Sjoerd Kuyper - Hotel de grote L (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Marjo

Sjoerd Kuyper - Hotel de grote L (12+)

Bericht door Marjo »

Hoe ontzettend mooi, ontroerend, komisch, spannend dit boek is, moeten jullie eigenlijk zelf ontdekken.

Lees meer: http://www.leestafel.info/s-kuyper
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Sjoerd Kuyper: Hotel de grote L (12plus)

Bericht door Dettie »

Oh wat leuk dat jij dit boek gelezen hebt Marjo, ik was er al erg nieuwsgierig naar en het staat op mijn verlanglijstje
omdat ik Sjoerd Kuyper altijd zo mooi vind schrijven.

Je hebt er een prachtige recensie van gemaakt. Het maakt dat ik het nu zéker moet lezen, dank, dank, dank.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Klinkt als een prachtig boek. Wat een boeiend verhaal! Mocht ik het ooit eens tegenkomen bij de bieb dan gaat het mee.
Marjo

Bericht door Marjo »

Het was voor mij ook een voordringer. Die heb je wel eens.
Over dit boek kan niemand negatief zijn. Dat durf ik nu al te zeggen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Sjoerd Kuyper - Hotel de grote L (12+)

Bericht door Dettie »

Regisseur Ineke Houtman gaat 'Hotel De Grote L', het boek van Sjoerd Kuyper voor 12 jaar en ouder, verfilmen. Het is de tweede keer dat het duo samenwerkt. Eerder maakten zij de film 'Mijn opa de bankrover' naar het gelijknamige boek voor 8 jaar en ouder dat in 2011 verscheen.

Hotel De Grote L gaat over Kos, een jonge van 13 jaar oud. Zijn moeder is overleden en zijn vader belandt na een hartaanval in het ziekenhuis. Kos probeert met zijn zussen het hotel draaiende te houden. Ondanks de situatie van zijn ouders is het een kolderiek verhaal met veel vaart geschreven, waarbij de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen.

Kuypers' boeken Het zakmes en De rode zwaan werden al verfilmd. Hij schreef zelf ook televisieseries als De Freules.

Dettie,
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Wat heb ik genoten van dit boek! Wegens tijdgebrek geen recensie - en die van Marjo dekt de lading al prima - maar dit citaat wil ik jullie niet onthouden:

"Zondag 12 mei. Het begon echt perfect vanochtend. Het leek wel zomer. Dan ben je blij dat je aan zee woont, zo fris was alles. Met nog dauwdruppels op het helmgras en op de stoelen op het terras en de zon die dan groot uit het land klimt en dat je op je eigen balkon kan staan en zwaaien en dat je schaduw op het strand naar jou zwaait. De lucht tintelt op je huid. De hemel helemaal schoon blauw en het strand nog leeg. Alleen de zee die daar rustig adem ligt te halen en je weet dat dat nooit ophoudt. Nou ja. Zoiets."

Prachtig toch! Ik was meteen verkocht. Het verhaal is eigenlijk alles tegelijk: vrolijk, verdrietig, grappig en serieus. Echt een verhaal om te koesteren en nog heel vaak te lezen. Jij kunt het binnenkort weer lezen Marjo want het komt snel jouw kant weer op. Bedankt voor het sturen! Ik heb echt een fijne zaterdagmiddag gehad.
Marjo

Bericht door Marjo »

Fijn om te horen!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hotel De Grote L op het toneel bij Hofplein Rotterdam

Op zaterdag 14 februari gaat bij Hofplein Rotterdam de theatervoorstelling Hotel De Grote L in première, een bewerking van het succesvolle gelijknamige boek van schrijver Sjoerd Kuyper.

De voorstelling, geschikt voor iedereen vanaf negen jaar, is tot en met 6 april 2015 te zien in het Hofpleintheater, op zondag 15 maart 2015 in Theater de Willem te Papendrecht en op 30, 31 mei en 3 juni 2015 in Theater Het Kruispunt te Barendrecht.

Hotel De Grote L vertelt het verhaal van Kos, een jongen van dertien wiens moeder drie jaar geleden is overleden en wiens vader, net op het moment dat Kos het winnende doelpunt maakt in de kampioenswedstrijd, een hartaanval krijgt. Kos probeert samen met zijn drie zussen het hotel van zijn vader runnen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Kos’ vader blijkt grote schulden te hebben, zijn zussen gaan hun eigen gang en hij is ook nog eens gek op het mooiste meisje van het heelal.

De bewerking van Hotel De Grote L tot een theatervoorstelling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Uitgeverij Lemniscaat en Hofplein Rotterdam. Het script is geschreven door Paul Feld en de regie is in handen van de bekende regisseur Jeroen Kriek. Naast de cast, bestaande uit dertig leerlingen van de Jeugdtheaterschool, zien we gastacteur Thomas Hengeveld in de rol van voetbalcoach Foppe de Haan.

Sjoerd Kuyper (1952) is al veertig jaar schrijver. In die tijd schreef hij meer dan vijftig jeugdboeken, waarvan vele zijn bekroond en verschillende verfilmd. In 2012 ontving hij de Theo Thijssen-prijs, een driejaarlijkse oeuvreprijs voor kinder- en jeugdliteratuur, en in mei 2014 werd hij geridderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Vandaag werd bekend dat zijn nieuwste jeugdboek De duik, geïllustreerd door Sanne te Loo, genomineerd is voor de Woutertje Pieterse Prijs.

Hotel De Grote L gaat op zaterdag 14 februari om 19.00 uur (cast A) en op zondag 15 februari om 14.00 uur (cast B) in première in het Hofpleintheater. Voor meer informatie en de complete speellijst zie http://www.hofpleinrotterdam.nl
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Als het net zo leuk is als het boek, kan ik iedereen aanraden te gaan!
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik heb meteen gekeken of het het land doorgaat, maar helaas..
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Vandaag ontdekte ik dat er momenteel een musical over het boek door het land trekt. Dus toch!
Annemarie

Bericht door Annemarie »

http://www.hoteldegrotel.nl

Volgens mij is het een andere dan die waar jij vorig jaar over schreef, Marjo.
Marjo

Bericht door Marjo »

Waarom denk je dat? Ik denk van niet namelijk.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Er is een speellijst bij

http://www.hoteldegrotel.nl/speellijst.html

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Marjo schreef:Waarom denk je dat? Ik denk van niet namelijk.
Ik zie een andere regisseur en een andere scriptschrijver. De musical die nu draait, draait vanaf januari 2016 en de voorstelling die jij meldde draaide in 2015. Volgens mij zijn het echt twee verschillende.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik heb het boek onlangs gelezen - eindelijk - en je hebt helemaal gelijk Marjo. Heel mooi boek.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ja hè! Het verhaal komt meteen terug, ik heb er van genoten.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ha ik geef bij een boek bijna dezelfde reactie als jij nu, wat grappig!

ja fijn boek. Sjoerd Kuyper schrijft altijd wel lekkere boeken, de Robin boeken zijn ook zo leuk en aandoenlijk maar dit boek... ja, heel anders maar ook erg aangenaam van sfeer en toon.

dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Het is een heel goed teken als zo'n verhaal meteen weer in ons op komt als een ander het er over heeft! Een pluim voor de schrijvers!
Plaats reactie