Dit schooljaar lanceert Hebban de Lezen voor de Lijst Challenge. Wil jij van de verplichte literatuurlijst een leuke leesuitdaging maken of kun je wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van je boeken? Schrijf je dan nu in!
Waarom de Lezen voor de Lijst Challenge?
Hebban wil een rol spelen in leesbevordering onder jongeren. Lezen staat lang niet altijd op het lijstje hobby’s van tieners; verplicht moeten lezen voor school kan dan ook een hele uitdaging zijn! Hebban wil laten zien dat lezen ook plezier kan brengen en wil scholieren helpen om van ‘lezen voor de lijst’ een léuke uitdaging te maken en een handreiking bieden bij het kiezen van het leesmateriaal.
Voor wie is de Lezen voor de Lijst Challenge?
De Lezen voor de Lijst Challenge start op 21 augustus, de eerste schooldag na de zomervakantie, en eindigt op 7 juli 2018, wanneer de eerste zomervakantie weer begint. De Challenge is bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw van het middelbaar onderwijs (15-19 jaar).
Natuurlijk kunnen ook oudere lezers hun schooltijd herbeleven door de Challenge aan te gaan of minichallenges te voltooien.
Lees verder https://www.hebban.nl/artikelen/de-leze ... 2017-08-22
------------
Ik vind het echt superleuk, soms zou ik willen dat Leestafel ook zo gesubsidieerd werd en zoveel mensen 'in dienst' had om zoveel te realiseren.
Dettie
De Lezen voor de Lijst Challenge
Re: De Lezen voor de Lijst Challenge
Gijp op een lezen voor de lijst lijst?
Ik geloof niet dat ik daar vroeger op school mee aan zou kunnen komen.
Ik geloof niet dat ik daar vroeger op school mee aan zou kunnen komen.
Veel 'gouwe ouwe'! Maar ook boeken die van dit jaar zijn, en dat maakt het juist leuk. Maar ja, of je op een vwo-school hiermee weg komt?
Nou, met Gijp zou ik zelfs op de Mavo niet weg zijn gekomen.
Je kan ook een docent treffen die zegt: 'als je kan onderbouwen waarom je dit boek kiest, en er een gedegen mening over kan uiten, vind ik het best.' - en dat lijkt mij prima!
Nou dat weet ik niet. Ik verwacht toch wel dat een docent de leerlingen duidelijk maakt dat er een verschil is tussen literatuur en lectuur. Je mag per slot van rekening ook geen boekjes uit de Bouquetreeks op de lijst zetten en ook streekromans waren bij ons taboe.
Je kan op deze manier heel goed duidelijk maken wat het verschil is! Hoe kan je verschil aangeven als je niet van alle dingen proeft?
Ik ken persoonlijk twee docenten die redeneren zoals ik hier beschreef. Er zijn heel veel docenten, en ze zijn allemaal anders.Gelukkig maar.
Leraren die vast houden aan strakke regels, hm, vind ik niet goed.
Ik ken persoonlijk twee docenten die redeneren zoals ik hier beschreef. Er zijn heel veel docenten, en ze zijn allemaal anders.Gelukkig maar.
Leraren die vast houden aan strakke regels, hm, vind ik niet goed.
Nou, voor mijn gevoel heeft dat er weinig mee te maken. Onze docent Nederlands op de Havo was heel modern en heel vrij. We hebben zelfs tijdens de Nederlandse les wel een video gemaakt, maar streekromans lezen voor je lijst... Echt niet.