze dolgelukkig is als asielhond Jo in haar leven komt. Op kleurrijke pagina's vertelt Lena over de eerste dagen met Jo, over kleine problemen en grote successen. Vertaald door Robbert-Jan Henkes. en
Het grote kippenboek door Jan Hamstra
Wist je dat kippen afstammen van dinosauriërs? En dat ze meer kleuren kunnen zien dan de mens? Wist je ook dat ze in het oude Egypte koninklijke dieren waren? En dat ze op Mars zouden kunnen leven? Geschreven door Evelien De Vlieger.
In de categorie Prentenboeken
Een ongelofelijk grote, ongelofelijk gevaarlijke leguaan door Natascha Stenvert
Drie vaders, twee moeders en twaalf broertjes en zusjes zijn véél leuker dan zijn echte, supersaaie gezin. Toch? Geschreven door Pim Lammers.
en
De wens door Ngai Victo
Stel je voor dat je alles moet achterlaten wat je kent. Je stapt in een bootje en vaart over woeste zeeën, op zoek naar een nieuwe, onbekende wereld. Wat zou je dan wensen? Een familie verlangt met heel hun hart naar een veilige plek om een nieuw leven te beginnen. Geschreven door Thị Văn Mượn, vertaald door Hans en Monique Hagen.
Zilveren penselen 2025
Re: Zilveren penselen 2025
Donsdag en Een ongelofelijk grote, ongelofelijk gevaarlijke leguaan waren qua verhaal erg leuk.
De illustraties weet ik helaas niet meer zo goed... erg eigenlijk.
Dettie
De illustraties weet ik helaas niet meer zo goed... erg eigenlijk.
Dettie
Re: Zilveren penselen 2025
We lezen te veel, maar omdat ik Donsdag nog wel af en toe in handen heb zie ik het nog voor me. Dat andere boek niet.
En het kippenboek: fantastisch boek is dat!
En het kippenboek: fantastisch boek is dat!