Viveca Sten - Hogere kringen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Annemarie

Viveca Sten - Hogere kringen

Bericht door Annemarie »

Van de heerlijke Sandhamn-reeks had ik deel 1,3 en 4 al gelezen. Het werd de hoogste tijd dus om ook het tweede deel te verslinden.

Lees mijn recensie hier: http://www.thrillers-leestafel.info/viveca-sten/
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Viveca Sten - Hogere kringen

Bericht door Dettie »

Het onderzoeksteam zet alle zeilen bij.

Dat is mooi verwoord als het over een moord van een zeiler gaat!

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ha leuk, je hebt het opgemerkt. Ik vind het altijd lollig als ik een toepasselijke beschrijving kan gebruiken :)
Renate

Bericht door Renate »

Ik ben het boek aan het lezen en heb eigenlijk sinds het eerste deel een afkeer van de man van Nora. Eerst staat hij een promotie van haar in de weg en nu probeert hij een huis dat zij heeft geërfd te verkopen.
Ik geloof niet dat iemand mij dat zou hoeven te flikken.
Maar goed, daarom heb ik ook geen relatie.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Gelukkig zijn er ook mannen die niet op Henrik lijken hoor. ;) Ik vind hem ook niet leuk en zijn moeder is ook al geen fraai type. Ik vind deze personages wel goed gekozen. Ze voorzien het verhaal van een beetje extra pit.
Renate

Bericht door Renate »

Dat is zeker. Thomas is een stuk sympathieker en de moeder van Hendrik vond ik in het eerste boek ook al een onaangenaam type, dat kennelijk van mening was dat de taak van de vrouw was om vooral op te zitten en pootjes te geven.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, inderdaad. Een akelige vrouw.
Renate

Bericht door Renate »

Ik moet zeggen dat ik wel eens een punthoofd begin te krijgen van de relatie van Nora en Hendrik. De moeder van Hendrik bemoeit zich overal mee en Hendrik lijkt meer bezig om z'n moeder tevreden te stellen, dan om ook eens naar Nora te luisteren. Ja, hij luistert misschien wel naar Nora, maar doet uiteindelijk toch wat hij wil. Het zal wel weer aan z'n opvoeding liggen. De ouders van Nora mogen dan wel veel aanwezig zijn, omdat ze in de buurt wonen, maar ze lijken een veel minder belangrijke rol te spelen. Het boek zou een stuk dunner zijn als de huwelijksperikelen van Nora en Hendrik niet zo uitgebreid besproken zouden worden.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Die huwelijksperikelen maken het juist heel menselijk. Als je met iemand trouwt, krijgt je er een hele schoonfamilie bij. En ook als je niet goed met elkaar overweg kunt, zit je met elkaar opgescheept. Ik denk dat veel lezers het heel herkenbaar vinden.
Renate

Bericht door Renate »

Op zich wel, maar ik vind de verhalen over het huwelijk van Nora en Hendrik weinig aan het verhaal toevoegen. Ze zijn ook niet echt de hoofdpersonen van het boek. Als het nu om de huwelijksperikelen van de hoofdpersonen in het boek zou gaan, zou ik er minder bezwaar tegen hebben.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Nora is wel een hoofdpersoon in de reeks. In het ene boek wat meer dan in het andere. Het privéleven van Thomas komt ook aan bod. Ik vind het wel mooi in balans zo.

Grappig dat jij het anders beleeft. Zo zie je maar: een boek kan op meerdere manieren ervaren worden.
Renate

Bericht door Renate »

Ik zie Nora eerder als een bijfiguur. Dat het privéleven van Thomas aan bod komt, vind ik vanzelfsprekend, maar als ik Nora was, had ik Hendrik al lang gezegd dat hij maar weer bij z'n moeder moest gaan wonen. Echt boeiend vind ik de huwelijksperikelen van Nora nu ook weer niet. Hendrik is een slappe zak, die alleen maar aan zichzelf denkt en z'n moeder op een voetstuk heeft staan en Nora is een sympathieke vrouw, die te weinig voor zichzelf opkomt. Op zich maakt het mij niet uit, dat het toegevoegd wordt aan het verhaal, maar de boeken zouden naar mijn mening gemakkelijk zonder kunnen. Het maakt de boeken vooral extra dik, waardoor ze misschien wat van hun aantrekkingskracht kwijt raken.
Renate

Bericht door Renate »

Ik heb het boek weer uit en het heeft toch wel wat verrassingen in petto aan het eind. De dader is niet wie je verwacht en mag ik zeggen dat de cursieve stukjes ook geen inzicht in het verleden van de dader verschaffen?

Over de privé problemen van Nora blijf ik gemengde gevoelens hebben. Enerzijds voel ik me bij haar betrokken en voegen ze een extra laag aan het verhaal toe. In zekere zin zie je in het huwelijk van Nora en Hendrik dezelfde problemen die je ook bij de kring van mensen ziet, waar het slachtoffer uit voortkomt, met aan de ene kant mensen, die vreselijk bezig zijn met hun status en hoe de buitenwereld naar hen kijkt en aan de andere kant partners die daar veel minder mee lijken te zitten. Bij Hendrik en Nora is Hendrik de persoon die vooral met status bezig lijkt te zijn en bij z'n ouders is het z'n moeder. Ook bij een ander is het de vrouw, die zich druk maakt om haar status als vrouw van...
Aan de andere kant zou het verhaal zonder haar privéproblemen kunnen, hoewel ze wel er toe bijdragen dat ik verder wil blijven lezen in de serie, omdat ik me afvraag hoe het met het huwelijk van Nora en Hendrik af zal lopen. In het eerste boek heeft Nora haar belangen uiteindelijk opgeofferd aan haar man en in dit boek, kiest ze uiteindelijk toch voor zichzelf. Wat de gevolgen voor het huwelijk zullen zijn, moet ik maar afwachten. Hendrik zegt dat hij spijt heeft van z'n gedrag, maar ik blijf m'n twijfels houden. Hendrik wil uiteindelijk toch geen vrouw die voor zichzelf denkt.
Alles moet toch gaan zoals hij het in z'n hoofd heeft. Hij mag dan wel roepen dat hij het heil van z'n kinderen voor ogen heeft, die beter af zullen zijn, als ze opgroeien in de kringen van de echt welgestelden, zoals zijn ouders, maar of dit echt zo is?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Het verhaal houdt je in ieder geval wel bezig. Denk je dat je de volgende delen ook gaat lezen? Daarin wordt duidelijk(er) hoe het huwelijk van Nora en Henrik zich ontwikkelt.
Renate

Bericht door Renate »

Zeer beslist. Ik kan bijna niet wachten tot ik het derde deel uit de bibliotheek kan halen.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik wens je alvast veel leesplezier toe!
Renate

Bericht door Renate »

Ik heb al in een bespreking gezien dat Hendrik een verhouding met een verpleegster krijgt, dat kan dus nooit goed aflopen tussen hem en Nora.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Toch zijn ze door de kinderen met elkaar verbonden...
Renate

Bericht door Renate »

Ja, dat wel en ik vrees dat die nog wel eens voor conflicten kunnen zorgen bij een scheiding. Ik geloof dat Hendrik toch heel andere ideeën heeft, dan Nora. Hendrik is iemand die vooral aan relaties lijkt te denken, terwijl Nora voor mijn gevoel meer iemand is die in de eigen kracht gelooft.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dat heb je mooi omschreven.
Renate

Bericht door Renate »

Nou ja, Hendrik ziet in z'n leven hoe belangrijk relaties kunnen zijn, omdat hij ziet hoe z'n oude vrienden in het bedrijfsleven terecht zijn gekomen en miljoenen verdienen en hoewel hij tevreden is met z'n werk, steekt dit toch. Nora heeft alles wat ze bereikt heeft, uiteindelijk op eigen kracht gedaan. Ze komt uit een gewoon gezin en heeft gewoon gestudeerd en wordt gewaardeerd om haar vaardigheden.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, ze kijken inderdaad heel anders tegen het leven aan. Nora is tevreden en Henrik wil altijd meer.
Renate

Bericht door Renate »

Nou, Nora is niet echt tevreden, want ze zit met een chef waar ze niet enthousiast over is en ze had heel graag de baan in Malmö aangenomen, maar ze is minder gericht op het hebben van aanzien.
Hendrik is weliswaar tevreden over z'n baan, maar wil juist meer aanzien hebben, met name door het bezit van dingen die z'n status voor de buitenwereld verhogen. Hendrik lijkt me een type dat z'n brieven ondertekent met z'n titels, of z'n functie en dat ook het liefst op z'n naambordje zou zetten.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dat is waar. Ik bedoelde dat Nora tevreden is met wie ze is. Ze hoeft zich niet beter of rijker voor te doen. Henrik wil/doet dat wel.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Zijn jullie een wedstrijdje aan het doen wie het het langste volhoudt :D

ik volg de conversatie vol belangstelling.

Dettie
Plaats reactie