Spannend samenleesboek jan/feb: Jussi Adler Olsen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Joanazinha

Spannend samenleesboek jan/feb: Jussi Adler Olsen

Bericht door Joanazinha »

De titel is te lang voor het onderwerp, vandaar dat die er niet bij staat. Maar het gaat om het boek (dubbelboek eigenlijk): Het alfabethuis / De bedrijfsterrorist.

Wie leest er mee?

Over het boek
Voordat Jussi Adler-Olsen, de beste Scandinavische thrillerschrijver van de laatste jaren, internationaal doorbrak met zijn bloedstollende Serie Q, schreef hij twee romans die in Denemarken inmiddels zijn herontdekt en daar nu de bestsellerlijsten aanvoeren.

De bedrijfsterrorist speelt zich af in Nederland en vertelt het verhaal van Peter de Boer, een zakenman met een bedenkelijk verleden. De Boer schakelt bedrijven uit in opdracht van de concurrentie, totdat hij onder druk wordt gezet door een collega. Hij raakt verwikkeld in een internationaal complot, en het is maar de vraag of hij zich daaruit zal weten te redden.

Het alfabethuis is een thriller over twee Engelse piloten in de Tweede Wereldoorlog die tijdens een verkenningsvlucht boven Duitsland worden neergeschoten. Om niet in handen van de vijand te vallen nemen zij de plaats in van twee patiënten die per trein op weg zijn naar een psychiatrisch ziekenhuis. Dan blijkt dat ze door hun actie de identiteit hebben aangenomen van twee hooggeplaatste ss-officieren.
Inge

Re: Spannend samenleesboek jan/feb: Jussi Adler Olsen

Bericht door Inge »

Ik heb beide boeken al gelezen. Het kan zijn dat ik ze snel nog even herlees omdat ik me "de bedrijfsterrorist" niet helemaal meer herinner. Het alfabethuis herinner ik me nog goed genoeg. Is echt geen normaal verhaal :D
Joanazinha

Ik ben er vandaag in begonnen (Het alfabethuis) en het boeit vanaf het begin. Benieuwd waar het allemaal toe leidt.
Renate

Bericht door Renate »

Op de een of andere manier lijken deze boeken me minder interessant. Ik heb tot nu toe wel zo'n beetje alle boeken uit de serie Q gelezen en ik kijk iedere keer uit naar een nieuw boek in deze serie. Dan is het natuurlijk wachten tot het in de bibliotheek staat.
Joanazinha

Het alfabethuis is in ieder geval heel anders dan de Q-serie. Ik vind het tot nu toe erg mooi, maar het is wel heel 'langzaam' geschreven. Voor mensen die actie willen zal het boek teleurstellen kan ik me zo indenken. Adler-Olsen bouwt heel langzaam naar een bepaald plot toe.
Ik heb het boek heel even aan de kant gelegd omdat er een paar dringender boeken liggen die meer onder tijdsdruk staan.
Renate

Bericht door Renate »

Of het langzaam geschreven is, maakt mij niet zo veel uit, ik meen dat het me meer om de onderwerpen ging.
Inge

Bericht door Inge »

Ik heb de boeken allebei vorig jaar gelezen. Het ABC-huis kon ik me nog goed herinneren. Vooral de tocht in de trein en het leven daar in het ziekenhuis. Van De bedrijfsterrorist kon ik me niet veel meer herinneren. Ik heb dus even mijn notities gecheckt en dan had ik iets van ahja... juist... maar een paar dagen later is het weer weg. Ik zou, zonder mijn notities weeral niet meer kunnen zeggen waarover het ging. Heel vreemd. Het boek blijft dus helemaal niet hangen.
Marjo

Bericht door Marjo »

Nou eh, ik heb het boek weer ingeleverd. Ik houd hier dus niet van. Het begon met oorlogsgeweld. Ok, sla ik over, hoofdstuk twee..
Je kon hoofdstuk een en twee makkelijk missen, gewoon even skippen, en dan nog snapte je het.
Als het dan alleen maar actie is, trage, nietszeggende dingetjes, nee, geen boek voor mij. Hoewel het onderwerp mij heel interessant leek.
Inge

Bericht door Inge »

De bedrijfsterrorist heeft toch niets met oorlog te maken? (niet dadelijk tenminste) Heb je die ook overgeslagen Marjo :D

Ik heb de fazantenmoorden en de vrouw in de kooi gelezen en dat waren heel andere boeken.
Marjo

Bericht door Marjo »

Mijn exemplaar begon met het alfabethuis, en ik had het wel gehad met zijn manier van schrijven, dus ben ik aan dat andere boek niet eens begonnen.
Inge

Bericht door Inge »

oeps. Ik moet bekennen, zoals ik al eerder schreef, dat ik zijn latere manier van schrijven me ook beter ligt. Gaat over afdeling Q binnen de politiedienst die zich bezighoudt met onopgeloste zaken.
Plaats reactie