Wat er gebeurd is:
In 1940 keurde de Britse premier Winston Churchill de oprichting goed van de Special Operations Executive (SOE). Die organisatie kreeg de opdracht het door Hitlers troepen bezette Europa ‘in brand te steken’ door middel van sabotage en ondermijning.
Op achttienjarige leeftijd werd Yvonne Baseden (20 januari 1922 – 28 oktober 2017) lid van de Women’s Auxiliary Air Force, de ondersteunende luchtmacht, als een administratieve kracht. Later werd ze agent bij de Special Operations Executive (SOE). Deze militaire geheime dienst voerde sabotage-acties en verkenningen uit achter vijandelijke linies. Agenten werden daar naartoe gebracht door piloten als Geoff Rothwell (3 april 1920 – 5 november 2017) die meer dan 70 missies boven bezet Europa vloog om daar geheim agenten te droppen.
Zo sprong Yvonne in maart 1944 met een parachute bezet Frankrijk in. Daar ging ze undercover als ‘Yvonne Bernier’ en zond berichten over de plaatselijke situatie naar de Britten. Haar codenaam was Odette. In juni 1944 werd ze opgepakt door de Gestapo. Nadat ze ondervraagd was, kwam ze via een gevangenis in een concentratiekamp terecht. Eerst in Saarbrücken en daarna in Ravensbrück. Daar werd ze ziek en werd ze met 49 andere vrouwen overgedragen aan het Zweedse Rode Kruis. Via Zweden keerde ze terug naar Engeland.
------------------------------
Nu zou ik graag zeggen dat het boek van Jenoff gebaseerd is op deze feiten, maar ze heeft er alleen het idee aan ontleend.
Haar hoofdpersoon is Marie, een ongehuwde moeder, die zelf een Franse moeder heeft, gerekruteerd als telegrafist en koerierster en in Frankrijk gedropt. Ze verstuurt in het geniep berichten. Helaas werd het systeem - ze was een van de twintig jonge vrouwen die ergens in Frankrijk zaten - ontdekt door de Duitsers, die bleven zenden, alsof de lijn nog intact was. Op het moment dat de leidinggevende in Londen dat ontdekt, wordt ze niet geloofd door haar meerderen. De vrouwen worden opgepakt, en verdwijnen.
Na de oorlog vindt een jonge vrouw in New York een aantal foto's, en raakt geïnteresseerd: wie zijn dat?
Ik zal niet verklappen hoe het verder gaat, maar het is heel erg geromantiseerd, en heeft niet zo veel met hetgeen werkelijk gebeurd is te maken.
Het is een mooi verhaal, leest als een trein, maar ik had het graag meer historisch verantwoord gezien.
Pam Jenoff - De verdwenen meisjes uit Parijs
Re: Pam Jenoff - De verdwenen meisjes uit Parijs
Is dit een boek uit de bibliotheekverrassing?
Dettie
Dettie
Re: Pam Jenoff - De verdwenen meisjes uit Parijs
Nee, dit had ik al eerder geleend.