De winnaar is een winnares, en dat was niet moeilijk: de drie genomineerden zijn alle drie vrouwelijk.
Judith Eykelenboom - Biefstuk (Prometheus)
Lieke Kézér - De afwezigen (De Arbeiderspers)
Lize Spit - Het smelt (Das Mag)
Tot mijn en haar eigen verrassing is Lieke Kézér degene die de hoofdprijs mee mag nemen!
Ik zei het elders al: qua thema is het grofweg hetzelfde: problemen en ellende aan alle kanten. Maar als je het beoordeelt op constructie is deze prijs op de juiste plaats.
De winnaar ANV Debutanteprijs 2017
Re: De winnaar ANV Debutanteprijs 2017
Hee dat is verrassend! Ik had Het Smelt verwacht, dat boek werd de hemel in geprezen.
Dettie
Dettie
Re: De winnaar ANV Debutanteprijs 2017
Niet dus door de stemmers! Maar toen Caspar Markesteijn opmerkte dat er meer Vlaamse stemmers waren geweest ten opzichte van andere jaren, dacht ik ook echt dat Het Smelt zou winnen. De opmerkingen van stemmers zoals hij ze altijd voorleest zijn natuurlijk een selectie van voor- en tegenstemmers, dat zegt weinig.
Maar goed, het is Lieke Késér van harte gegund. Haar boek won ook al de prijs van de mooiste omslag (al zeg ik ook daar van - iezegrim hè) dat ik ze geen van drieën mooi vind.
Maar goed, het is Lieke Késér van harte gegund. Haar boek won ook al de prijs van de mooiste omslag (al zeg ik ook daar van - iezegrim hè) dat ik ze geen van drieën mooi vind.