Sacha Bronwasser - Niets is gelogen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Marjo

Sacha Bronwasser - Niets is gelogen

Bericht door Marjo »

Nog een debuut:
In Niets is gelogen van Sacha Bronwasser opent de Nederlandse kunstjournalist Gala Versluis een tentoonstelling in Kortrijk en maakt ze kennis met de flamboyante arts en mecenas Pé Derkinderen. Een samengeraapt gezelschap gaat met hem op pad voor een ontspannen nazit, maar de avond verloopt heel anders dan gedacht. Door een intense gebeurtenis staat iedereen op scherp. Achteraf blijkt echter dat elke aanwezige het moment anders heeft beleefd; de herinnering is een onbetrouwbare, grillige bondgenoot. Het maakt een precieze reconstructie onmogelijk.
Met Niets is gelogen heeft Sasha Bronwasser, kunsthistoricus en lange tijd recensent voor de Volkskrant, een ideeënrijke, beeldende roman geschreven waarin oorzaak en gevolg samenvallen, uniek in taal en compositie. Wat zijn herinneringen waard?

Het begint heel goed, een verslag waard. Maar helaas: het verzandt. Dus doe ik de moeite niet.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Sacha Bronwasser - Niets is gelogen

Bericht door Dettie »

Je bent weer helemaal in de debutenstemming zie ik.

jammer dat het tegenviel. het klinkt wel goed.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Het gaat erom hoe een gebeurtenis uit het verleden door de betrokkenen beleefd is, wat ze er nu nog van weten. En natuurlijk heeft kunst een grote rol.
Het laatste is voor mij geen aanbeveling, al bleef het binnen de marges. En tja, dat mensen een gebeurtenis die ze samen beleefd hebben anders ervaren hebben, dat is niets nieuws.
Vandaar.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Een beetje als de film Lola rennt. Alleen daar beleeft Lola zelf steeds hetzelfde maar toch ook niet.

"De film is ongebruikelijk in die zin dat er niet één enkel script wordt gevolgd. Er worden drie mogelijke scenario’s rondom dezelfde situatie getoond, zoals ook is gedaan in Blind Chance van Krzysztof Kieślowski. De regisseur probeerde door middel van de film te tonen dat de keuzes die iemand maakt, en de manier waarop hij of zij in het leven staat, hun weerslag hebben op wat men uiteindelijk kan bereiken in het leven."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lola_rennt

Fascinerende film is dat.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Volgens mij heeft zoiets niets met dit boek van doen.
Plaats reactie