Lisa Jackson- De zevende doodzonde
Re: Lisa Jackson- De zevende doodzonde
Dus... na twee boeken van Lisa Jackson ben jij overtuigd van haar schrijftalent? Het klinkt in ieder geval allemaal erg goed!
Ja, het zijn goede boeken. Maar nu ik er twee vlak achter elkaar gelezen heb merk ik al wel overeenkomsten op, een soort vaste dingetjes die misschien wel in elk boek voorkomen. In ieder geval in deze twee. En dus voorlopig even geen boek meer van haar.
Bedoel je dan vaste dingetjes in de verhaallijn? Of meer dat de hoofdpersonages allebei van honden houden? (Dat is bij de John Grisham-boeken vaak zo, vandaar dit voorbeeld.)
Meer zoals het laatste. Het verleden waarin de oorsprong van alle narigheid ligt bijvoorbeeld ligt in alle boeken twintig jaar terug.
Dank je voor de uitleg. Ik vind dat altijd wel leuk als een schrijver bepaalde dingen laat terugkomen. Vind je dat het verhaal daar minder origineel van wordt? Waarom spreekt het je niet aan?
Dit soort dingen voegt toch helemaal niets toe? Integendeel, ik denk dan: kun je niet wat variëren, het lijkt zo net een trucje, een automatisme. Stel nou dat een schrijver in al zijn boeken dit soort gelijke dingetjes gebruikt, dan zou mijn achting voor die schrijver toch wel dalen.
Maar afgezien daarvan: het soort verhaal is al hetzelfde als van dat andere boek, en na twee van die verhalen wil ik wat anders.
Ook al zijn ze goed in zijn soort, ik hou van variatie.
Maar afgezien daarvan: het soort verhaal is al hetzelfde als van dat andere boek, en na twee van die verhalen wil ik wat anders.
Ook al zijn ze goed in zijn soort, ik hou van variatie.
Dus als jij een beroemde schrijfster wordt komt er niet in elk boek een konijntje voorbij gehuppeld? 
Zelf vind ik het wel leuk als er zo'n terugkerend detail in de boeken zit. Dat geeft iets vertrouwds. Maar het moet niet zo zijn dat elk verhaal min of meer volgens hetzelfde concept geschreven is (zoals bij de Konsalik-boeken). Dat vind ik niet leuk.
Als ik een schrijver echt goed vind dan wil ik het liefst heel veel boeken van die auteur achter elkaar lezen. Dat heb jij dus niet en dat snap ik ook wel weer.

Zelf vind ik het wel leuk als er zo'n terugkerend detail in de boeken zit. Dat geeft iets vertrouwds. Maar het moet niet zo zijn dat elk verhaal min of meer volgens hetzelfde concept geschreven is (zoals bij de Konsalik-boeken). Dat vind ik niet leuk.
Als ik een schrijver echt goed vind dan wil ik het liefst heel veel boeken van die auteur achter elkaar lezen. Dat heb jij dus niet en dat snap ik ook wel weer.
Ha ha, nee hoor! Er zijn nog zoveel andere leuke dieren!
Ha ja, maar een dier in elk boek is ook weer een terugkerend patroon!
Interessant boek, maar dus kennelijk geen deel van een serie? Als ik tenminste afga op de bespreking van het andere boek.
Ik dacht het niet. Er is volgens mij geen sprake van een terugkerende speurder of zoiets dergelijks. Maar ik kan het fout hebben.
Ze heeft overigens wel een serie geschreven over dezelfde rechercheurs, maar dit boek hoort daar niet bij.
Ze heeft overigens wel een serie geschreven over dezelfde rechercheurs, maar dit boek hoort daar niet bij.