Terwijl ik dit verslag maakte kwam het nieuws, dat het journaal waarschijnlijk niet eens meer halen zal na al dat gesteggel van de afgelopen jaren:
De laatste hoop van de bewoners van de polder is vervlogen.
zie de recensie http://www.leestafel.info/chris-de-stoop
---------------------------------
Voor aanvullende informatie, zie
http://www.nu.nl/binnenland/3926616/hed ... water.html
Deze blog verwoordt het allemaal prima:
http://www.standplaats-hedwige.info/sin ... t-de-grens
----------------------------
Chris de Stoop - Dit is mijn hof
Re: Chris de Stoop - Dit is mijn hof
Dank je wel voor de uitgebreide info en het blog, en je mooie recensie natuurlijk. Zag "de kwestie "in de loop der jaren regelmatig voorbij komen en vond het moeilijk daar als buitenstaander een goed oordeel over te vormen.
Zo'n mooi natuurgebied leek me helemaal niet zo slecht idee, maar als je verder leest, en vooral als je beseft dat landbouwgrond natuurlijk ook natuurgebied is, met veel historie nog wel, kijk je er toch weer anders tegenaan.
Het boek van Chris Stoop staat al tijden op mijn leeslijst trouwens.
Zo'n mooi natuurgebied leek me helemaal niet zo slecht idee, maar als je verder leest, en vooral als je beseft dat landbouwgrond natuurlijk ook natuurgebied is, met veel historie nog wel, kijk je er toch weer anders tegenaan.
Het boek van Chris Stoop staat al tijden op mijn leeslijst trouwens.
Wat een boeiende recensie! Nu sta ik er echt even goed bij stil wat de impact van zo'n beslissing is.
Vroeger woonde ik aan de rand van Amsterdam, 5 minuten op de fiets en je zat in de polder. Mooie boerderijtjes, landelijke wegen, zelf had ik daar mijn moestuin, heerlijk om daar te zijn. Ook de Oeverlanden van de Nieuwe Meer was daar in de buurt, prachtig natuurgebied waar heel bijzondere vogels, vlinders e.d. te vinden waren. Maar ja, mensen moesten woningen hebben dus veel van de boerderijtjes werden opgekocht tot groot verdriet van de bewoners die al generaties lang daar zaten. En nu wonen vrienden van mij daar. Vreemde gewaarwording. Bij de Nieuwe Meer wilden ze zeer luxe woningen bouwen aan het water... Voor de gewone man onbetaalbaar. De Vereniging De Oeverlanden Blijven heeft toentertijd flink actie gevoerd daartegen en het is ze gelukt, de Oeverlanden zijn nu beschermd gebied!
Eigenlijk willen ze van die Hedwigepolder ook een recreatiegebied van maken.
Kennelijk gaat het niet zozeer om veiligheid van Antwerpen (wel een mooi verkooppraatje) als wel om eigen gewin van makelaars en projectleiders.
Dettie
Eigenlijk willen ze van die Hedwigepolder ook een recreatiegebied van maken.
Kennelijk gaat het niet zozeer om veiligheid van Antwerpen (wel een mooi verkooppraatje) als wel om eigen gewin van makelaars en projectleiders.
Dettie
>>Kennelijk gaat het niet zozeer om veiligheid van Antwerpen (wel een mooi verkooppraatje) als wel om eigen gewin van makelaars en projectleiders.
Ja tot die conclusie kwam ik ook inmiddels, diep triest en cynisch als dat soort belangen doorslaggevend zijn.
Ja tot die conclusie kwam ik ook inmiddels, diep triest en cynisch als dat soort belangen doorslaggevend zijn.
Geld is erg machtig heb ik wel ontdekt. Ze moeten jouw boek (De supersamenwerker) ook maar eens gaan lezen Willeke net als dit boek.
Dettie
Dettie
Ja, een recreatiepark, met restaurantjes, uitkijktorens, en wie weet wat ze nog meer verzinnen. Terwijl het nu zo mooi is, nou ja, dat was het zo;n twee jaar geleden nog, toen ik daar was. Dat zal nu al wel niet meer zo zijn. En inderdaad: het is niet alleen daar dat het gebeurt!
Het zal in België niet lukken, ben ik bang, al is er nog iemand die in beroep gaat.
Het zal in België niet lukken, ben ik bang, al is er nog iemand die in beroep gaat.