In Dansen met de duivel is te lezen dat Tommy Bergmann een brief krijgt met een zin uit een gedicht van de dichter Gustaf Fröding wiens portretfoto in de bibliotheek van Jon-Olav Farberg hangt. (Dit is de foto die op de Wikipedia pagina staat.) Jon-Olav Farberg moet dood en verbrand zijn, maar daar de identiteit van het lichaam moeilijk vast te stellen is, gelooft Tommy Bergmann dat Jon-Olav Farberg nog leeft.
Lees verder http://thrillers-leestafel.info/gard-sveen/
-
#Gard Sveen - Dansen met de duivel
Re: #Gard Sveen - Dansen met de duivel
De Skoptsky (oorspronkelijk het Russische woord voor castraten) was een sekte die omstreeks 1760 ontstond in Rusland als een afsplitsing van de flagelanten-sekte, de chlysten, die ontstond uit de Russisch orthodoxe kerk. De Skoptsky refereerden naar zichzelf als de Witte Duiven (vandaar waarschijnlijk de witte duif op voorkant van het boek. Het was geen duivelse sekte (waaronder ik een sekte die de duivel aanbidt zou verstaan) en bij het tsaristische (zoals op de achterkant van het boek te lezen staat) heb ik ook m'n vraagtekens, tenzij er mee bedoeld wordt dat de sekte in de tijd van de tsaren is ontstaan. Door de tsaren werd de sekte al vervolgt en deze vervolging werd onder Stalin voortgezet. In 1947 bestond de sekte nog steeds en er wordt aangenomen dat de sekte in de jaren 70 grotendeels is verdwenen, hoewel er sprake is van gemeenschappen die in de jaren 90 in Litouwen woonden. In de Noordelijke Kaukasus leeft vermoedelijk nog een groep spirituele Skoptsky (die ascetisch leven maar niet gecastreerd zijn).
De Skoptsky geloofden dat Adam en Eva voor de zondeval geen uiterlijke geslachtskenmerken hadden. Deze verwijderden ze dus ook bij zichzelf, of lieten ze verwijderen. Dat betekende dat de mannen gecastreerd werden, hetzij door alleen de testikels te verwijderen (het kleine zegel), of zowel de testikels als de penis te verwijderen (het grote zegel). Bij de vrouwen werden de borsten verwijderd. Volgens de Duitse Wikipedia pagina werden ook de schaamlippen verwijderd. Ze baseren zich op een aantal passages uit het evangelie van Mattheus.
Op internet is vrij veel over deze sekte te vinden, niet alleen op de wikipedia, maar bijvoorbeeld ook hier http://src-h.slav.hokudai.ac.jp/sympo/9 ... apter1.pdf
Ergens heb ik ook gelezen dat van iemand die 12 mensen ontdaan heeft van de geslachtskenmerken, alle zonden vergeven worden. (Dat zal dus wel bron zijn van het verlossingsidee in het boek.) Helaas kan ik niet meer zo snel vinden waar ik dit heb gelezen.
De Skoptsky geloofden dat Adam en Eva voor de zondeval geen uiterlijke geslachtskenmerken hadden. Deze verwijderden ze dus ook bij zichzelf, of lieten ze verwijderen. Dat betekende dat de mannen gecastreerd werden, hetzij door alleen de testikels te verwijderen (het kleine zegel), of zowel de testikels als de penis te verwijderen (het grote zegel). Bij de vrouwen werden de borsten verwijderd. Volgens de Duitse Wikipedia pagina werden ook de schaamlippen verwijderd. Ze baseren zich op een aantal passages uit het evangelie van Mattheus.
Op internet is vrij veel over deze sekte te vinden, niet alleen op de wikipedia, maar bijvoorbeeld ook hier http://src-h.slav.hokudai.ac.jp/sympo/9 ... apter1.pdf
Ergens heb ik ook gelezen dat van iemand die 12 mensen ontdaan heeft van de geslachtskenmerken, alle zonden vergeven worden. (Dat zal dus wel bron zijn van het verlossingsidee in het boek.) Helaas kan ik niet meer zo snel vinden waar ik dit heb gelezen.
Er is ook al een vierde boek van Gard Sveen, maar dat heb ik op dit moment alleen nog in het Duits gezien. Wachten dus op een Nederlandse vertaling en dan wachten tot het in de bibliotheek ligt.
Oh daar houd ik wel van, een verhaal met verwijzing naar iets wat echt bestaat of bestaan heeft.
Dan kun je heerlijk uren bezig zijn met meer informatie vinden en vaak komt van het een het ander en is je dag om voor je er erg in hebt.
Leuk Renate dat je dit er allemaal bij gezocht hebt!
Dettie
Dan kun je heerlijk uren bezig zijn met meer informatie vinden en vaak komt van het een het ander en is je dag om voor je er erg in hebt.
Leuk Renate dat je dit er allemaal bij gezocht hebt!
Dettie
Zoals gezegd, ook de dichter die genoemd wordt, heeft daadwerkelijk bestaan.
Die sekte vond ik erg interessant. Je vraagt je altijd af hoe het mogelijk is dat mensen in dit soort praktijken meegaan. De mannen die hun geslachtsdelen helemaal hadden laten verwijderen (dit gebeurde dus zonder verdoving) plasten door een koeienhoorn.
Die sekte vond ik erg interessant. Je vraagt je altijd af hoe het mogelijk is dat mensen in dit soort praktijken meegaan. De mannen die hun geslachtsdelen helemaal hadden laten verwijderen (dit gebeurde dus zonder verdoving) plasten door een koeienhoorn.
Ja dat blijft bizar hè. Je denkt altijd dat zal ik nooit doen, maar je weet maar nooit hoe bevangen je door iets raakt.
dettie
dettie