NS prijs naar Martine Bijl

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin

NS prijs naar Martine Bijl

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2019, 17:17

Rinkeldekink van de in mei overleden Martine Bijl is door het publiek verkozen tot het favoriete boek en heeft de NS Publieksprijs 2019 gewonnen. Het boek kreeg in totaal 33 procent van de stemmen.

NS-hoofdconducteur Everhard Arends overhandigde de envelop met de winnende titel woensdagavond aan Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door.

De prijs werd in ontvangst genomen door Berend Boudewijn, de weduwnaar van Bijl. "Het is een enorme troost", zegt de regisseur en acteur over de prijs. "Ik ben enorm trots."

"Het allerbeste wat ze deed, was schrijven", vertelt Boudewijn over zijn overleden echtgenote. "Het is heel bedrieglijk hoe ze schrijft. Het lijkt heel eenvoudig, maar er is iets mysterieus aan waardoor het altijd maar boeiend is. Als het gemakkelijk leest, heeft de schrijver er hard aan moeten werken."

Weduwnaar: 'Ik ben apetrots dat dit boek er is'

Bijl kreeg in september 2015 een hersenbloeding waarna ze jarenlang moest revalideren. Kort daarna kreeg ze een depressie. De presentatrice van de eerste drie seizoenen van Heel Holland Bakt verscheen sindsdien amper in het openbaar.

Over die periode schreef ze Rinkeldekink, dat in november 2018 is verschenen. Afgelopen voorjaar overleed ze aan de complicaties van de hersenbloeding.

Boudewijn zegt dat Bijl in het boek een "geweldig inzicht over haar ziekte geeft". "Er is een zin die het boek niet heeft gehaald: 'Mijn brein is mij vijandig gezind.' Het idee dat in je kop die vijand zit, je tegenwerkt. Ik ben apetrots dat dit boek er is", aldus de regisseur.

Bron. nu.nl

--------------------------------

Tja het was al te verwachten, ik vind dit eigenlijk niet kunnen. Mensen zijn nogal gauw geneigd mensen een soort 'laatste eer' te geven. Maar ja, het is niet anders.

Dettie

Marjo

Re: NS prijs naar Martine Bijl

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2019, 21:48

Ik ben dan ook al een paar jaar afgehaakt bij deze prijs. Het is me te veel popie-jopie.

Dettie
Site Admin

Re: NS prijs naar Martine Bijl

Berichtdoor Dettie » 22 Nov 2019, 12:26

Ja kan me er iets bij voorstellen. Het gaat er bij de NS prijs om wie de meeste stemmen weet te winnen, niet om het geschrevene zelf. Niet dat de boeken niet goed zouden zijn hoor maar het is gewoon teveel zieltjes winnen. En als een geliefd iemand overleden is, dan is het moeilijker om daar nog bovenuit te stijgen.

Dettie

Terug naar “Prozanieuws”