Murat Isik wint de Libris Literatuur Prijs 2018

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2018, 22:47

Murat Isik (40) heeft de Libris Literatuur Prijs van 2018 gewonnen met zijn boek Wees onzichtbaar. Dat werd vanavond in Nieuwsuur bekendgemaakt. De jury spreekt van een "universele, beklemmende en diep menselijke" roman.

"Isik trekt je vanaf de eerste bladzijde met de vanzelfsprekende autoriteit van de geboren schrijver het verhaal binnen", zegt de jury in haar rapport. De ruim honderd hoofdstukken die het boek telt, zijn rijk "aan krachtige details en treffende observaties".

"Deze prijs draag ik op aan de Bijlmer" , zegt Isik als hij de prijs in ontvangst neemt. "De wijk van mijn kinderjaren. Nu eens kleurrijk en warm, dan weer grijs en kil. Een belangrijk personage in mijn roman en een plek waar ik in mijn dromen nog altijd ben."

Wees onzichtbaar vertelt het verhaal van Metin Mutlu. In 1983 komt hij als vijfjarige met zijn ouders en zijn zusje, via Duitsland, in de Amsterdamse Bijlmer terecht. Het gezin is afkomstig uit Oost-Turkije en behoort tot het Zaza-volk, een oude Iraanse minderheid die verwant is aan de Koerden. Metin, zijn zusje en zijn moeder worden gekleineerd en onderdrukt door een tirannieke en gewelddadige vader, die een groot deel van de gezinsuitkering uitgeeft aan gokken en drinken.

Volgens de jury is Isik "een meesterlijke verteller". "Met schijnbaar speels gemak wekt Isik uiteenlopende personages tot leven, wisselt hij op overtuigende wijze naargeestige scènes af met opbeurende en geeft hij zijn vertelling ritme en dynamiek."

De jury noemt Wees onzichtbaar "een afwisselend grappige, ontrustende en tot empathie nodende roman over migratie en opgroeien in Nederland".

De Libris Literatuurprijs is, samen met de BookSpot Literatuurprijs (voorheen ECI Literatuurprijs) de belangrijkste onderscheiding in de Nederlandstalige literatuur. Isik werd gekozen uit de zes laatste genomineerden. Hij wint met de prijs een bedrag van 50.000 euro.

Vorig jaar won Alfred Birney de prijs met zijn roman De tolk van Java.

Bron: NOS

Marjo

Re: Murat Isik wint de Libris Literatuur Prijs 2018

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2018, 08:05

Ja ja! Hieperdepiep! Al waren er ook anderen die ik het gegund had: dit is een fantastisch mooi boek!

berdine

Berichtdoor berdine » 08 Mei 2018, 09:51

Ik heb "Bijlmerjaren" gelezen, een prelude op dit boek. Dat is wel goed geschreven, rechttoe rechtaan, maar verlokte me niet om de rest ook te gaan lezen.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2018, 12:27

Hij is een verteller, niet perse een mooischrijver.

berdine

Berichtdoor berdine » 08 Mei 2018, 15:24

Ja dat lijkt me juist geformuleerd.

Willeke

Berichtdoor Willeke » 13 Mei 2018, 18:30

Ik ben heel benieuwd. Het boek ligt hier al klaar voor de zomervakantie. Dat van Marjolijn van Heemstra ook trouwens.

Terug naar “Prozanieuws”