Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Bericht door Renate »

Maar jullie hebben het Mastbos en dat is ook wat waard.
Ik mis het wel een beetje. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst met m'n vader in Breda ben geweest.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Bericht door Dettie »

Wat de jongen schuldig is aan de man
Frans van den Ouweland

Wieland 'Ponchito' Dageling verlaat stuurloos zijn zwijgzame thuisomgeving. Op de hotelschool ontmoet hij Prosper en met deze boezemvriend opent hij, in de schaduw van zijn jeugd, de jacht op geld om anderen te kunnen helpen. Chantage, hotelondernemerschap en onwaarschijnlijke liefdesaffaires leiden tenslotte naar een schier onoverkomelijk dilemma.

Een intrigerende zoektocht naar identiteit; een roman over vriendschap, liefde, durf en verraad.

Recensie
De auteur (1962) beschrijft in zijn derde roman de ontwikkeling van door zijn jeugd getormenteerde Wieland Dageling, vanaf het moment dat deze op de Hotelschool in Maastricht een nieuwe hartsvriend Prosper en Juliette Zuidervloot, dochter van een vermogende zakenman, ontmoet. Door chantage van de Amerikaanse ambassadeur proberen zij geld te verdienen. Dat mislukt.

Van school gestuurd raken zij verstrikt in de gouden netten van Zuidervloot Sr. en de ambassadeur bij het runnen van een Amsterdams hotel. Dat leidt tot een afrekening met Zuidervloot en de ambassadeur en ook wordt duidelijk wat de ware gevoelens van Wieland voor Prosper zijn. Het verhaal bestaat uit drie delen van korte hoofdstukken, in een hoekige, soms erg afstandelijke stijl met dialogen die erg kortaf zijn.

Door het compacte taalgebruik is het verhaal minder toegankelijk en de verhaallijn soms niet helder. Dat wordt goedgemaakt doordat het geheel van de vertelling krachtig en boeiend is, waardoor deze roman zeer zeker lezenswaardig is.
Mr. J.J. Groen

ISBN: 9789080959408 | Paperback | 232 pagina's | Paquito Publishers | maart 2017
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Toen ik een kleine jongen was, noemden ze mij een leugenaar, maar nu ik ben opgegroeid, noemen ze mij een schrijver.

Isaac Bashevis Singer
Pools Jiddisch schrijver en Nobelprijswinnaar literatuur (1978) 1902-1991
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Paradijs bv
Op weg naar werk
Riccardo Alberelli

Drie maanden lang sorteert Rodolfo klerenhangers, vouwt dozen en stopt stickers in cellofaan. Als hij daarmee klaar is, mag hij in training. Samen met zijn collega's doet hij dagelijks gymnastiekoefeningen en leert hij heel erg positief te zijn.

In Paradijs bv komen mensen voorbij die voor die tijd geen betaald werk hadden, of afhankelijk waren van een financiële aanvulling tot bijstandsniveau. Met hulp van een groot aantal coaches, consulenten, trainers en begeleiders moeten zij weer financieel onafhankelijk worden. Het is een uiteenlopend stel mensen van analfabeet tot doctorandus. Elk probeert op zijn manier om te gaan met de situatie waarin hij verkeert.

Via werktraining en coaching in positief denken stomen de begeleiders hen klaar voor de arbeidsmarkt. Als je jezelf een voorstelling maakt van wat je wilt, dan kun je dat ook bereiken, is de belangrijkste boodschap. Maar of dat ook helpt bij het vinden van een betaalde droombaan met een contract dat langer duurt dan zes maanden en één dag?

Paradijs bv is een absurdistisch, hilarisch, soms schrijnend verslag van een re-integratietraject richting betaald werk.

Riccardo Alberelli was twintig jaar journalist. Nu schrijft en dicht hij in zijn vrije tijd en werkt inmiddels alweer bijna vijf jaar, vier dagen per week op een traject richting regulier werk. Ongeveer twintig verschillende begeleiders vergezelden hem hierbij.

Recensie
Verslag van een journalist die na een burnout thuis komt te zitten met een uitkering. Hij wordt op een 're-integratietraject richting betaald werk' gezet hetgeen betekent dat hij vier dagen in de week eenvoudig lopende band werk moet doen (klerenhangers sorteren, dozen vouwen) en deel moet nemen aan allerlei trainingssessies onder leiding van diverse begeleiders.

In dertien hoofdstukken beschrijft hij de eerste dertien weken van zijn traject van dag tot dag. Op hilarische wijze beschrijft hij de groepssessies waaraan mensen met zeer uiteenlopende achtergronden deelnemen. De begeleiders (coaches, consulenten of trainers geheten) leren hen zich te presenteren in sollicitatiegesprekken onder andere via rollenspellen, maar laten hen ook gymnastische oefeningen doen en passen zonder nadere toelichting diverse psychotherapeutische technieken toe zoals neuroliguistisch programmeren (NLP).

Vermakelijk, ironisch getoonzet, informatief boekje dat een lichtelijk onthutsend beeld biedt van de wondere wereld van de arbeidsre-integratie.
Drs. M.H. Langelaan

ISBN: 9789080604964 | Paperback | 116 pagina's | Uitgeverij Parterre | mei 2010
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Ik stel mij het paradijs voor in de vorm van een bibliotheek.

Jorge Luis Borges
Argentijns auteur 1899-1986
Renate

Bericht door Renate »

Dat lijkt me een leuk boek. Helaas heeft de bibliotheek het niet. Ik zou zelf vermoedelijk een vergelijkbaar boek kunnen schrijven. Ik heb wel eens de indruk dat de enigen die door die re-integratiebedrijven geholpen worden, de re-integratiebedrijven zelf zijn. Die scheppen hun eigen werk en de mensen die aan werk geholpen moeten worden, blijven uiteindelijk met lege handen achter en zijn een tijdje zoetgehouden met zinloze activiteiten.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De gekortwiekte engel
De aartsengel Michaël en zijn cultus in het Westen
Piet Leupen

Van alle engelen in de traditie en de beeldende kunst spreekt de aartsengel Michaël wel het meest tot de verbeelding. Van oorsprong een onberekenbare natuurgod wordt hij in de joodse godsdienst omgevormd tot een aan God onderworpen hemeling met een eigen rol. Hij is beschermer van het volk Israël en geen lieftallige engel. Hij verslaat de duivel en begeleidt de zielen van mensen in de overgang van het leven naar de dood. Hij dondert en bliksemt, schiet zijn vijanden dood en verspreidt de pest.

Vanuit zijn heiligdom in de grot van de Monte Gargano (Zuid-Italië, rond 490 na Chr.) breidde zijn cultus zich uit over West-Europa tot aan de Normandische kust: de Mont Saint-Michel. Zijn verering bracht risico's met zich mee, begreep de Westerse kerk. Door een heilige van hem te maken werd hij getemd en zijn cultus aan banden gelegd. Gekortwiekt ontpopt de engel Michaël zich in later eeuwen tot een nationale heilige van West-Europese koninkrijken. En weer later tot boegbeeld van de Contra Reformatie en als held van de Romantiek. Ook in de Moderne Tijd lijkt zijn rol niet uitgespeeld: bij behoudende katholieken, in esoterische kringen en onder antroposofen geniet hij nog steeds groot prestige.

Michaël - Hebreeuws voor 'wie is als god?' - is een van de vele menselijke pogingen om het onbegrijpelijke en ongrijpbare te vangen.

Pieter Leupen is emeritus hoogleraar Middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

ISBN: 9789079578863 | Paperback | 248 pagina's | Uitgeverij Parthenon | maart 2017
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Wilt ge op aarde reeds in de hemel leven?
Wees een engel voor wie u omgeven.

Jan Jacob Lodewijk ten Kate (1819-1889)
Nederlands dichter
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Tafeldans
een Weense roman
Eric Bos

Historische roman over het Wenen van Freud en keizerin Elisabeth. Een jonge arts komt eind negentiende eeuw naar Wenen omdat daar spannende nieuwe ontwikkelingen in de psychiatrie gaande zijn. In plaatst van patiënten op te sluiten en plat te spuiten, wordt nu de 'wonderkuur' ontwikkeld. Dat trekt ook de aandacht van keizerin Elisabeth (in de volksmond Sissi genoemd). Ook zij lijdt aan melancholie oftewel depressies. De jonge arts vertrekt met het gezelschap van de keizerin naar Korfu, een zonnig oord waar Elisabeth een nieuw paleis laat bouwen. Daar raken ze ook nog eens verstrikt in de wereld van de Griekse mythologie. Intussen trouwt de arts. Zijn vrouw sluit zich aan bij een groepering die zich sterk maakt voor de vrouwenemancipatie. Is dat de reden waarom hun huis in de gaten wordt gehouden? En hoe staat Freud in dit alles?

Eric Bos is kunstcriticus. In 'Tafeldans' verweeft hij geschiedkundige feiten, kunsthistorie en mythologie met elkaar in een met verve geschreven verhaal. Mooi, spannend en filmisch verteld. Het resultaat is deze indrukwekkende, historische roman waarin een zo levendig beeld van Wenen wordt opgeroepen dat de lezer het gevoel krijgt dat hij erbij is

Recensie
De geestestoestand van keizerin Elisabeth van Oostenrijk (Sisi) is al meer dan een eeuw onderwerp van geleerde discussies en triviale insinuaties. In deze opmerkelijke roman is de hoofdpersoon een jonge psychiater die door de keizerin te hulp wordt geroepen om haar van haar problemen te genezen. Er volgen sessies en gesprekken, waarbij zo nu en dan de rollen worden omgekeerd.

De opleiding van de arts en de hele psychiatrisch-medische wereld van het Wenen van het fin de siècle passeren de revue. Talrijke beroemde psychiaters en hun behandelwijzen zijn in het verhaal gevlochten. De auteur moet daarvoor diepgaande studies hebben verricht, want tot en met de gebouwen, de inrichtingen, de medicaties en een paar beroemde patiënten is alles volkomen in overeenstemming met de werkelijkheid. Alleen de psychische gesteldheid van de keizerin, haar ontboezemingen en de rol van de arts zijn fictie, maar wel zeer overtuigend. Een indrukwekkend geschetst tijdsbeeld, maar interesse in en enige kennis van de neuropathologie is wel vereist. Kleine druk.
A.P.G. Spamer

ISBN: 9789054522669 | Paperback | 365 pagina's | Uitgeverij Passage | januari 2013
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Eet meer Freud, dan blijf je Jung.

Harry Mulisch (1927-2010)
Nederlands schrijver
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De lotgevallen van de brave soldaat Švejk
Jaroslav Hašek

De roman speelt in de Eerste Wereldoorlog, als de hondenkoopman Švejk wordt ingelijfd in het Oostenrijks-Hongaarse leger dat oorlog voert tegen de Russen. Op zijn tocht naar het oostfront beleeft hij de wildste avonturen. Švejk is daarin de schijnbaar argeloze, altijd vriendelijke soldaat die, door elk bevel letterlijk te nemen en tot in het absurde uit te voeren, het autoritaire gezag en militaristisch gedrag op universele wijze te kijk zet.

De vier delen waarin de lotgevallen oorspronkelijk verschenen, zijn in deze uitgave in een geheel vernieuwde, eigentijdse vertaling samengebracht.

Jaroslav Hašek (1883-1923) was journalist en schrijver. 'Švejk' schreef hij kort na de Eerste Wereldoorlog waarbij hij putte uit zijn eigen leven in Praag, aan het front en in krijgsgevangenschap.

Josef Lada (1887-1957) gaf de brave soldaat zijn onvergetelijke uiterlijk. Zijn oorspronkelijke illustraties zijn in deze uitgave opgenomen.

ISBN: 9789061432784 | Paperback | 876 pagina's | Uitgeverij Pegasus | april 2011
Met nawoord van Kees Mercks | Vertaald door Roel Pieters
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

“Švejk zat op een stoel en stookte het vuur in het gietijzeren kacheltje op door stukjes steenkool door het open deurtje naar binnen te gooien. De kachel rookte en verspreidde een smerige stank, maar Švejk vervolgde zijn spelletje zonder te letten op Vanĕk, die Švejk een tijdje opserveerde, het deurtje dichtschopte en hem uitnodigde om op te lazeren.
‘Majoor,’ antwoordde Švejk waardig, ‘ik ben zo vrij u erop te wijzen dat ik aan uw bevel om uit deze kamer of van het hele kampterrein op te lazeren met de beste wil van de wereld geen gehoor kan geven, en wel omdat ik onder hoger bevel sta.’ ”

Fragment uit: De lotgevallen van de brave soldaat Švejk
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dit was mijn vaders favoriete boek aller tijden, leuk om het weer tegen te komen.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik ben er nooit doorheen gekomen. En weet nu niet meer waarom niet.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

'Absurdistische, satirische humor' stond er bij een recensie, misschien daarom...?

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Dat zal het zijn. Ik 'moest' laatst dat boek van Hendrik Groen lezen, want dat was zo leuk, zo grappig en toch zo levensecht. Zo werd het mij aangeprezen. Ik vond het smakeloos, en irritant.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja ik sta ook niet te trappelen om Hendrik Groen te lezen. De beschrijving staat me al tegen.

Dettie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Moord op het ijs
Ynskje Penning

In de barre winter van het jaar 1256 trekt graaf Willem de Tweede met een groot leger over het ijs naar Hoogwoud. Hij wil afrekenen met de lastige West-Friezen, die zijn gezag niet erkennen. Zwaar bewapend en hoog gezeten op zijn prachtige schimmel verdwijnt de graaf echter in een snijdende sneeuwstorm uit het zicht van zijn leger. Niemand zal hem ooit terugzien. Waar is hij gebleven? Wat is er gebeurd? Is er niemand die het weet? Ook Maaike van Hoogwoud niet, die met haar ouders in het vrije West-Friesland woont?

Jaren later gaat Floris de Vijfde, de zoon van graaf Willem, op zoek naar de waarheid. En dan moet Maaike, intussen volwassen, samen met haar dappere dochter Tjalde een list bedenken om West-Friesland van de ondergang te redden...

De Provincie Noord Holland schreef indertijd één maal per jaar een opdracht uit voor een historische jeugdroman die zich afspeelt in Noord-Holland. Professionele schrijvers werden uitgenodigd om met een voorstel te komen. Ynskje Penning won de opdracht met haar synopsis. In het jaar van uitgave stond het boek op de 'short list' voor de Thea Beckmanprijs.

ISBN: 9789025835934 |Hardcover | 140 pagina's | Penningboek | februari 2003
Leeftijd 10-12 jaar
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Liefde op het eerste gezicht wil soms ook wel eens moord en doodslag worden op het tweede.

W.F. Hermans
Nederlands schrijver van romans, novellen, verhalen, poëzie, toneelstukken en scenario's, alsmede van essays, kritieken en polemieken. Daarnaast was hij actief als fotograaf en maker van surrealistische collages.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Soupez, soupez! - met dansers aan tafel
Karin Post

Soupez! Soupez! is een bijzonder kookboek van Karin Post. Zij realiseert als choreograaf/danser voorstellingen, televisiefilms, exposities en debatten waarin verschillende kunstdisciplines elkaar ontmoeten.

Soupez, soupez! - met dansers aan tafel is een boek barstensvol kook- en eetervaringen van dansers, choreografen, kunstenaars en dansminnaars, onder hen Hans van Manen, Sylvie Guillem, Wim Vandekeybus, Krisztina de Chatel, Pierre Bokma en Joep van Lieshout.
Soupez! Soupez! is voor professionals en tegelijk een blader- en kijkboek voor kookliefhebbers, waar het plezier van afspat.
Karin Post houdt een pleidooi voor de kunst van het genieten.
Het boekontwerp is van Roosje Klap, Rob Birza maakte bijzondere illustraties voor het boek.

ISBN: 9789079372003 |Hardcover | 260 pagina's | Pels & Kemper uitgevers| oktober 2011
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

'Ik kook, dat zie je toch?' riep heer Bommel overspannen uit.
'Maar die pan deugt niet, zodat de inhoud er uit stijgt.'

Bewogen aanhalingen, een onthullende lijst citaten uit de verhalen van Marten Toonder, blz. 50
Renate

Bericht door Renate »

Die heer Bommel toch. Koken kan hij beter aan Joost overlaten. Voor het nadenken heeft hij Tom Poes. Alleen in zichzelf in de nesten werken blinkt hij uit. En om zich te laten bewonderen heeft hij altijd Doddeltje nog.
Marjo

Bericht door Marjo »

En ons lezers...
Renate

Bericht door Renate »

Ik bewonder Marten Toonder meer dan Heer Bommel, al moet ik zeggen dat ik wel geniet van z'n domme streken. Heer Bommel en Tom Poes houden elkaar in evenwicht. Daarom zijn die verhalen leuker dan die van Panda.
Marjo

Bericht door Marjo »

Panda ken ik niet.
Is bewondering voor een personage anders dan bewondering voor de schrijver die het personage gecreëerd heeft?
Plaats reactie